Proteinhalt

Lobelia

Trådstartare
Hur hög kan proteinhalten i hö/hösilage egentligen bli om det är optimala förhållanden jag tänker då på smältbart råprotein per kilo torrsubstans?.
 
Det där beror ju på var i landet man befinner sig, vilka grödor som finns i vallen, hur mycket man gödslat, väder, torkningstid osv.

Men om vi säger att man gör allt som man ska och allt flyter orimligt perfekt så kan man ange följande värden om vi håller oss i mellan Sverige:

1. Blandvall 1:a skörd 160g/kgTs.... 2:a skörd 180 och 3:e skörd 150

2. Gräsvall 1:a skörd 140g/kgTs....2:a skörd 160 och 3:e skörd 90

Men fråga inte om MJ för då får jag anstränga mig igen, inte bra för hjärtat :angel:
 
Jag ska omformulera frågan lite. Hur stor sannolikhet är det att ett hösilage från förstaskörden skördad några mil norr om Stockhom förra året med en torrsubstans på 49% skulle kunna ha 84 g smbrp per kg foder. Bonden som har tagit in det verkar kunna sin sak och silaget har genomgående haft hög kvalitet. Jag misstänker att någon misstagit sig och siffrorna ovan syftar på per kg torrsubstans och inte per kg foder. Det skulle förklara en hel del.

Vad det är för typ av vall har jag ingen aning om.

Energin ligger på 8-9MJ om jag inte minns fel.
 
Det låter högt, men är inte osannolikt. Men kolla upp om inte siffrorna har vändts/växlats, jag har varit med om det ett par gånger nu under denna säsong.
 
jag har fått liknande siffror av en odlare här. Min spontana tanke är att "HUR har dom tagit ut det representativa provet för analys?" Tar man bara på ett ställe lite från vallen och tar där det är som bäst och får med sig t.ex. klöver fast det annars inte finns på vallen så blir ju resultatet ett annat än verkligheten.

Jag litar mest på de analyser där jag själv plockat ut provet. För oss är det enkelt för vi har så små partier.
 
Det finns en mycket liten chans till att den kan stämma men jag är mycket tveksam. Ser man till just proteinet så har han ju skördat precis i rätt ögonblick men då borde han även ha legat kring 10-11MJ. Han kan ju även ha hög andel baljväxter i vallen och bara lite gräs. Det skulle kunna vara en förklaring. Men det här kan man ju se om man avsynar materialet och utvecklingsstadium :cool: *kostar äppelpaj o vaniljsås :d *

Men rimligt är ju att det ska vara per kgTs :idea:
 
Till saken hör att Pållan tappat muskler trots en foderstat med på tok för mycket av både protein och Energi, även andra hästar har tappat muskler. Tyvärr hade jag inte en tanke på att det kunde vara ett missförstånd (har själv inte sett analysen) och själv har jag inte börjat tänka till förrän andra reagerade på värdena, bara proppat i hästskället mer mat.

Hösilaget har oavsett vilket höga proteinvärden.

Jag är inget vidare på att se vad höt innehåller, men det ser mest ut som normalt gräs och knappast en massa klöver eller annat. Nu vet jag inte exakt från vilket fält det är taget, men jag kan inte minnas att jag sett något som sett ut som annat än normalgräsvall. Det kunde kanske vara värt lite äpplepaj för att få klarhet.
 
Jag fick foderanalysen till ett stall, som ville ha foderstat. Här var Ca 11,0 per kilo foder. :eek: fast de hade satt kommat på fel ställe och det skulle vara 1,1. :crazy:
 
Är det fel så är det en ren miss.

1000 procent fel på kalkmängden kan ju vara förödande på lite längr sikt.
 
Det är en ren miss ja, och vid ett annat tillfälle hade man förväxlat just smrp mellan per kilo foder och per kilo TS.
 
Tja det rörde sig om gram per kg, jag tror inte ens du med all erfarenhet klarar av att skilja 1001g och 1011 gram åt med någon större säkerhet.
 
Men att inte reagera på om 1kg foder skulle innehålla 11kg Ca Hur får man 1kg att väga 11 kg

Men det var ju precis det jag gjorde, reagerade annars hade väl inte det kommit i dager. De som tog analysen hade inte reagerat på detta, men jag tyckte det lät minst sagt konstigt och mycket knaster mellan tänderna. :angel:
 
Okej, då så är det bara att mata.
Det tar inte så lång tid att få tillbaka hästens muskler faktiskt. Jag kan fodra hästar så att de sätter ordentligt märkbara muskler på c:a 2 veckor.

Det som behövs är en absolut korrekt balans av näringsämnen och ett litat överskott av protein. Lägger man sedan till en trevlig något kuperad hage, så går det fort. Om man dessutom tillsätter lätt motion varannan dag, så går det ännu fortare. Men det skall vara lätt motion och sällan.

Vill du ha hjälp?
Så räknar jag gärna åt dig och rekommenderar några bra fodrstater.
 
Ja jag vill gärna ha hjälp med foderstaten, någon kupperad hage finns tyvärr inte att tillgå. Pållan behöver ganska mycket mat i fullt arbete kräver hon 400 g smrp så jag vet inte riktig vad hon behöver nu. Hon går i lösdrift men tyärr är alla hagarna ganska platta. Jag har inga mineralanalys tyvärr men räknar kallt med att det är fosfor brist, det har det varit i alla analyser som jag sett från området. Hon får minerblå (peletterat), fosforbalans och lite havre och betfor. Givetvis kan andra fodermedel inskaffas.

Höanalysen om jag inte mins fel
49% ts
84 g smrp per kg torrsubbstans
9,4 Mj /kg torrsubbstans

Motionen som jag erbjuder för närvarande är en "flugviktsryttare" om har order om att sitta av vid framskrittning och avskrittning och intensitetsnivån på ridningen är låg till måttlig, samt promenader tömkörning etc, longering har veterinären avrått från. Vi har bra med backar och utnyttjar dem vilket även ger matte bra motion. Hon har dåligt med muskler men inte en muskel är klart överdrivet.

Jag tar gärna emot tips bode på foder och motionsprogram
 
Jag glömde det, hon vägde 354 kg i mitten på januari (med våg) uppskattningsvis har hon gått upp 5-15 kg vid det här laget, hon har normalhull. I början på oktober vägde hon 386.
 
Om din häst kan äta så mycket som 10kg av ensilaget, så får hon ju i sig 46MJ och 411g smbpr. Så det blir ju bra.

Sedan så behövs det vitaminer och mineraler.
Ensilage innehåller bra med A-vitaminer, B-vitaminer och E-vitaminer men dåligt med D-vitaminer, så det måste hon få på annat håll. Och viktigt är att hon får Selen, annars så blir det inga muskler.

50g minerblå ger varken tillräckligt med D-vitamin eller Selen. Det ger bara 500IE D-vitaminer, hon behöver 4 000IE och 0.75mg Selen, hon behöver nog minst 1.00mg nu i ett uppbyggnadsskede. Så det får du försöka att hitta på annat håll.

Selenet kan lösa sig om saltstenen innehåller Selen och om hon faktiskt säkert slickar i sig av den. D-vitaminet vet jag inte var du får tag på. Jag fodrar alltid med hö och har därför det omvända problemet, gott om D-vitaminer och ont om A-vitaminer, B-vitaminer och E-vitaminer. Att blanda 50/50 med ensilage och hö (torrsubstans) ger annars en utmärkt balans.

Havre är ju ett utmärkt fodermedel om man saknar fosfor i sitt hö, så det kan du ju öka på om hon inte får upp det i huvudet.

Denna foderstat skall, om balansen blir korrekt, ge tillbaka hästen de flesta musklerna på 2-4 veckor.

Sammanfattningsvis så skall du leta efter D-vitaminer och Selen till din häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 050
Senast: Amk
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp