Proteinkänslig / faller ur

Elinbeyla

Trådstartare
Hej

Skulle behöva tips på foder till proteinkänslig häst. Bör man fodra med hö el hösilage samt vad bör proteinhalten ligga på?
Det här är en ponny av cob modell som även faller ur hullet en del på sensommaren och jag behöver därför börja stödfodra slutet av augusti.
Ger min andra ponny fibergi och undrar om det skulle kunna passa. Jag skulle kunna gå till en butik och fråga men då är självklart det dyraste fodret bäst ;)

Hoppas ni kan ge mig lite tips!

:)

Sv: Proteinkänslig / faller ur

Spelar enligt mig ingen roll om du ger hö eller hösilage. Huvudsaken är att det innehåller bra värden. Du bör ha ett förhållande mellan protein och energi på 6. Alltså Smältbart Råprotein / MJ = 6.
Ha även koll på att hästen får i sig tillräckligt med selen och E-vitamin. Gärna koll på resten av mineralerna oxå.
Som krubbmat är det bästa melassfria lusernpellets och kallpressad linfröolja.

Spelar enligt mig ingen roll om du ger hö eller hösilage. Huvudsaken är att det innehåller bra värden. Du bör ha ett förhållande mellan protein och energi på 6. Alltså Smältbart Råprotein / MJ = 6.
Ha även koll på att hästen får i sig tillräckligt med selen och E-vitamin. Gärna koll på resten av mineralerna oxå.
Som krubbmat är det bästa melassfria lusernpellets och kallpressad linfröolja.

Tack snälla för tipset! Men fy vad svårt det var att hitta melassfri lucern?! PM med tips mottages gärna ;D
Något annat man bör tänka på? Är livrädd för fång och det får nog kosta vad det vill bara hästen håller sig fräsch. Har inte haft fång tidigare

Nä, inge kul att vara medlem i fångestklubben.

Kvarnbyfoders lusern är melassfri så om du hittar en av deras återförsäljare. Det finns säkert fler.

Om hästen regelmässigt faller ur på sensommaren är mitt tips att börja stödfodra redan innan du ser det på hästen. Försök ligga steget före så att den inte börjar tunna ur. Speciellt viktigt tex om hästen är lite äldre då det kan vars väldigt svårt att få tillbaks den i hull.

Om hästen regelmässigt faller ur på sensommaren är mitt tips att börja stödfodra redan innan du ser det på hästen. Försök ligga steget före så att den inte börjar tunna ur. Speciellt viktigt tex om hästen är lite äldre då det kan vars väldigt svårt att få tillbaks den i hull.

Inte bara det utan även muskulärt:( Då behövs proteiner också

Hästar får inte fång av protein...........

Okej tack för upplysningen. Jag frågar eftersom jag själv inte är duktig inom det här området.

Hästen blir varm om hovar / ben och jag har fått ihop det med proteinet men kan ha helt fel..

Hur fodrar du för att få upp proteinet? Är proteinfodret till del uppbyggt med t ex melass (inte ovanligt om man ger lusern t ex) är det ju kanske där boven är, inte själva proteinet.

Andra orsaker kan vara att man ger ett proteinfoder som är högkoncentrerat, vilket slår ut magen vilket i sin tur ger fångkänningar. Jag föredrar att fodra med melassfritt lusern när jag vill ha upp proteinet, det är snällt mot hästens mage och med rätt sort slipper jag en massa tillsatser som inte är optimala (t ex melass eller högkoncentrerat proteintillskott som soja).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 937
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 039
Senast: Gnist
·
Hundhälsa Vi överväger foderbyta för våra hundar och jag skulle behöva lite tips kring lämpliga alternativ. Det brukar ju finnas många som är bra...
2
Svar
23
· Visningar
2 635
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud