Protest vid galloparbete

P

Pommmac

Hej

Försöker höja min häst i formen, eftersom han tenderar att gå på bogarna (har endast haft honom i två månader). Att höja honom under dressyrpassen med min tränare har gått bra i alla gångarter utom i gallopen. Han slår och slår och slår (bakut) för att komma undan. Han har inte ont, men är alltför svag för att orka.
Har ni några tips hur jag kan "smyghöja" honom i formen och slippa få honom att känna sig så pressad att han måste slå redan innan han vet hur jobbigt det kommer att bli.
Kan tillägga att jag vet att sitsen etc verkligen kan få honom att sluta slå, detta då min tränare med fast sits och god balans bara sitter till och han inser att han inte kommer att slippa undan -jag åker fram alltför mkt och han får mig ur balans när han börjar slå. Det måste ju finnas ngt sätt som gör att man liksom kan smyga in höjningen eller stärka honom på annat vis.

Oj vad långt det blev...
Hej hej

Sv: Protest vid galloparbete

så gjorde min pålle med ett tag när ja skulle samla honom i galoppen och få upp honom mer, och de enda min tränare sa då att de enda som funkr de är att sitta tungt och bara rida på, utan att tänka på de.

jag har med de problemet att ja gärna lutar mej för långt fram när de blir så, vågar inte riktigt sitta till..fast nu har pållen slutat med detta och funkar jättebra.

så de är nog bara att lära sej att sitta och verka obrydd och driva på.

Ett tips är att rida massor med övergångar mellan trav och galopp. Det är väldigt stärkande och hjälper hästen att hitta sin balans.

Är dock inte säker på hur du menar med "smyghöjning" av formen... Att bara höja hals och nacke med handen är ju helt meningslöst och bryter bara "bryggan" (bakben-rygg-nacke). Det man kan göra är ju att, korta stunder till att börja med, öka aktiviteten bakifrån och inte låta all kraft bara fortsätta framåt utan använda den till att höja framdelen lite grann (= påbörjad samling). Ju mer hästen orkar desto längre intervaller kan man köra, tills hästen är så stark att den orkar gå på det viset mer eller mindre hela tiden (även om man naturligtvis får variera formen lite med jämna mellanrum). I början är det enklast att göra övergångar mellan trav och galopp, senare genom att variera steglängden i galopp.

Annat som kan vara värt att fundera på är hur still du sitter i sadeln i galoppen. Vissa hästar gillar inte om man "lever om" för mycket, vilket är lätt hänt i en obalanserad, kanske lite snabb galopp. Möjligen kan den också besväras av sadeln i galopp (även om det inte märks i skritt och trav) om den kanske kasar fram eller i sidled. Min personliga erfarenhet är i alla fall att det oftast rör sig om någon typ av obehag när hästar slår bakut upprepade gånger. Brist på styrka brukar mer visa sig som ovilja att bjuda framåt (istadighet)eller försök att "springa ifrån" arbetet. Men i grund och botten skulle jag tro att det är "styrketräning" och tålamod som gäller.

Arbeta honom i den form han är bekväm i på ridbanan och jobba på att styrka honom ute istället. Klättra, gymnastikhoppa osv. Risken med att pressa hästen så han börjar slå när du rider på banan är att han inte tycker det är kul och då får man direkt en negativ spiral. Rid ut och rid mkt tempoväxlingar ute, bara busa fram formen helt enkelt :) Lycka till!

Jag förstår inte riktigt, slår den alltid i galoppen?

Om du är säker på att den inte har ont skulle jag rekommendera alla vanliga tips för att stärka den, klättra, övergångar, tempoväxlingar mm. Skolorna är samlande, så om du rider sluta och öppna innan galopparbetet bär du ha honom mer samlad innan.

Slår han bara du gör en halvhalt? Annars är det ju det du ska, rid halvhalter, lite i taget så märker du nog när du går "över gränsen" för vad han klarar. Fortsätt rid på om han slår, gör ingen affär utan låt honom galoppera på. Du akn tex stå i fältsits och låta honom gå runt och försök hitta balansen ihop med hästen genom halvhalter bla.
En anledning att han slår kan vara att du är/kommer i obalans och han är känslig för det.

Testa förvänd galopp, eller att ställa honom utåt på volten under några språng!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka