Proteinrikt kraftfoder

PoisonIvy

Trådstartare
Är det nån som har nåt förslag på ett kraftfoder som innehåller MYCKET protein och lite energi, så lite som möjligt?
Ett foder som inte är pelleterat, inte lucern (strå och pelletsen) gärna ett foder som är i stråform eller så lik strå som möjligt. Jag vill ha ett kraftfoder som är så "naturligt" som möjligt. Müsli skulle jag kunna tänka mig men helst inte.

Har funderat på Kraffts müsli den gröna som är till unghästar. Nån som har nån erfarenhet om det fodret?

Har en 10 årig halvblodsvalack som används som tävlingshäst och är svårfödd, väldigt kräsen med foder och tycker inte om att att äta kraftfoder i stora mängder. Så då behöver jag ett foder som är koncentrerat och man kan ge i lite mindre mängder.
Han har även väääldigt mycket energi i sig själv. Så jag vill inte ha nån energi i fodret.

Alla förslag och all hjälp är så välkomna!:)

Sv: Proteinrikt kraftfoder

HippoExtra Foderjäst
HippoExtra Foderjäst är ett fodertillskott ges med fördel vid mag- och tarmstörningar. Foderjäst är också mycket lämplig till hästar som har svårt att få hull och sätta muskler, som är stressade, högpresterande eller har svårt att komma i brunst. Foderjästen ges också för att förbättra aptit, hårrem och hovar. Produkten bör också utfodras vid avslutad antibiotikabehandling. HippoExtra Foderjäst är kompletterad med extra vitaminer och jästens naturligt fräna lukt och smak har neutraliserats.

HIPPO EXTRA FODERJÄST
Tillskott som ges vid mag-tarmstörningar.
Bra näring till mikrofloran i tarmen. Högt innehåll av högvärdigt protein och B-vitamin.
Hink: 7 kg
Pris: 179:-

Senast ändrad av en moderator:

Potatisprotein. inte likt strå men mycket koncentrerat och ite pellets utan (dammigt) pulver. Blanda med lucernhack så får du stråkonsistencen. Måste tyvärr blötas och det är ju itne så kul den här vintern.
Något som är högre protein än lucern som är strå hittar du nog inte.

Jag är en stor fan av Salsas gräspellets. Verkar som att hästarna tycker att det är väldigt smakligt. Det är ju ett rent stråfoder utan bindemedel. Att det saknar bindemedel gör att pelletsen faller sönder endel så jag brukar blanda i en skvätt vatten, funkar ju också med lite betfor uppblött i mkt vatten om man hellre vill ha det. Ca 5 kr kg, prisvärt tycker jag.

160 g smrp på 10,5 MJ (per kg foder).

Ang. energin så kan man inte generalisera och säga att mkt MJ ger en het häst, speciellt inte om energin kommer från grovfoder.

fibergi koncentrat innehåller rätt mkt också. Innehåller en massa andra bra saker med. Som tex mkt selen! Så om man använder detta behövs inga mineraler. Nackdelen är priset, runt 16 kr kg!

Tack snälla för alla förslag! Fler förslag är oxå välkomna:)

Känner att jag lutar mer åt att ge honom ett komplett kraftfoder som innehåller allt en svårfödd häst behöver. Några förslag?
Än att ge honom pulver, fodertillskott m.m.

Det här med lucern både i stråform och pellets funkar inte alls. Han tycker tyvärr inte om det! Annars hade det varit perfekt! Så det har jag lagt ner.

Visst ska man inte generalisera energi i kraftfodret. Men eftersom att det är lite energi i grovfodret då är det ju dumt att lägga till ett kraftfoder som innehåller energi även det. På en häst som är het redan som det är. Det är därför jag är ute efter ett energilågt kraftfoder.

Hjälp mig!

fibergi koncentrat innehåller rätt mkt också. Innehåller en massa andra bra saker med. Som tex mkt selen! Så om man använder detta behövs inga mineraler. Nackdelen är priset, runt 16 kr kg!

Om det behövs mineraler eller ej beror ju på vad grovfodret och kraftfodret innhåller TILLSAMMANS, farligt med såna generaliseringar.

Tack snälla för alla förslag! Fler förslag är oxå välkomna:)

Känner att jag lutar mer åt att ge honom ett komplett kraftfoder som innehåller allt en svårfödd häst behöver. Några förslag?
Än att ge honom pulver, fodertillskott m.m.

Det här med lucern både i stråform och pellets funkar inte alls. Han tycker tyvärr inte om det! Annars hade det varit perfekt! Så det har jag lagt ner.

Visst ska man inte generalisera energi i kraftfodret. Men eftersom att det är lite energi i grovfodret då är det ju dumt att lägga till ett kraftfoder som innehåller energi även det. På en häst som är het redan som det är. Det är därför jag är ute efter ett energilågt kraftfoder.

Hjälp mig!

Det finns inga "kompletta" kraftfoder. Vad du ska tillsätta beror på ditt grovfoder.

Har en 10 årig halvblodsvalack som används som tävlingshäst och är svårfödd.......
Han har även väääldigt mycket energi i sig själv. Så jag vill inte ha nån energi i fodret.

Nu känner jag mig lite bakom flötet här men - om hästen är svårfödd behöver den väl massor med energi genom fodret för att få hull? :confused:
Det är ju inte så att om man ger energi (MJ) så får hästen energi (arbetslust och tempo). Vissa fodersorter kan man uppleva att hästen blir "het" av men annars är det ju inte där sambandet sitter. Kanske skulle hästen rent av bli "slöare" om den fick massor av energi i fodret och blev lite rund.....

Jag kanske är tappad bakom ett tåg jag men men....

Dobson & Horrel Build Up Mix är oslagbar! Det är som att köpa en överlinje på burk. Dessutom ÄLSKAR alla hästar det! Kan verkligen rekomenderas!

Min erfarenhet är precis den motsatta. Dyrt och hästen vägrade efter någon vecka att äta det. Inte händer det något med hullet heller. För mig finns det betydligt bättre alterntiv, både för hästen, miljön och plånboken

Stirra dig inte blind på att hästen är het. Många gånger så blir dom stressade/heta när dom är lite tunnare. Se till att du får balans i foderstaten, är det energi som fattas så löser du inte problemet med protein. Normal kvot ligger på 6, men på svårfödda hästar kan den vara lite högre. Lycka till!

ok.. Min häst åt det i 20 dagar och skillnaden är som natt och dag. Har funkat super på flera hästar i stallet och alla har ätit det med stor gläjde, även dom som sorterar bort allt annars.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 711
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Söker ett foder som jag kan blanda ner diverse tillskott med, i övrigt behövs ej kraftfoder. Någon näve sådär. Hon äter ej...
Svar
3
· Visningar
991
Senast: Elisha
·
Foder & Strö Ska byta kraftfoder på min pålle då vi ska flytta och det kommer bli för dyrt med fodret vi använder oss av i dagsläget + att det inte...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 011
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 337
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama