proteinbrist?

Evenstar

Trådstartare
min häst har börjat gnaga på sina bajshögar ute i hagen och jag har hört att det kan bero på proteinbrist... vad ska jag öka för att hon ska få mer protein? Nu får hon krafft grund (ca 2 kg/dag), hel havre (mellan 0,5-1 kg/dag), mineraler och ca 6 kg hö om dagen. Hon är ca 148 cm och ganska rund! Kanske vill hon bara åt havren i högarna men hon har aldrig ätit sitt bajs förut.
 
Sv: proteinbrist?

Har du analys på grovfodret, för det är här man avgör vad hästen behöver. Annars tror jag precis som du att pållan behöver mer protein, en möjlighet är att byta ut kraften mot lucern eller Hippo Alfa för att öka proteinintaget.
 
Sv: proteinbrist?

Det kan ju vara så enkelt som att: det finns rester av kraftfoder i bajshögarna ;-)
 
Sv: proteinbrist?

Dem som äger stallet där min medryttarhäst står hade frågat en vetrinär om just detta och han hade sagt att dem inte hade någon förklaring till varför hästarna gör detta
 
Sv: proteinbrist?

Jag har pratat med vet. ang detta fenomen och hon säger att detta inte är ovanligt och att det inte hade ngt med brist att göra. Hon hade ett namn på detta som jag nu inte kommer i håg...
Det var inte ngt jag behövde oroa mig för enl henne.
Mali
 
Sv: proteinbrist?

Jag vet inte hur det är i ditt fall, men min häst började också äta i bajshögarna.

Veterinären jag frågade sa att det inte behövde betyda något, men sedan jag räknat ut en riktig foderstat och ändrade utfodringen så att hon fick tillräckligt med protein och mer stråfoder har hon slutat med att äta bajs. Jag antar att det fanns ett samband.
 
Sv: proteinbrist?

Hästar som är sysslolösa äter säkert sitt bajs, jag har svårt att tro att hästar som går i stora hagar med något att göra äter sin egen skit.
Något att göra= grovfoder eller träd/grenar att gnaga på nu när det är snö och där inte finns något direkt gräs.
 
Sv: proteinbrist?

Rufsan. skrev:
Hästar som är sysslolösa äter säkert sitt bajs, jag har svårt att tro att hästar som går i stora hagar med något att göra äter sin egen skit.
Något att göra= grovfoder eller träd/grenar att gnaga på nu när det är snö och där inte finns något direkt gräs.

Märkte idag att vår inackackorderade häst åt bajs. Han gick från hög till hög och smaskade i sig.

Har aldrig sett honom göra så tidigare ej heller någon av de andra hästarna.

Våra hagar är hyggligt stora och vi har massor av träd, grenar och rötter i våra hagar som de glatt käkar i sig av nu när våren är på g och träden savar. Trots detta så gjorde han så här idag.
 
Sv: proteinbrist?

Vad jag har hört så är det inte proteinbrist som gör att dom äter sitt och andras bajs. Utan dom vill få en annan balans i tarmarna. Det kan vara så att dom känner sig dåliga i magen eller så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp