Proteinfoder, som inte är soja?

Springsteen

Trådstartare
Jag fodrar mitt ponnysto med sojamjöl, men skulle hemskt gärna vilja sluta fodra med det.

Jag ger henne just nu,

4.5-5.5 kg hö, 7.8 MJ och 29g smältbartråprotein - katastrofvärden.
4 kg halm och så sojamjöl för proteinets skull.

Behöver dock bara stå ut Augusti med skithöet, förhoppningsvis får vi bättre grovfoder då, men kommer hursomhelst att behöva ett proteintillskott då hon äter mest halm året om.

Men vad kan jag fodra med istället för sojamjölet, vill ha så lite energi som möjligt.

Jag behöver 220-230g smältbartråprotein, men så lite energi som möjligt så att jag slipper ta bort grovfodret för henne.

Kraffts produkter går inte att använda till henne.

Foder med melass, socker etc. vill jag inte använda mig av.

Är tacksam för svar. :bow:

Sv: Proteinfoder, som inte är soja?

Potatisprotein som redan skrivits!

Eller Vitafor Lucern så att du täcker proteinbehovet, sedan bara halm och nödvändiga mineraler, strunta i ditt dåliga grovfoder!

Jag tittade på kvarnaby foders hemsida och enligt den så finns det en återförsäljare relativt nära. Ska ringa imorgon och höra,
visst är potatisprotein ett grisfoder?

YW1966, Skulle nog tyvärr inte fungera då det finns gränser för hur mycket av den halm hon får idag som hon sätter i sig,
hennes nya halm gillar hon, men den är inte lika god som förr.

Då åt hon med lätthet säkert en +10kg halm om dagen och fick då bara något kg silage och resten lucern/sojamjöl.

Potatisprotein är en råvara som används i foderblandningar till flera olika djur, men det kanske är vanligast att det är de som har grisar som köper det som råvara och blandar själv!
Kvarnbyfoder har det nog bara med under sitt sortiment för grisar. De är nog ganska ensamma om att sälja det som råvara också, andra foderfirmor säljer nog bara färdigfoder och/eller koncentrat där potatisproteinet är en ingrediens!

Finns ingen återförsäljare i min närhet som säljer potatisprotein tyvärr! Ringt runt idag och alla svarar nej eller vet inte ens vad det är.

Har samma bekymmer.. Måste få upp proteinet rejält i foderstaten, hästen äter enbart halm inget annat grovfoder. Han får 200 g soja/dag, inte ens i närheten av vad som behövs. Ökar jag sojan får han raspliknande utslag på benen.
Den närmsta återförsäljaren för Kvarnbyfoder (fyra mil enkel väg) svarar inte i telefon, antar att det är semester eller nåt.. De har inte svarat på hela dagen..
Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Får nog bli soja i alla fall.. Det är det enda utan massa melass de har på Granngården här.

Iom att det finns i deras sortiment så kan det väl inte vara omöjligt för återförsäljaren att få hem en säck. De behöver ju itne veta vad det är för att beställa hem den det är ju bara att läsa innantill från ett papper. Jag som inte ens har en återförsäljare i närheten kan ju få hem säckar. Om de inte vill hjälpa till (varför de inte skulle vilja förstår jag inte) så kontakta kvarnbyfoder centralt och se om du kan få hjälp den vägen, det var så jag fick min kontakt.

En del jag har pratat med vill inte ta hem några större mängder, som då kanske blir liggande på lagret. Då är det väl enklare att säga nej och inte ta hem något alls.
Kan man beställa bara enstaka säck från Kvarnbyfoder?

Kontakta Kvarnbyfoder direkt och hör med dem om de har någon som kan tänka sig ta hem. Visst kan man beställa någon enstaka säck, men transporten blir ju mördande dyr.

Kanske något tips i den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1097074&highlight=proteinkoncentrat

Annars så är pp oslagbart utefter vad du söker, men är ju knepigt om du inte får tag på. Min KvarnbyÅF tar hem, men det tar ett tag då de tar hem när de fått ihop 'full pall'. Alltså inte full pall med pp utan full pall från Kvarnby.

Det blir ju dyrt, men vill du verkligen ha pp kan ju jag eller någon annan köpa och skicka, men då får du ju frakten på det... Hur mycket behöver du eg till augusti? Säg 5 kg eller ngt blir ju lite rimligare frakt på.

En del jag har pratat med vill inte ta hem några större mängder, som då kanske blir liggande på lagret. Då är det väl enklare att säga nej och inte ta hem något alls.
Kan man beställa bara enstaka säck från Kvarnbyfoder?

Jag har provat potatisprotein, företaget jag beställde från är återförsäljare för dem men har inte allt hemma, utan bara det vanligaste. De ringde bara och la till en säck pp till den vanliga ordern och jag kunde hämta ett par dagar senare. (Såg att de tagit ett par extrasäckar). Nu har jag tur att bo nära Staffanstorp så skulle det inte gå att beställa så kunde jag köra direkt till kvarnbyfoder och handla. Jag har provat att beställa annat också till andra ridsportaffärer och det har inte varit problem om de bara haft den leverantören. Nu säljs ju pp i 20 eller 25 kgs säck och kostar en del men är otroligt drygt och effektivt.

Jag vet, har fodrat med pp innan. Hade återförsäljare närmare innan.

Alexandra du är hemskt snäll!

Jag lyckades dock pussla ihop en foderstat med linfrökaka, lite soja och Dodson & Horrels Sure Grow, pellets som jag kommer att få blöta upp.
Det är i alla fall 280 g smältbartråprotein och 12,5 MJ i Sure Grow, och mycket mineraler så jag behöver inte ge något mineralfoder. Hon har ätit
av deras foder förr och klarat det bra.

Återförsäljaren till kvarnaby var inte intresserad att ta in potatisprotein.

Senast ändrad:

Ni som har problem att få tag i potatisprotein PMa mig var Ni bor så kan jag kanske hjälpa Er!

Jag lånar tråden lite och frågar om potatisprotein, hur ger ni det?

Och potatisprotein är ju en stor proteinkälla i Muskel som min ena häst inte tål (fortfarande lös i magen efter en introduktion på 1 månad till 1 hg). Krafft eller potatisproteinets fel? Han käkar groov 125 utan problem.

Jag kom på ett till problem, Lysinbehovet. Sure Grow innehåller 19g Lysin per kg foder vilket är super!

Jag gissar dock på att min ponny behöver runt 30g lysin? Så även om jag trycker i henne ett kg Sure Grow så räcker det inte,
och så mycket Lysin kommer knappast ifrån varken linfrökakan eller hennes futtiga hö.

Finns det något man kan peta i hästarna?

Hippo Alfa är en favorit för mig. Hög kvot och många hästar tycker det är smakligt.

Alexandra du är hemskt snäll!

Jag lyckades dock pussla ihop en foderstat med linfrökaka, lite soja och Dodson & Horrels Sure Grow,.
Jag vill bara påpeka att linfrökaka i har en proteinstruktur som en häst inte kan utnyttja, så om du räknat din foderstat med linfrökaka så bör du räkna med annat foder.

http://www.bostalletslin.se/147-produkter.htm
Läs längst ner på sidan om linfrökaka

tillägg det ska tydligen gå om man tillsätter lysin och det var väl det du skulle göra, bortse från mitt inlägg om så är fallet.

Senast ändrad:

Linfrökakan ska hon få hemskt lite av eftersom att det nästan inte är något lysin i det.
Men ska få det för magens skull då jag inte tycker om att ge pellets till damen ifråga.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
731
Senast: lakrits
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst