proteinöverskott

K

knasenknas

om man säger att hästen behöver 400 smrb...och i foderstaten får hästen 560 smrb är detta för mycket?? fattar ni vad jag menar?

Sv: proteinöverskott

Om kvoten bara är rätt så gör det ingenting. Så länge det mesta kommer från grovfodret så är det ingen fara.

mirage skrev:
Om kvoten bara är rätt så gör det ingenting. Så länge det mesta kommer från grovfodret så är det ingen fara.

kvoten hamnar på 8, är det ok?

Det beror på vilken mat som hästen får.
Om det är mycket kraftfoder så kan det vara fel.

Varför Groov om höt verkar vara så bra som det är?

Magdalena skrev:
Varför Groov om höt verkar vara så bra som det är?

det har sina anledningar orkar inte ta upp dom på buke, det var inte det jag undrade..

knasenknas skrev:
kvoten hamnar på 8, är det ok?

Du/ni lär märka ganska snart om den kvoten är bra för just den hästen. Vad som kan hända negativt och som syns rätt så fort är att hästen kan bli mjällig, svullen om benen, magra av och eller blir totalstum/stel i sina muskler samt se ut som en broiler alt. inte bygga muskler alls.

Det är baksidan med att ge för mycket protein till en häst som inte klarar av att spälka det, samt att det går åt väldigt mycket energi ur foderstaten så det kanske inte räcker till hullet. Har sett så många hästar som ser allt annat än trevliga ut som står på höga kvoter.

Med detta i bakhuvudet så ni slipper undra varför hästen kanske magrar av trots kvoten så prova, alt. höj upp Mj. Sen kan man ju jämföra med hur hästen såg ut förra året och vad siffrorna låg på då för att få en uppfattning om det skulle fungera eller inte.

Tyvärr är det här ett forum, man kan inte alltid bara få exakt de svar man vill ha...

Du har fått svar att om det överskottet kommer från grovfodret är det ok, men sen visar det sig att du/ni ger ett proteinrikt kraftfoder, och då undrar man ju varför.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama