Proteinrikt musli

Smulan75

Trådstartare
Tänkte fodra med Krafft nya groov och lucernhack. Men insåg igår när jag såg min lilla pålle slänga sig över sin D &H build-up att han älskar sitt muslifoder. Men det ruinerar mig :o

De flesta muslifoder innehåller ju mycket energi.

Buildupen har 12,5 MJ 130Smp (kvot 10,4) Nackdelarna är att den är dyr! ca 10kr/kg och foderstället ligger långt från där jag bor.

Finns det några fler muslifoder som är mer proteinrika?

Krafts musli har ju 12,5Mj, 100Smp (8)
Mustang Musli original 11Mj 85 smp (7,7)
Mustang Musli Active 12,6Mj, 85 smp (6,7)
Hippo musli = 11 Mj 80Smp (7,2)
Fibergi 11,5MJ 116Smp (10,08)

Senast ändrad:
Sv: Proteinrikt musli

Jag har blandat egen mat förrut men är lat nuförtiden, föredrar färdigblandade eller pelleterat ;)

Men en liten fråga hur gör du och vad har du i? *nyfiken*

Just nu innan uppstallning så kör jag med
luzernhack
krosskorn
hel havre
torkad morot
mynta
vitlöksmineraler
olja
mums tycker hingsten som äntligen äter :banana:
Lite pyssel med värderäkning är det :p

Väntar på att få analysen på årets ensilage så jag kan blanda efter behovet. Om det ser ut som förra året så blir det nog bara morot, oljamynta och mineralerna kvar då vi hade så mkt protein i ensilaget

Senast ändrad:

Har köpt det torkat, gjort för hund egentligen :D men nu har jag fått tag på en foderleverantör som kommer hem tillmig med 15kg säckar.

Jag blander det dag för dag till alla som behöver det just nu. har en matsedel till alla djuren för deras egna behov. Tar inte så lång stund och det luktar så gott :d

Var faktiskt inte inne på att blanda själv men spontan som jag är (alldeles för) så börjar jag faktiskt se fördelarna i det (mest för plånboken) :)

Läser jag på Build-upen så innehåller den ju inget konstigt förrutom yeesacc.

Räknar lite i mitt excelblad och kommer fram till att en blandning av:

1,5 kg havre
1kg lucernhack
0,7 kg kraft plus grön
0,2 kg linfrökaka
0,1 kg vetekli
0,1 kg berfor eller melass(hittade inga värden för melass)
1 dl olja
0,5kg morot

väl täcker min hästs behov. 129MJ, 900 smp kvot 7,12
Med den uträknade foderstaten med färdigfodren (build-up och rehab) fick jag värden på 133MJ, 830Smp (kvot 6,22) dvs sämre.

(dvs inkl 10kg höensilage med ganska bra värden)

plus lite biotin, foderkalk och biomag så får jag alla mineraler. Då hamnar jag på en total foderkostnad på ca 1100kr/mån istället för 1450kr/mån (eller 1575kr om enbart musli används)

Nu har jag ju valt ganska många fodersorter, men vill få något som liknar build-upen så mycket som möjligt. Men hur tror ni det är med hållbarheten på de olika fodersorterna. Och tror ni det går att blanda för en vecka i taget i en tunna? Dvs utan att det blir dåligt, oljan får man såklart hälla på efteråt.

Smulan75 skrev:
De flesta muslifoder innehåller ju mycket energi.

Jag gav Build Up till min häst i våras efter att han varit skadad och gått ned kraftigt i vikt. Efter två dagar sprang han skorna av sig i hagen.. han blev helt tokig! Build Up ligger näst högst (4) i D&H's energiskala som spänner från 1 till 5.. nu ger jag Pasture Mix (2 på D&H's energiskala) och det är ett helt suveränt müslie, hästen mår bra och håller skärpan utan att bli het. Rekommenderas.

haha, jasså kan det vara därför min lilla häst har lyckats ha tre tappskor på senaste tiden ;)

Skämt åsido så beror det nog mer på att han flyttat och hamnat med väldigt roliga hagkompisar. *suck sa matte*

Annars har jag inte märkt så stor skillnad på temperamentet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka