proteinbrist.

Sv: proteinbrist.

Kan du nämna några?
Är det så, också, att proteinöverskott leder till "mjäll" eller hur man ska beskriva det.
 
Sv: proteinbrist.

cristobal skrev:
Kan du nämna några?
Är det så, också, att proteinöverskott leder till "mjäll" eller hur man ska beskriva det.

Proteinöverskott kan bl.a. ge mjäll inte ovanligt. Finns ju fler symtom likaså att mjäll kan komma från annat än proteinöverskott också, så man måste hålla koll på hela hästen och hela intaget av foder för att kunna gissa vilket som är vad.

Proteinbrist kan ses genom...

att hästen saknar muskler, hästen är uppsvullen och dallerfet, svullen magen men bred platt rygg som har fettvalkar istället för muskler, takåsrygg eller ihåligheter runt manke och smal nacke den kan ha humörsvägningar och vara nervös och stressad m.fl. Det är även rasrelaterat hur det ser ut.

Vill du har mer utförligt så PMa skrev ihop ett infoblad om detta för ett tag sedan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
369
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Jag har köpt två besättningar foder i småbal och tagit analys på båda. Vad har ni för tankar om detta foder? Uppskattar alla...
Svar
6
· Visningar
405
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp