Proteinbrist?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Sapone
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 150
S

Sapone

Mitt sto är nu dräktig i 7e månaden och hennes ensilag är inte direkt perfekt för de :(

Energi 9.5 Mj/kg ts
Smp 48g/kg ts

Hon får endast små mängder korn och havre, sammanlagt 0,3kg per dag kanske, e pigg nog som de är!

Vad skulle ni rekomendera att ge för proteintillskott?

Sv: Proteinbrist?

Lucern, ev. soja. Men soja är lätt att hon får för mycket av = dåligt. Proteinet i lucern är snällare.

Vad är det för häst? Storlek? Grovlek?
Hur mycket hösilage får hon?

Det låter som om hon behöver mer kraftfoder med tanke på att hon är dräktig. Det är ju inte bara proteinet de kan ha brist på. :3

Det är en 18 årig arab, ca 158, ganska rund, håller på att sätta igång henne nu efter hälta.

Just nu får hon 12kg ensilage om dan...

Men lusern har också rätt mycke energi..

Räknat ut kvoten på det hon får? (jag är inte bra på att räkna sånt.. men kvoten ska vara minst 6, så mycket vet jag..x)

Byt ut några kg ensilage mot lusern, om du vill ligga på samma energimängd.
Men å andra sidan så ökar hennes behov i månad 8, så om jag vore du skulle jag inte bekymra mig så mycket över lite extra energi utan lägga på några kg lusern rakt av... Det gör inget om stoet blir lite överviktigt under dräktigheten, hon lär behöva det till digivningen...

Försök höja den?
Som sagt.. jag är inte bra på sånt här.. men med tanke på att det är ett dräktigt sto är det nog bättre att ge för mycket än för lite om man är osäker.
Du hittar säkert nån som hjälper dig att få rätt på det så du slipper chansa, lycka till. =)

Prova att räkna på att lägga till till lite Krafft Protein eller Vitafor Proteinmineraler!

Sojaskrå eller foderjäst är billigare alternativ!

Finns det något annat foder med liknande värden som kraft protein?
Är inte ett fan av pelletsfoder..
Behöver nått man kan ge mycke av, sista månaden skulle jag behöva ge 1kg kraft protein, första digivningen 1,5 kg kraft protein (ca 500g smrp) och då funkar tex inte soya :(

Det finns andra sätt att lösa proteinbehovet än att ge en så stor mängd proteinkoncentrat. För det är egentligen ingen höjdare ur matsmältningssynpunkt...

Dels kan du försöka få tag i ett mindre parti av riktigt bra hö, med bra proteininnehåll, tills hennes behov ökar. Går inte det - byt ut en del av ordinarie grovfoder mot lusernhack och komplettera med lämpliga kraftfoder.

Sen är det ju en smaksak det här med pelletterat foder. Det är måhända trist, men ett foderslag som innehåller det man behöver kanske är det bästa alternativet även om det råkar vara pelletterat.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
3 007
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka