proteinbrist..........

det sägs ganska ofta att den hästen har proteinbrist osv när folk visar bilder på sina hästar här, men jag undrar hur ser ni det och kan någon av er visa en häst som inte har det? Är intresserad av hur det kan se ut och inte ska se ut;) :D

Sv: proteinbrist..........

Proteinbrist kan ge bukiga hästar med synliga revben. Tunn överlinje är ett annat kännetecken. Ofta är de lite hängiga och med dassig hårrem. Kort sagt: generalla tecken på taskig foderstat.

Dessvärre har jag inga bra kort, men vet att det finns många på Buke som har före/efter-foton på sina kameler.

Jag har bilder på min nordsvenska madam när hon hade proteinbrist (dålig foderstat pga okunskap och ingen analys) och när hon vintern därpå, ungefär samma tid på året, hade en kunnigare ägare och en korrekt foderstat:

Proteinbrist (kantig och tunn i överlinjen men ändå stor buk, dessutom glanslös i pälsen):
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/pollytunn.jpg

Med korrekt foderstat (rund och fin överlinje, glansig och fin i pälsen, proportionelig buk i förhållande till överlinjen):
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/uppstlld2.jpg

Tvvärr inte tagna från riktigt samma vinkel, men man ser en stor skillnad på överlinjen på dessa. Kort nr ett är ganska gammalt, oanalyserat foder:
JMNQGPJQPPKPI0.jpg

Kort nr två, står på uträknad foderstat med analyserat foder:

JNKOHRFPRMKNE.jpg

Senast ändrad:

ok...tack så mkt...men trodde det skulle vara större intresse här;)
Men om man har uträknad foderstat och analycerat hösilage, och hästen ändå verkar ha brist(tunn överlinje) kan man då öka proteinet med t.ex lucern?

Men om man har uträknad foderstat och analycerat hösilage, och hästen ändå verkar ha brist(tunn överlinje) kan man då öka proteinet med t.ex lucern?

Ja absolut! En del hästar kräver mer protein, en högre kvot alltså. Min behöver en på MINST 7, men gärna 8-9. Man får prova sig fram helt enkelt vad som passar ens häst bäst.

ja, en analys på höet och en uträknad foderstat ger inte automatiskt en fin häst.. väldigt många hästar ligger faktiskt utanför tabellvärdena åt det ena eller andra hållet (mest att de behöver mer proteiner)
och då lägger du helt enkelt till en del, höjer MJ och höjer kvoten.. då har du fortfarande en uträknad foderstat, uträknad för DIN häst..

största felet folk säger här är att "hästen fungerar inte på uträknad foderstat" när det egentligen är så att hästen inte är en tabellhäst.. man räknar fortfarande..

vill man ha en bra foderstat så ska man räkna OCH titta på hästen.. ;)

jepps jag vet ;) hästen i fråga har en tendens att ta till sig energin lite för bra bara ibland, så man får balansera proteinhalten ngt över energi halten...så funderar därför på lucern, men vet inte om pellets är bäst nu snart i betestider då hon bara kommer in för att äta och vila under dagen och är ute o äter gräs under eftermiddag->morgon

*kl*

Har en liten fråga ang. proteinbrist.
Är det vanligt att hästarna blir lite slöare om de har proteinbrist?
Jag har nämligen börjat ge min lite lucern (efter inrådan härifrån :angel: ) och hon har blivit mycket piggare/fräschare efter det.
Vet ju inte om det till 100% beror på det, men det började i samma veva iaf.

ja, de kan lätt bli lite slöa om de har proteinbrist, de bygger inte riktigt med muskler utan proteiner och orkar då heller inte jobba..

om man tar bort protein från en bra foderstat blir hästen lite pigg först men allteftersom att hästen "äter upp proteinerna i musklerna blir den slöare..

försöker lära mig detta, är det ok med en fråga?
när ni vill öka proteinet och kvoten...hur gör ni då för att inte öka mj? för ökar man dom så lägger dom väl på sig lite mycket och kvoten blir väl inte högre när energin också ökar?

Man lägger till fodermedel som har ett högt innehåll av proteiner i förhållande till energin. Behövs det så ersätter man en del av tidigare foderstat med ett annat fodermedel enligt ovan.

Precis som Ameo skriver så får man alltså öka kvoten genom att begränsa intaget av det låg kvotade grovfodret (tyvärr) och lägga till nåt riktigt proteinfodermedel som t ex sojamjöl.
Proteinfodermedel med HÖGA KVOTER så att säga. Här är några exempel på sådana:

• Potatisprotein - 650 smbrp/13mj/kg = kvot 52.5

• Sojamjöl - ca 390g smbrp/11.7 mj/kg = kvot 33.4

• Krafft Protein - 330g smbrp/12mj/kg = kvot 27.5

• Bryggerijäst (b-jäst) - ca 394g/12.2mj = kvot 32.5

• Foderjäst - ca 250g smbrp/12mj = kvot 21

• Linfrökaka - 223g smbrp/12.9mj/kg = kvot 17.3

(källa delvis ur boken Hästens näringsbehov och utfodring, delvis från Kraffts hemsida, och delvis från mitt minne :p )

Lusern räknas egentligen INTE till proteinfodermedel. Det är "bara" proteinrikt som GROVFODER och har en betydligt lägre kvot än ovannämnda "riktiga" proteinfodermedel (t ex Kraffts lusern innehåller 105g smbrp/ 8.5mj = kvot 12.3, Kvarnbyfoders lusern lite starkare 150g smbrp/8mj = kvot 18.75).
Det är inte ovanligt att hitta ett hö eller hösilage med de värdena som Kraffts lusern har. ;)
Men lusern ska alltid försöka att användas i FÖRSTA HAND som proteinkomplement och det kan ERSÄTTA en del av grovfodergivan.

kan ju passa på att fråga detta med...
läste någonstans i dessa fodertrådar att om man vill att hästen ska gå upp i vikt så ska man höja kvoten...
hur kan det blir så...vad jag fattat nu så är det helt ok med en kvot på 10-15 och då skulle väl hästen bli jättetjock?

man tar helt enkelt bort grovfoder så mj kommer ner lite, sen tillsätter man något proteinrikt och får då upp mj till behovet igen plus att proteinet är högre och därmed också kvoten:D
nu börjar jag få koll tror jag:angel:
det enda jag inte förstått än är nog det där med om dom går upp av hög kvot, eller varför man ska höja kvoten om dom behöver upp i vikt...du vet det där jag skrev i ett av alla hundra pm du fått av mig:D

ok, men om man då har en häst som lätt lägger på hullet ska man försöka hålla kvoten på 6 då eller?
annars blir ju hästen jättetjock om man lyckats få ett grovfoder med hög kvot...

jag tror jag menar så här:)
en häst som lätt lägger på hullet går ju lätt upp i vikt av hög kvot, men kan väl lika väl den behöva mycket protein? eller hur tänker man när man väljer kvot?

Det är ju som med alla andra hästar, man får prova sig fram. En viss hjälp har man av tabellvärden, men det är ju långtifrån alla hästar (jag har inte träffat en enda) som har legat på tabell.

Jag har haft kallblod som haft ett grovfoder med kvot på 13, det borde ju ha gett en boll, men det gick jättebra. Hästen var kanonfin.

Det går inte att generalisera, men jag tycker att du tänker rätt när du funderar kring hög kvot/lättfödd häst.

nu har jag gått och lurat lite på hur jag ska formulera frågan mest tydligt:)
när man gör foderstaten, så täcker man ju energi behovet och ser till att man får en kvot på minst 6....
men sen när jag har läst inlägg här i olika trådar så står det ofta att höj kvoten om den behöver upp i hull för då behöver den mer protein...
varför inte höja mj? rent logiskt om min häst blev smal, så skulle jag nog höja energibehovet...eller?
eller hur vet man om det är energibehovet som behöver höjas eller om det är proteinkvoten som behöver höjas??
åh, nu blir det så´där flummigt igen:angel: men om protein omvandlas till fett, då skulle man ju rent krasst kunna säga att om man ger tillräckligt mycket protein, eller har en riktigt hög kvot så behöver ju inte energin täcka behovet helt...för det kommer ju proteinöverskottet att göra:confused:
likadant om man tycker sig behöva en högre kvot och höjer den...då kommer det ju att omvandlas till fett och då kunde man kanske likagärna höjt mj...
hoppas du fattar vad jag menar och hur jag tänker!! när jag väl sen har rett ut allt och fått klarhet i alla mina konstiga funderingar så brukar jag ha rätt bra koll, och det är ju bra.....är en kontrollmänniska och tycker inte om att ha konstiga funderingar som är så bara för att, haha!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 987
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka