Protesterar när man ställer krav

Mirre

Trådstartare
Har nu börjar sätta igång min Clydesdale efter en lång viloperiod.
Tömkör honom var tredje dag ung och det går väl rätt bra.
Problemet är bara att han protesterar så fort man kräver nåt av honom och han inte får gå precis som han vill. Ledarskapet sitter väl kanske inte riktigt. Ställer inga stora krav på honom utan bara sånt som jag vet att han klarar av. Men han blir jättesur när inte han får bestämma. Så lagom kul när 1200 kg häst sparkar bakut när man står bakom :crazy: Eller reser sig, iof inte högt men ändå.
Han backar eller vänder sig om och håller på krånglar. :crazy:
Han är rätt ranghög, dock inte i hagen, där bestämmer Herman men annars. Och han är väl medveten om hur stor och stark han är ;)
Nån med nåt bra råd om hur jag får honom att lyssna bättre vid tömkörning och sluta protestera hela tiden?

Sv: Protesterar när man ställer krav

Vad har du gjort hittills när han protesterat via sparkar och stegringar? Dvs har du gett upp/gjort ngt annat eller hur har du löst det?
för nån vecka sen hade du nån tråd om att han bara var allmänt seg vid tömkörning. har det hänt ngt särskilt sen dess? eftersom han tydligen nu protesterar med dunder och brak...?

vi har ökat på fodret en aning då han började falla ur + bytt foder.
hehe jo vanligtvis är han seg och när jag skrev den tråden höll vi på och byta foder och hade inte ökat på det heller. Han är ganska svårfödd och faller lätt ur. Har som sagt inte krävt några svåra saker av honom utan mest att han ska gå framåt och inte knata iväg som han vill. Har han protesterat har jag sänkt kravet något och tex gått in på en volt istället för rakt fram. Men ger upp gör jag inte, ahr jag bett honom att gå åt höger så ska vi åt höger också.

Vid en så stor häst måste du ta tag i det här nu innan han blir värre. Jag skulle faktiskt rekommendera att skicka han på tillridning hos en duktig tränare. Känner en kille som är megaduktig och sysslar en del med Shire och problemhästar.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 338
Senast: Anonym
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama