bigganl
Trådstartare
Jag har provat ett flertal westernsadlar på min häst, men inte hittat någon som ligger bra. De har olika bomvidder men alla klämmer henne över bogbladen. Nu är hon en ganska bred häst med väldigt stora bogblad. Jag funderar på om en sadel av arabmodell kan passa? Jag läste någonstans att de brukar ha mera plats för bogarna. Stämmer det? De vidare modellerna jag provat ligger kraftigt i framvikt och då klämmer även de bogarna. Hästen har relativt rak överlinje men är överbyggd och har väldigt låg manke.
Har dock hittat en sadel som ligger bra. Det är en westernsadel med stoppade bossor. Hittar inget märke på den. Vet någon vad det kan vara för sadel? Jag har aldrig sett en westernsadel med stoppade bossor förut men det kanske inte är så ovanligt. Jag är ju inte så hemma i westernvärlden. Den har väldigt mjukt och smidigt läder. Däremot känns det tydligt i bossorna där fendrarna fäster. Stoppningen runt om är mycket mjukare. Kan en sådan sadel vara omstopningsbar?
Har suttit i den på grannens ponny och den är gudaskön att sitta i också.
Ska jag prova arabmodell eller vad tycker ni?
Har dock hittat en sadel som ligger bra. Det är en westernsadel med stoppade bossor. Hittar inget märke på den. Vet någon vad det kan vara för sadel? Jag har aldrig sett en westernsadel med stoppade bossor förut men det kanske inte är så ovanligt. Jag är ju inte så hemma i westernvärlden. Den har väldigt mjukt och smidigt läder. Däremot känns det tydligt i bossorna där fendrarna fäster. Stoppningen runt om är mycket mjukare. Kan en sådan sadel vara omstopningsbar?
Har suttit i den på grannens ponny och den är gudaskön att sitta i också.
Ska jag prova arabmodell eller vad tycker ni?