Sv: proteinbrist..........
nu har jag gått och lurat lite på hur jag ska formulera frågan mest tydligt
när man gör foderstaten, så täcker man ju energi behovet och ser till att man får en kvot på minst 6....
men sen när jag har läst inlägg här i olika trådar så står det ofta att höj kvoten om den behöver upp i hull för då behöver den mer protein...
varför inte höja mj? rent logiskt om min häst blev smal, så skulle jag nog höja energibehovet...eller?
eller hur vet man om det är energibehovet som behöver höjas eller om det är proteinkvoten som behöver höjas??
åh, nu blir det så´där flummigt igen
men om protein omvandlas till fett, då skulle man ju rent krasst kunna säga att om man ger tillräckligt mycket protein, eller har en riktigt hög kvot så behöver ju inte energin täcka behovet helt...för det kommer ju proteinöverskottet att göra
likadant om man tycker sig behöva en högre kvot och höjer den...då kommer det ju att omvandlas till fett och då kunde man kanske likagärna höjt mj...
hoppas du fattar vad jag menar och hur jag tänker!! när jag väl sen har rett ut allt och fått klarhet i alla mina konstiga funderingar så brukar jag ha rätt bra koll, och det är ju bra.....är en kontrollmänniska och tycker inte om att ha konstiga funderingar som är så bara för att, haha!