Proteinrikt kraftfoder

maria_b

Trådstartare
Tips på proteinrikt kraftfoder/kompleterinsfoder som inte har så mycket energi skulle jag gärna vilja ha. Inte lussern då hästen inte gärna äter det.
Finns det några bra alternativ?

Mvh Maria

Sv: Proteinrikt kraftfoder

Om det bara är protein som saknas kan man använda potatis-protein som är ett högvärdigt och lättsmält proteintillskott. Men det är ju ett pulver som behöver blandas med något. Färdigfoder som du egentligen frågar efter vet jag inget om. Kolla tillverkarnas hemsidor?
/F

Krafft Groov (90 eller 125 g smbrp), Hippo Alfa (135 g smbrp) och Granngårdens Avel (105 g smbrp) är de jag kommer på på rak arm. Men de flesta fodertillverkare har någon form av högproteinfoder i sitt sortiment, Salsa har nåt som jag har för mig heter Extra. De flesta av dessa innehåller runt 10 MJ. Annars har du ju alltid soja.

Krafft Muskel och soja ligger båda på 370 gr smbrp, MJ på ca 8 på sojan och 9 på muskel. Potatisprotein finns tydligen i kvarnbys grissprtiment och ligger på hela 670 gr smbrp.

Tack för era svar!

Egentligen saknas inte protein i höet, det är bra värden, men damen i fråga är ganska svårfödd och jag har alltid gett henne mer hösilage än vad foderstatsprogrammen visar. Nu har hon pga förstoppningskolik i höstas och därmed strikt diet tappat vikten och även massa muskler, men hon har väldigt mkt energi och ska sättas igång för ridning nu så jag vill hjälpa henne med att komma upp i vikt och bygga muskler utan att för det bli för energisk. Hon är inte mager men skulle ändå behöva fylla ut lite mer för att ha någt att bygga ifrån.
Ska kolla upp alternativen ni skrev och se om något kan passa.

Mvh Maria

Nu har hon pga förstoppningskolik i höstas och därmed strikt diet tappat vikten och även massa muskler, men hon har väldigt mkt energi och ska sättas igång för ridning nu så jag vill hjälpa henne med att komma upp i vikt och bygga muskler utan att för det bli för energisk. Hon är inte mager men skulle ändå behöva fylla ut lite mer för att ha någt att bygga ifrån.

Jag ringde och rådfrågade min veterinär om proteintillskott häromveckan. Min häst får mycket mer MJ än han behöver (15-20% över behovet) i dagsläget men jag vill ge mer protein också, utan att ge honom 30-40% mer MJ än behovet. Han visade vissa symptom på att inte klara av Muskel när vi introducerade det så frågan var följande,

Är linfrökaka, foderjäst bra proteintillskott? Vad finns det annars för proteintillskott jag kan ge?

Hon svarade med att jag skulle försöka introducera Muskel igen under en längre tid och om han reagerar på det höja upp lusernen till önskat proteinbehov istället. Att ge dessa 30% över MJ-behovet skadar inte då han är under uppbyggnad och inte har problem med övervikt. Min veterinär är anti-anti mot kraftfoder men inser själv att det kan behövas i vissa situationer.

Dessutom så är det ju hårdare arbete för hästen att gå i 30-40 cm djup snö och det sista som får hända är att han faller ur efter att vi äntligen uppnått ett bra hull.

(Jag är anti-soja för övrigt, men jag drar min gräns vid Muskel. Han får i dagsläget hö, lusern och 25 gram Muskel (ska upp till 200 gram))

Senast ändrad:

Jag ger soja till min som har haft problem med kolik. Kraffts produkter skulle jag inte ens ta i med tång när det gäller maghästar.

När min ponny, och ett par andra maghästar i min bekanskap, får äta av kraffts pelleterade produkter så kommer kolik och magproblem som på posten.
Så nu skulle jag aldrig våga ge en maghäst kraffts produkter igen, det är inte värt att chansa.

Fast det är ju ungefär som att säga att alla hästar som kommer loss från hagen kommer bli påkörda av en bil.

Vi har två "maghästar" som fått Krafft i mer än ett år, fast de är enbart maghästar pga sand/grus och 3 dygn utan vatten förra vintern (den sista innan jag köpte honom). Min första egna häst var också "maghäst" men det var för att han slängde i sig maten. Sen blir ju alla hästar "maghästar" om man ger dem för lite grovfoder och för mycket kraftfoder, om de stressar i sig maten (de kan sätta i halsen av hö) och om de inte får tillgång till vatten över huvudtaget.

Jag har personligen inga negativa uppfattningar om Kraffts sortiment.

Korven vad jag har hört så har det med bindemedlet att göra, att Krafft inte har kunnat svara på frågan tillräckligt väl och bindemedlet är/antas vara något osunt eller bedrövligt. Det kan även finnas spår av annat i fodret pga att maskinerna används till andra fodermedel också. Kraffts foder ska visst också svälla mycket, några har testat. Jag litar på min veterinär, tipsar hon om saker ut Kraffts sortiment så är det bra saker.

Vi kanske inte ska tappa tråden? TS kanske ska söka lite här på forumet efter trådar gällande Krafft eller PMa om hon vill ha olika syn på saker

Jag har personligen inga negativa uppfattningar om Kraffts sortiment.

Korven vad jag har hört så har det med bindemedlet att göra, att Krafft inte har kunnat svara på frågan tillräckligt väl och bindemedlet är/antas vara något osunt eller bedrövligt. Det kan även finnas spår av annat i fodret pga att maskinerna används till andra fodermedel också. Kraffts foder ska visst också svälla mycket, några har testat. Jag litar på min veterinär, tipsar hon om saker ut Kraffts sortiment så är det bra saker.

Vi kanske inte ska tappa tråden? TS kanske ska söka lite här på forumet efter trådar gällande Krafft eller PMa om hon vill ha olika syn på saker

Det där är väl gammal nyhet:D. Vad jag vet åtgärdades det ..

kl
jag ger ren potatisprotein och Kwik-Beet till mitt sto och hon har inte tappat någon speciellt mer än fett då...:)

MMBetsybabe

Alla tycker olika! Jag vågar inte chansa.

Men min maghäst har fri tillgång på grovfoder, får knappt kraftfoder alls, är inte alls matgalen och bryr sig inte
om mat - även om alla andra hästar får mat och inte hon, och får trots det kolik av kraffts pellets, även om de är blötlagda.
(Ger alltid kraffts pellets blött eftersom att det - precis som du skrev - sväller väldigt mycket.)

Är linfrökaka, foderjäst bra proteintillskott? Vad finns det annars för proteintillskott jag kan ge? Hon svarade med att jag skulle försöka introducera Muskel igen under en längre tid och om han reagerar på det höja upp lusernen till önskat proteinbehov istället. Att ge dessa 30% över MJ-behovet skadar inte då han är under uppbyggnad och inte har problem med övervikt. Min veterinär är anti-anti mot kraftfoder men inser själv att det kan behövas i vissa situationer.

[/I]

Läser intresserad denna tråd då jag själv har mkt högr energivärde kontra proteinet.
Hur mycket löverskott på energi skulle ni våga ge ett dräktigt sto som är i normal/kanske ngt under -hull?
Behöver nämligen överskrida nivån lite om hon skall få en vettig mängd stråfoder! Känns väldigt konstigt att inte få till det trots lucern, soja m.m. Man vill ju gärna ge en rejäl giva.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka