Proteinrikt foder?

M

Mahogny

Har nu fått analysen på höet och jag kommer behöva ge tillskott. Jag undrar om det finns något proteinrikt foder/tillskott som man kan ge utan att hästen går upp i vikt. Min häst blir vääääldigt lätt tjock. Men smatidigt vill jag såklart att hon ska få i sig allt hon behöver för att kunna bygga muskler och fungera.
Hoppas väldigt mycket på att ni kan hjälpa mig, tack på förhand:bump:

Sv: Proteinrikt foder?

Vilket proteinfoder som passar beror på hur lågt proteinvärdet är i höet?
Sen räknar man ut en passande foderstat för just din häst och då tar manhänsyn till lättföddheten osv. På så sätt får hon i sig allt hon behöver i lagom mängd.

Du kan byta ut en del av högivan mot lusern.
Eller fylla upp till proteinbehovet med t ex Kr***t Protein.
Finns säkert fler sätt, men det är så jag gör.

finns ju många olika, min hästsom vi tror hade proteinbrist fick först lusern men slutade äta det fick då istället kra**t protein, han byggde muskler väldigt bra sen när han sattes igång iaf :)

okej ska kolla in den där kra**t protein.. :D

okej ska kolla in den där kra**t protein.. :D

Fast tänk på att du bör veta HUR mycket du ska ge av den. Inte bara lägga till på en höft... Det är ett starkt proteinfoder vars innehåll av protein per kilo är lika mycket som i 3kg lusern (330g smältbart råprotein).
Kan jämföras med starka proteinmedel som t ex sojamjöl är.

Kommer be om lite hjälp från andra kloka människor..^^ alltså vi får helt enkelt slå våra kloka huvud ihop och sätta oss ner och räkna lite :D

okej.. har läst runt lite nu. Krafft protein tror jag komemr bli för dyrt. Men jag hörde dem som gav hästarna sojamjöl? Ägaren av stallet hade tänkt att börja fodra sin äldre häst med detta och då blir det himla smidigt om jag kan köpa in mig i en säck. Vi kom båda fram till att ca 2 dl skulle bli lagom. ca 140 gram blir det väl? Plus betfor och lite vitaminer. Hon kommer få fri tillgång till fint halm, med för syssel sättningens skull och för att hon små äter av det= tugg behovet tillfredställes bättre. Hon kommer få ca 8 kg hö, plus all halm hon vill ha.
Tror det kan bli lagom. Eller är vi helt fel ute?

okej.. har läst runt lite nu. Krafft protein tror jag komemr bli för dyrt. Men jag hörde dem som gav hästarna sojamjöl? Ägaren av stallet hade tänkt att börja fodra sin äldre häst med detta och då blir det himla smidigt om jag kan köpa in mig i en säck. Vi kom båda fram till att ca 2 dl skulle bli lagom. ca 140 gram blir det väl? Plus betfor och lite vitaminer. Hon kommer få fri tillgång till fint halm, med för syssel sättningens skull och för att hon små äter av det= tugg behovet tillfredställes bättre. Hon kommer få ca 8 kg hö, plus all halm hon vill ha.
Tror det kan bli lagom. Eller är vi helt fel ute?
Jag tycker det låter rätt tänkt. Soja är ganska häftigt, men eftersom det bara handlar om 2 dl så är det lugnt. Hur tung är hästen? Trevligt med en person som optimerar sin foderstat tycker jag:D

Tkr det låter bra :) bra att du tänker på tuggbehovet. Vet inte hur mkt 2 dl soja väger men kan väl inte vara så mkt, är det inte max 100g / 100kg häst ? elelr är jag ute och cyklar nu ??

Jopp där är du rätt på det;)

Va bra att även några här tycker det låter bra:D Denna foderstat kommer införas nu. Vi får hoppas att hon kommer funka bra på det då :)
Tack för hjälpen allihopa

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31