Provat sadlar med dåligt resultat. Hjälp!

bigganl

Trådstartare
Jag har provat ett flertal westernsadlar på min häst, men inte hittat någon som ligger bra. De har olika bomvidder men alla klämmer henne över bogbladen. Nu är hon en ganska bred häst med väldigt stora bogblad. Jag funderar på om en sadel av arabmodell kan passa? Jag läste någonstans att de brukar ha mera plats för bogarna. Stämmer det? De vidare modellerna jag provat ligger kraftigt i framvikt och då klämmer även de bogarna. Hästen har relativt rak överlinje men är överbyggd och har väldigt låg manke.
Har dock hittat en sadel som ligger bra. Det är en westernsadel med stoppade bossor. Hittar inget märke på den. Vet någon vad det kan vara för sadel? Jag har aldrig sett en westernsadel med stoppade bossor förut men det kanske inte är så ovanligt. Jag är ju inte så hemma i westernvärlden. Den har väldigt mjukt och smidigt läder. Däremot känns det tydligt i bossorna där fendrarna fäster. Stoppningen runt om är mycket mjukare. Kan en sådan sadel vara omstopningsbar?
Har suttit i den på grannens ponny och den är gudaskön att sitta i också.
Ska jag prova arabmodell eller vad tycker ni?

Sv: Provat sadlar med dåligt resultat. Hjälp!

Min quarter märr ser ut att passa in på din beskrivning, lika välsvarvad som en diesel tank.. Jag är inne på hennes tredje sadel och hon är bara tre år i sommar. Nu verkar det dock som att hon bara kommer att bredda en aning till. Till henne använder jag en Longhorn millenium reiner med full q-bom. Den är något vid i fram men använder jag både pad och filt så ligger den bra, och är dessutom super skön. ett minus är dock priset ca 24000 gav jag för den, men förhoppningsvis kan hon ha den ett tag.:banana:

Ja det var inte riktigt i den prisklassen jag vill lägga mig. Jag rider inte western (än) utan vill ha en sadel till längre uteritter och jag är lite sugen på att lära mig mera. Men vill ha en sadel för att känna mig för och se om western kan vara något för oss. Om det känns väldigt bra vill jag satsa på en dyrare sadel sen.

det finns arabsadlar som har upp till XFull Quarter bom med både skålad och rak bom, jag vet många som har sådana, även jag, de ligger i prisklass på 9000-10000 så de är inte så farligt, märket är CC Trail Rider och dom brukar vara lätt att passa in på hästar med breda bogblad. prova en sån! :)

Jag har kommit fram till att sadeln med de stoppade bossorna är någon typ av Montségur sadel. Väldigt skön är den i alla fall, men tror den är aningens för smal tyvärr.

Hej!
Ta kontakt med någon som är seriös försäljare till westernsadlar. Det går tex hos Bonanza att hyra en "form" för typ 500:- som man formar efter hästens rygg och får fram den typ som passar just din häst.
Tänk också på att tex full quarter kan variera i vidd samt att många sadlar har ett mått fram vid gullet och ett mått över bommen.
Min häst har hög manke, men är inte så bred över den och bogbladen dock är han vid över ryggen. Han har en sadel som är 6 1/2" gullet och full quarterbom. Min systers arab har 6 3/4 gullet och full quarterbom. Det finns även sadlar som har ex 6 1/2" gullet och semi quarterbom. Den sadeln är för hästar som behöver bredden fram.
Har haft sadelproblem själv också och vill varna lite för såna som säljer sadlar där det i annonsen bara står tex "quarterbom" eller "passar halvblod".
Hoppas du förstod det där...:smirk: det finns alltid minst två mått som du bör kolla up när du väljer sadel... gullet vidd och bomvidd... för de kan variera:bump:
Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

OK bra upplysning. Jag trodde det var som med vanliga sadlar att bomvidden mättes fram. Nu vet jag ännu lite mera. Tack.

Liknande trådar

Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Vad tusan har ni för westernsadlar till era överbyggda hästar? Vi har en quarterhäst som är överbyggd bak och alla sadlar åker fram...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Seabaz
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 327
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Jag har ett problem med min hopphäst. Jag har haft honom ett tag och innan jag köpte honom användes han endast som dressyrhäst. Han...
Svar
3
· Visningar
1 470
Senast: LinnJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka