Proteinbrist?

S

Soul

Finns det någon som har bilder på en häst med proteinbrist?

Jag har misstänkt att min har det, har varit och köpt kolla masken som jag ska göra på måndag för att utesluta det men jag gissar ändå på proteinbrist.
Han går i gräshage nu men det kanske är för fattigt för honom.

Jag funderar på att börja ge honom groove 125 igen, är det ett bra allternativ eller bör man typ ge bara lusern istället?

Sv: Proteinbrist?

Svårt att fånga på bild, men man kanske ser lite i alla fall. Detta kortet är taget i april förra året och det visade sig att höet inte riktigt hade så bra värden som säljaren ville påskinna.

19740835.jpg

På min häst märktes det tydligt att han tappade allt vad muskler hette längs överlinjen. Halsen har inte varit så klen sen jag köpte honom... Jag tror jag har lyckats placera honom fördelaktigt just när jag tog kortet, för i verkligheten så hade han även lite större buk.

Kan tyvärr inte uttala mig om Krafft Groov, jag har alltid använt mig av lusern för att få i hästen protein. Antingen hack eller i pelletsform.

Här är bild på min:

53879_1245525197.jpg

81372_1245525406.jpg

83161_1244243786.jpg

81185_1245525454.jpg

Jag tänkte att goove kanske var bra då nån skrev att hästen kan ha brist på annat med, så då tyckte jag att det kanske va bra att ta ett komplett färdigfoder...
Men det kanske hade varit bättre med lusern...
Han får inget annat än gräs, saltsten/mineralsten, vatten nu när han går på bete....

Äter hästen Lucern så hade jag öst på med det.
Bra att du kollar om han har mask också.

Din häst behöver verkligen fodras upp. Hur gammal är den?

1 år är han, hur mycket Lurcen ska man börja med?

Ja unghästar kan ju se lite lustiga ut i omgångar:)

Börja med nåt kg så kan du öka sen.

Hej alla

Min fölmärr fick proteinbrist i samband med att fölungen diade hela tiden. Hon åt upp mamma innifrån, och hon gav all näring till den lilla.
Detta visade sig som ett antal koliker på några veckor samt viktminskning.
Blodproverna visade proteinbrist och det enda vi behandlade med var lusern.

Den första bilden är dock taget för ca 2-3 veckor sedan...

hej! äter hästen gräs är det kraftigt nog. ska man ge något extra ge som de andra lucern, inte från krafft utan hör med kvarnby istället, kvarnby skickar även hem fraktfritt om man vill.
kvarnby lucern innehåller inge socker. det är pelleterat men behöver ej blötläggas.
sen hör även på kvarnby om vitafor protein/mineraler suveränt foder. Max giva är 2.5dl= 250 gram det räcker jätte bra.
vi hade ett gotlandsruss här. Han rakade vi och såg att han hade kala fläckar var stans det var protein samt b-vitamin brist.
Hoppas att det går bra för er i framtiden.

det är inget fel på kraffts lucern. Jag föredrar att fodra med hackat strå än med pellets! Pelletsen sväller, efter att ha varit med om en häst som fick upprepande foderförstoppningar av pellets så blötlägger vi allt och undviker pelletsform i största möjliga mån.

det är inget fel på kraffts lucern.
Anledningen till att många rekommenderar Kvarnbys istället är helt enkelt att man får mer för pengarna. Kraffts har inte lika bra värden som Kvarnbys och kostar mer. Ganska mycket mer per kilo faktiskt, så det blir dyrare att fodra med Kraft jämför med Kvarnbys. Tyvärr så är det även dyrare med Kraffts i förhållande till vissa importerade lusernfoder, men dessa kan jag inte värdena på.

Nu ser jag bilderna.

Din åring behöver definitivt äta upp sig, han är på tok för tunn!

Jag skulle ge honom uppblötta lusernpellets (gärna tillsammans med lite betfor) eller lusernhack. Antar dock att han skulle äta mindre av hacket.
Ge gärna lite bakjäst också för att stödja magen.

Det ser inte ut att bara vara proteinbrist, jag tippar att han fått i sig för lite energi också. Vad går han i för flock? Hinner han äta eller finns det äldre hingstar som leker för hårt?

Bra att du kolla masken också!

Lycka till!

Anledningen till att många rekommenderar Kvarnbys istället är helt enkelt att man får mer för pengarna. Kraffts har inte lika bra värden som Kvarnbys och kostar mer. Ganska mycket mer per kilo faktiskt, så det blir dyrare att fodra med Kraft jämför med Kvarnbys. Tyvärr så är det även dyrare med Kraffts i förhållande till vissa importerade lusernfoder, men dessa kan jag inte värdena på.

När du lägger fram det på detta sätt kan jag hålla med dig. Krafft är dyrare och man får mindre innehåll för pengarna. Det du skrev framgick inte av det inlägget jag svarade på och ville därför förtydliga att det inte är något fel på kraffts lucern.

När du lägger fram det på detta sätt kan jag hålla med dig. Krafft är dyrare och man får mindre innehåll för pengarna. Det du skrev framgick inte av det inlägget jag svarade på och ville därför förtydliga att det inte är något fel på kraffts lucern.

Jag håller med om att det första inlägget inte direkt handlade om det. Så det var därför som jag gjorde mitt som lite mer förtydligande. Det var ine heller direkt riktat till dig men ditt citat hjälpte till lite bara. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA