Proteiner åt folket!

Mitten

Trådstartare
Åhå, att man alltid skall oroa sig över vad krakarna får i sig ... jag har ett hö med en protein/energikvot på något över 6, vilket kan anses vara idealt för dem, då de inte går speciellt hårt just nu. Men jag inbillar mig att båda stona tunnat ur lite över ryggen. De har vilat och är under igångsättning nu, så de borde inte vara supermusklade, men ändå. Det känns lite fel.

Alltså funderar jag på att höja proteinintaget lite, även fast det känns jobbigt att lägga till en massa ytterligare foder ... just nu får de hö samt lite betfor med mineraler. Problemet är att det ena stoet är en fånghäst, så att göra det enklaste, lägga till lite soja eller krafft protein till henne, tilltalar mig inte så överdrivet av den anledningen ... samtidigt vill jag inte ge kvällsmat som måste ligga i blöt av praktiska skäl, så lucernpellets går bort. Kvar har vi då lucern hackat strå, vilket iofs är en ganska god idé, men inget som hästarna tycker så ruskigt mycket om (har använt det förut), samtidigt som en säck tar slut så fort.

Hur skulle ni göra? Och jag vet inte om jag bara är larvig och de funkar på den här kvoten, men jag vill inte chansa ifall de tappar mer ... fånghästen är ju lite av ett fetto, så hon ska hållas ner i energi, men behöver ju likt förb*nnat proteinet.

Hjälp mig med tips och råd, kloka människor, så att jag kan ge tillräckligt med protein utan att riskera fång ... Är det så att soja/krafft protein är dåligt för fånghästar eller har jag bara fått för mig det ?
(Jag vet att protein inte ger fång, men det är svårt att hitta proteintillskott som inte innehåller andra saker som triggar fånget, så vi slipper missförstånd :) )

Sv: Proteiner åt folket!

Soja och KP är ju inte det första man ger en fånghäst.

Lucernpellets går faktiskt alldeles utmärkt att ge torrt (nu kommer jag få mothugg...) om man inte har en alldeles jätteglupsk häst och inte ger jättemängder. Fodrar själv lucernpelletsen torr om jag inte behöver ge andra tillskott som måste blötas.

Intressant - men jag skulle nog inte våga mig på det, då fångisen är väldans glupsk :(
Det är så himla svårt, jag vill inte riskera fången och jag är inte ens helt säker på att de behöver proteintillskottet, det är bara en känsla jag har och det känns dåligt att vara i nedre ändan av kvotskalan ...

Åhå, att man alltid skall oroa sig över vad krakarna får i sig ... jag har ett hö med en protein/energikvot på något över 6, vilket kan anses vara idealt för dem, då de inte går speciellt hårt just nu. Men jag inbillar mig att båda stona tunnat ur lite över ryggen. De har vilat och är under igångsättning nu, så de borde inte vara supermusklade, men ändå. Det känns lite fel.

Alltså funderar jag på att höja proteinintaget lite, även fast det känns jobbigt att lägga till en massa ytterligare foder ... just nu får de hö samt lite betfor med mineraler. Problemet är att det ena stoet är en fånghäst, så att göra det enklaste, lägga till lite soja eller krafft protein till henne, tilltalar mig inte så överdrivet av den anledningen ... samtidigt vill jag inte ge kvällsmat som måste ligga i blöt av praktiska skäl, så lucernpellets går bort. Kvar har vi då lucern hackat strå, vilket iofs är en ganska god idé, men inget som hästarna tycker så ruskigt mycket om (har använt det förut), samtidigt som en säck tar slut så fort.

Hur skulle ni göra? Och jag vet inte om jag bara är larvig och de funkar på den här kvoten, men jag vill inte chansa ifall de tappar mer ... fånghästen är ju lite av ett fetto, så hon ska hållas ner i energi, men behöver ju likt förb*nnat proteinet.

Hjälp mig med tips och råd, kloka människor, så att jag kan ge tillräckligt med protein utan att riskera fång ... Är det så att soja/krafft protein är dåligt för fånghästar eller har jag bara fått för mig det ?
(Jag vet att protein inte ger fång, men det är svårt att hitta proteintillskott som inte innehåller andra saker som triggar fånget, så vi slipper missförstånd :) )

Jag tycker Krafft protein är toppen:bump: och man behöver ju bara ge pyttelite för att märka skillnad;)

Vad jag vet beror fång oftast på att hästen får en proteinchock.
Alltså att många ger hästarna för lite protein under vinterhalvåret och sedan när det näringsrika sommargräset dyker upp får hästen en chock:(

Nu vet inte jag om det här stämmer men kanske kan ha det i bakhuvudet iaf.;)

Krafft Rehab då? Har sett att många ger det till sina fångisar. Ska vara skonsamt och lättupptagligt, är ju framtaget för konvalecenter. Har en kvot på 11.

Har gett det till min svårföding periodvis och hon blir jättefin i kroppen på det. Både muskulärt och fläskmässigt :-)

Soja och KP är ju inte det första man ger en fånghäst.

Lucernpellets går faktiskt alldeles utmärkt att ge torrt (nu kommer jag få mothugg...) om man inte har en alldeles jätteglupsk häst och inte ger jättemängder. Fodrar själv lucernpelletsen torr om jag inte behöver ge andra tillskott som måste blötas.

Men Bubbla då varför vill du inte ge soja till en fånghäst?

Däremot delar jag dina erfarenheter att det går att ge lusern torrt till de flesta. Man kan annars också blöta det i samma stund man fodrar.

Antiqua, rehab innehåller rätt mkt spannmål, inte idealt för fånghäst. HH

Klumpigt uttryckt av mig...

Jag skulle inte använda soja i första hand (vilket jag iofs sällan gör)...dvs jag skulle hellre försöka med t ex lucern. För att minimera intaget av de lättsmälta kolhydraterna.

Ännu klumpigare av mig var det (ser jag nu när jag läser det igen) att få det att låta som att KP och soja var lika illa. Soja har ett mycket lägre innehålla av lättsmälta kolhydrater än KP som till stora delar är baserat på spannmål och därmed inte speciellt lämpligt alls till en fånghäst.

Jag visste väl att vi egentligen var överens! HH

Jag tycker Krafft protein är toppen:bump: och man behöver ju bara ge pyttelite för att märka skillnad;)

Vad jag vet beror fång oftast på att hästen får en proteinchock.
Alltså att många ger hästarna för lite protein under vinterhalvåret och sedan när det näringsrika sommargräset dyker upp får hästen en chock:(

Nu vet inte jag om det här stämmer men kanske kan ha det i bakhuvudet iaf.;)

Nej det stämmer inte. Det är en gammal vanföreställning. De vanligaste orsakerna till fång är antingen för mkt stärkelse eller för mkt av fruktaner – en kolhydrat som finns mest i tidigt eller fruset växande gräs. Protein har inget med fång att göra.

Som Bubbla påpekar innehåller KP en hel del spannmålsstärkelse och är därför inte idealt för en häst som lätt får fång.HH

Är soja helt förkastligt till henne då? Eftersom jag vet att hon inte tycker om lucern speciellt (det går ju ner efter ett tag men inte sådär direkt) så skulle jag ju gärna ge något annat, men om soja höjer risken för fång så får hon stå ut med mat hon inte gillar så mycket ...

Man vill ju bara att skräpet ska må bra :crazy:

Nej då, soja är inte förkastligt. I sojan får man mer protein per kalori så det kan nog vara lämpligt för en tjockis. Man ska tillvänja det successivt bara.

Vad Bubbla var ute efter var att ett kg soja innehåller ca dubbelt så mkt s k ickestrukturella kolhydrater som 1 kg lusern. Men å andra sidan får man mer än dubbelt så många gram protein per kg soja jämfört lusern så det jämnar liksom ut sig i mina ögon. HH

Enligt de siffror jag hittar är det ca en tredjedel så mycket lättlösliga kolhydrater i lucern som i soja och ca en tredjedel så mycket protein. Så då borde det jämna ut sig. Alltså är det hugget som stucket vilket man ger. Gillar hästen det ena bättre än det andra så är det ju bättre att ge det som hästen äter, annars försvinner ju liksom syftet med att utfodra hästen...

Att jag i allmänhet är lite försiktig med att rekommendera soja är att jag hjälper en del rätt foderokunniga männniskor med foder och foderstater, och då känns det säkrare och bättre att rekommendera lucern än soja. Eftersom lucern i princip inte kan ge några felutfodringsproblem.

Åh tack så hemskt mycket för svaret :banana:
Det är ju just där jag har problemet, vill liksom ge bara protein, för energi får hon tillräckligt från höt - som jag absolut inte vill dra ner på, hon får så lite som det är.
Men då kanske man skulle våga sig på 1-2 dl soja om dagen? Tillvant långsamt, of course ...

Tur att ni finns :bow:

Helt okunnig är jag inte ;)
Ett par dl soja skulle helt klart göra mitt liv lättare ... men det är ju tjorvigt med fångisarna, man är ju såå rädd att göra minsta misstag. Så måste behoven vara uppfyllda så måste hon hållas smal (eller, rättare sagt, inte fet).

Näe, jag förstod det på ditt första inlägg egentligen...att du inte var helt okunnig alltså...

Om man dessutom har risk för fet häst är ju soja helt klart bättre, eftersom det ju som HH skriver ger mer protein per MJ. En fångis mår ju oftast bättre om den inte dessutom är överviktig.

Tack så mycket för all hjälp :bow: Nu känns det lite bättre, och jag kanske vågar mig på att prova lite proteiner och se om hon blir finare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead: Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får...
Svar
19
· Visningar
2 718
Senast: Luleå
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
13 082
Senast: Leroy Udsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar