Proteinöverskott?

W

westlingcamilla

Hejsan!

Jag har köpt mig en 2årig quarterhäst som jag anser är väldigt fin i hullet!Han är väldigt rund och fin över rygg och kors och han är inte tjock om magen utan han är nästan praktiskt taget helt perfekt!
Men han har gått på hösilage och på krafft groov och klarat sig jätte fint på detta!Det var högt värde av protein i hösilaget och han var bra i magen då och verkade må super!Har nu börjat fodra med vanligt hö och han har fått en massa grejer i pälsen,det är som små grejer som man kan klösa bort och då kommer ju håret med!(inga mängder att prata om direkt men..)Ganska så svårt att förklara på ett bra sätt,men är det nån som vet vad det kan vara?
Har hört att hästarna kan få "knutor" m.m. av proteinöverskott.
Men mitt fenomen kanske har med pälssättningen att göra med?
Jag vill ju inte dra in på fodret till min häst för att han växer ju fortfarande och han behöver ju proteinet!!!!!

Nån som har nå tips elr råd?
Mvh Camilla
 
Sv: Proteinöverskott?

Jag tycker att det låter som om din häst har fått regnskållor.
Dessa kommer framförallt när det är fuktigt ute och i luften, och har ingenting att göra med fodret.
Om din häst är fin i hull och mår bra i övrigt, så behåll den foderstaten du har !
Som sagt, hästen växer ju och behöver proteinet.

Om du vill veta mer om regnskållor, gå in hästvårdsforumet och använd sökfunktionen, jag har för mig att det finns många gamla trådar om ämnet.

bibban
 

Liknande trådar

E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Tuvisen
·
Hästvård hej! Mitt 4åriga halvblod/fullblodssto har på 2-3veckor tappat massor i vikt och muskler. Hon är normalt inte svårfödd - äter gärna...
Svar
6
· Visningar
1 541
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp