Proteinrikt foder?

L

lemonadsaft

Hallå.
Har sett att det finns massor med proteinrika produkter på marknaden, vad ger ni era hästar prot. produkter?
:crazy:

Sv: Proteinrikt foder?

lemonadsaft skrev:
Hallå.
Har sett att det finns massor med proteinrika produkter på marknaden, vad ger ni era hästar prot. produkter?

Hej,

Intressant tråd, jag är också nyfiken på svaren...

Vi ger Krafft Proteiner till våran Lukas.

~Ingrid

Jag använder mig främst av:

Lucern (favoriten)
Krafft protein
Soja
Vetekli

Jag har tidigare gett min häst både soja och lucern (både hack, pellets och kuber) då vi haft dåligt med protein i grovfodret.
Framöver kommer jag enbart att ge linfröpellets som "proteinfoder" fast det är mest för päls och hovar. Proteinet i årets hösilage var så bra att jag inte skulle behövt fodra med något annat egentligen. :banana:

Mvh
Madeleine

Den ena får Soja och Krafft Protein, den andra får Nya Krafft Groov och Soja.
Ska nu byta till ett hö med mkt protein och då tar vi bort de tillskotten av extra protein de får idag.

Ger mina pållar Krafft Protein och linfrökuber. Det finns ju också bl a Nya Krafft Groov, Hippo Alfa och Hestekraft som innehåller ganska mkt protein om man söker färdigfoder.

Lite soja och Kraffts lucernpellets räcker gott och väl till årets hö :)

Har gett soja då det är smidigt, billigt och du behöver inte köpa in det jämnt då det räcker länge, du ger ju inte så mycket.

Ger nu Lucern hackat strå, det passar oss bättre just nu.

lemonadsaft skrev:
Hallå.
Favoriten är ett bra hö... sedan kommer lucern hackat strå och på tredje plats Kr*ffts protein.
//marti

Jag fick ihop det med Krafft plus grön och soja.

11 kg hösilage med 64 g smbrp/kg foder, 1,2 kg lusernpellets, o.5 kg betfor och ca 2 dl rapsolja, foderjäst. KLarar min 170 cm höga 650 kg klump sig jättebra på. Blir det riktigt kallt ute kompletterar jag med upp till 1 kg kornkross /dag + ännu mera hösilage. Vet att det blir lite för mycket protein i denna foderstat, men han verkar må bra, är lugn o fin i temperamentet (vilket är målet) och hovarna som var kassa innan har blivit jättefina!

jag ger soja som proteintillskott. fungerar bra på min pålla.
sedan får hon hestekrafft som kraftfoder, vilket har en proteinhalt på 123 srp.

exempel på proteinfoder är soja, vetekli, ärter, foderjäst och linfrö.
dessutom finns det många färdigfoder som innehåller höga proteinhalter. ex krafft groov och krafft protein.
även lucern innehåller höga proteinvärden och är ett bra alternativ då man ska fösöka efterlikna hästens "naturliga" miljö så mycket som möjligt.. (eftersom det är ett grovfoder)

Senast ändrad av en moderator:

Vet någon om kallpressad linfröolja är bra?

marti130 skrev:
Favoriten är ett bra hö... sedan kommer lucern hackat strå och på tredje plats Kr*ffts protein.
//marti

Instämmer totalt, helt och fullt, fullständigt, till fullo, defenitivt, ovillkorligen, etc

Ja, ni förstår andemeningen, va............

Vill ge så lite "extra" som möjligt, så om jag behöver proteintillskott väljer jag soja, Krafft Protein eller Krafft Pluss Grön som har mest protein/MJ.

lemonadsaft skrev:
Vet någon om kallpressad linfröolja är bra?
den innehåller Omega3,6 och 9
Ger mycket fin hårrem och hjälper till att hålla magen / tarmen i trim.
:d

Något som många inte vet/tänker på är att b-jäst/foderjäst inenhåller nästan lika mycket PROTEIN som soja. Och det är bättre för magen!

Några proteinfodermedel som jag vet om:
soja ca 380g protein/kg, 11MJ , kvot 34.5
b-jäst ca 350g protein/kg , 12MJ, kvot 29
Krafft protein 330g protein/kg, 12MJ, kvot 27.5
linfrökaka ca 250g protein/kg, 14MJ, kvot 18
lusern ca 110g protein/kg, 8MJ, kvot 13.75

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar