Proteinbrist vs fet

M

mokko

Många tror att en häst med proteinbrist är fet pågrund av magen vilket är skrämmande, då man ger hästen ännu mindre mat än tvärtom. :crazy:
Så upp till bevis, vill se många bilder på feta hästar och hästar med protein brist så man tydligt ser skillnaden! :idea:
Skriv gärna lite hur man lätt kan se om hästen fått proteinbrist, vad man kan fodra upp proteinet mm.

Så in med bilder som visar skillnaden! ;)

Mvh Mokko

Sv: Proteinbrist vs fet

*puttar upp*

Andledningen till varför jag vill ha bilder som visar skillnaderna är för att en släkting till mig äger 3 kallblod som jag anser har ganska grov protein brist, medans ägaren stirrar sig blind på att deras magar som hänger (vilket inte är konstigt). :smirk:
Hon lyssnar inte när jag försöker komma med förslag om att fodra mer istället för mindre och jag tänkte att jag då kunde visa upp bilder för henne med skillnader samt andras kommentarer! Det kanske kan få henne att vakna till.

Min pålle har (troligen) protein brist vilket gör att han väldigt svårt bygger muskler och är mycket smal över revben/flank.
Har tetsat mig fram under tiden jag haft honom, med olika foder ,foder rådgivare och mineraler, men inget tycks fungera:(

Han har alltid vart svår att få upp i vikt över revben/flank , men så fort jag ökar proteinet så sätter de sig bara som en häng mage:confused:
Prövat de mesta jag kan komma på... och för tillfället tycker jag själv han har en balanserad foderstat med ett BRA grovfoder av hög kvalitet..
Men nu efter snart 1mån så märker jag ingen skillnad mer en att han fått ännu mer buk..

Behöver verkligen hjälp! Inte ens förra ägaren (uppfödare) kunde aldrig komma fram till någon bra foderstat till honom..
Har prövat förut att ge krafft protein /125 men då blev det överskott med protein vilket resulterade i proteinknölar och häst på dåligt humör..=/
Här är en bild på honom:
DSC00524.jpg

(dock är detta ca två mån sen, han är mycket mer musklad nu!!:) )

Ojj va långt det blev:o sorry TS!

Varför inte öka både protein o energi?

en häst som arbetar rätt använder oxå magmusklerna o då försvinner även den.

Min häst är betydligt större om magen, men det är ingenting som bekymrar mig, då den krymper ganska fort när den sätts igång. En betesbuk med massa vatten är ännu större o är ingen anledning till oro.

Vad får hästen för mat.
Alldeles för tunn för min smak.

Jo han är MYCKET tunn nu:(
Gick ner ordentligt efter hovböld (avställd flera veckor) och sedan under vintervilan..

Hans foderstat idag är:
Hösilage- Fri tillgång (ca 12kg)
Havre- 5dl
Groov Grund- 1kg
Groov 90- 1kg
Betfor- 8dl
Lucern- ca 3kg

+ linfröolja, b-vitamin, e-vitamin,hippo mineraler och salt.

Drog du ner på maten när den var avställd?
det skulle inte jag ha gjort- om jag vet att den går ner.
tycker att foderstaten idag innehåller för lite krafft alt. havre

Müsli är ett bra foder.
Hestekrafts är nog fetast.

såg fler bilder på honom.
Han ser ganska stor ut.Mer kraftfoder till folket;)

så tar han sig ganska fort.

Senast ändrad:

Fascinerande hur en del människor resonerar...
Grannhästen har inte en muskel över rygg o kors, allting sticker upp o revbenen syns tydligt. Den får 8 kg hö, vilket jag tycker är i minsta laget för en häst på typ 170 cm. Ägaren höjde med 2 kg men tyckte då att hästen blev 'bukig' (hur man nu hinner se det på en vecka). Ägaren verkar stirra sig blind just på buken o är paniskt rädd för häng där. Detta är 13-årigt hbl som är riden lätta klasser i sitt liv o dessutom haft föl tidigare, man kanske inte kan förvänta sig nån deffad atlet-kropp direkt?
Kan tilläggas att hästen rids väl ca 4 ggr i veckan, ca 30 min/gång. En gång i månaden åker de iväg o hopptränar två dagar i rad, då vilar hästen två dagar innan o två dagar efter. Vet inte riktigt hur personen förväntar sig att hästen ska göra goda resultat på tävlingsbanan men...
Hästen får:
8 kg hö
Ca 3,5 kg Krafft Sport
Ca 1 kg (torr) betfor
Några nävar Lucern hackat strå
1 dl olja
Står på spån
Med den foderstaten borde de flesta hästar gå i taket av all energi (o brist på motion), men den är visst lite halvslö att rida. Just nu skyller ägaren på pälsfällning, brunst mm...
Komma med små tips är ingen idé, ägaren vet nämligen bäst.

Ojj, ja de där lät som en väl resonerande ägare:crazy:

Axel- jo han e ganska stor:P En bastant herre på 170 cm i sina bästa år (11år nu)
Men vad ska jag öka på? Han ser ut som ett dräktigt sto för tillfället:eek:
Vi håller ju på att bygga upp han inför tävlings säsongen nu, och man får verkligen blickar när man kommer med en "högdräktig valack":rofl:

Har gett honom müsli förut (eggersman) men hans mage gillade inte de såvärst tyvärr... tycker han fungerar bäst på krafft sortiment ( groov, lucern etc) eftersom han gillar detta och magen krånglar inte!
Han är en ganska känslig herre med det mesta...:angel:

Jag skulle ta bort ngt kg luzern o ge 4-5 kg krafft- till han tar sig.
ta bort lite av betforn oxå.

tänker på att han ska kunna träna för att tävlas.

Ja, vi tävlar nu iaf 1-2gång/mån - lättare klasser (1m-110) tills jag fått igång honom och han blivit fin i hullet igen..

Men ska jag höja på både 90 och grund eller endast 90?:)
Tar all hjälp jag kan få:bow:

Men ska jag höja på både 90 och grund eller endast 90?

Det beror helt på vad ditt grovfoder innehåller (energi- och proteinmängd).

Om du vill öka energin utan att mätta för mycket så ökar du lämpligen mängden olja. Om du å andra sidan vill öka proteinet så ger du mer lucern.

Det skulle ju vara vääldigt trevligt om jag kunde 'skylla' på proteinbrist :devil:, men här har du en 'äkta' tjockis.. Bilden är iofs tagen i en grymt osmickrande vinkel, och hon ser inte SÅ tjock ut 'normalt', men kunde inte låta bli att trycka av när hon såg ut sådär :devil:

https://lagring.storegate.se/user/P...b-42f2-ad20-6aec1466d57b&Image=1137521&Size=1

Samma häst från sidan: https://lagring.storegate.se/user/P...d-44d4-96ba-a946c510ef85&Image=1049694&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...8f-4468-9814-6c7a08db637c&Image=695606&Size=1

Har du inte någon bild på där hästen har stor mage enl dig?

Hästen är alldeles för tunn, magen är oftast där det sätter sig först och sen kommer resten.

Oj hihi:D

Axel/Susanne- Ok, nu har ni båda gett mig olika svar:rofl:
Den ene säger - Mer lucern , medans den andre säger mer krafft åt folket, och ta bort lite lucern...hmmm:p

Iof svårt för er att veta när jag inte har någon grovfoder analys att visa.. men skulle kanske kunna pm,a ?:)

ps. Hur kommer det sig att magen fortsättter växa neråt. när vi jobbar han bakifrån med rygg/mage varje dag nu..?
Han arbetar jätte fint med magmusklerna vid arbete, och då åker magen självklart upp en bit också, men så fort han taggar ner så ser han ut som ett högdräktigt sto igen:angel:

Ska jag försöka ännu mer att jobba med magen? Tips på övningar? Stretchar upp ryggen också varje dag efter ridning= mycket jobb för magen..

Sorry TS för trådkapning, hoppas oki!:D :bow:

Hello!
Fler med foderhuvudbry!

Har nu funderat i foderbanor några år och änteligen kommit fram till något som funkar.

Med våra två känsliga typer, varit med om mkt stress, felutfodring tidigare, funkar detta!
Absolut fri tillgång på grovfoder och olja som energitillskott +gröt av mald linfrökaka. har nog bra hö för de har musklat sig bra hittills.

Den sunda unga herren går på ca ett kilo krafft och är okomplicerad i full travträning och fin form. Pigg som en räser och tjock!

Men då vår problemkille nu har hull över revbenen och muskler som räcker till för uppgiften, men jag vill ha mer rygg och ländmuskulatur. Det vill inte fastna där riktigt!
Då funderar jag på att öka proteinhalten.
Svårt då det är en häst som är allergisk!!:devil: :eek: mot havre och förvandlas till en utomjording av några nävar. Han får även mag/tarmstörningar och korsförlamning/fång av stärkelse och melass...

Någon som har koll på sojaolja. Läste på flaskan igår men det marknadförs ju mer som energitillskott. jag vill ge protein!!
Ska prova musli och hoppas att han kan hantera den mängd melass och stärkelse som är i den. Ger kraffts magtarm pulver nu i övergången. hoppas det ger resultat efter priset!

-Hängbuk kan komma av proteinbrist, eller näringsbrist öht. men om hästen har hyfsat hull i övrigt så kan man ju tänka sig att den inte jobbar så mycket med sina magmuskler:angel:

Våra får ha stor mage då de tränas lugnare. :) Den dras ihop då kraven ökas.
Många ridhästägare särkillt på ridstall där det tränas mest inne i ridhus och i moderat tempo... -håller nere på grovfodret och pumpar i kraftfoder för att hålla hästarna snygga i kroppen. :mad:
Men där har man oxå ganska mycker mag o tarmstörningar och slöa/heta hästar. beroende på hur de reagerar på mkt kraftfoder och vilken typ de får.

Man måste ju ha koll på hästens tänder då de börjar se ut som ni beskriver oxå. -Magra revben och hängbuk! Om de inte kan tugga ner allt foder spelar det ju ingen roll hur mkt man häver i dem.

Min arab var raspad av vet i alla år men var ruggigt hemsk i munnen visade det sig då tandis kollade henne. Helt fel balans i käken, ömma käkmuskler och ca 60 % fungerande tuggyta. Inte konstigt hon hetsåt men ändå var mager över revbenen.
Efter den raspningen kom det snabbt på ett fattlager över ryggen och magen började tränas ihop. Mindre hungrig o kunde stå och sola lite i hagen, inte stå PÅ balen och tokäta HELA tiden.

Detta är jag övertygad om: Många hästar blir SLÖA av sin kraftfodergiva. Kropp överbelastad av näringsämnen och slaggbildning blir slö och dåligt fungerande. Ger problem från öra till bakhov. Särskillt stum muskulatur och känsliga leder.
Alternativt blir de mentalt heta men fysiskt ovilliga och tröga.
Hetsar men blir snabbt utpumpade och trötta. :eek:

Iof svårt för er att veta när jag inte har någon grovfoder analys att visa.. men skulle kanske kunna pm,a ?:)

ps. Hur kommer det sig att magen fortsättter växa neråt. när vi jobbar han bakifrån med rygg/mage varje dag nu..?
Han arbetar jätte fint med magmusklerna vid arbete, och då åker magen självklart upp en bit också, men så fort han taggar ner så ser han ut som ett högdräktigt sto igen:angel:

Det här med magen är väldigt individuellt med, och även kopplat till hur intensivt hästen tränat, hu länge den tränar och även hur mkt grovfoder/stråfoder den petar i sig.

De här bilderna är tagna samma dag för några somrar sen.

http://hem.passagen.se/waikele/betesfetvision030714-2.jpg
http://hem.passagen.se/waikele/bete030714-19.jpg

Här är samma häst, med samma hull, men under ryttare (10 dagar senare, men oförändrad vikt/hull)

http://hem.passagen.se/waikele/rid030724-2.jpg

Om bilderna trasslar, ta bort http:// och försök igen

Det är 'samma mage' på alla bilderna, men otroligt stor skillnad hur den ser ut. Får de mycket grovfoder/mkt bete och 'hobbyrids' (hästen på bildern gick 2 dagar, vilade en, gick 2, vilade en osv) så kan det på vissa individer vara väldigts vårt bli av med 'hängmagen'. Men är det så väldigt viktigt att hästen ska se 'smärt och slimmad' ut bara när den 'står och går' med?

Jag har en häst som är som på dina bilder, dvs, en "hängmage" när han går och loppar sig, men som stramas upp och knappt syns under arbete.

Lite OT, det är i många trådar poängterat att smal hals = protein brist, vilket jag vill tillägga att så är det inte ALLTID.
Jag har en häst med överbyggd bak vilket gör att hans framdel och hals ser smala ut. Han har även svårt att få "stora" halsmuskler.

Om någon som inte känner min häst ser honom på bild i hagen skulle den säkert tänka proteinbrist, men jag som vet hur han är byggd och hur hans förutsättningar pga hans kroppsbyggnad är, så vet jag att han ser ut som han "kan".
Jag har haft honom i 12 år.
Kanske att han äter lite mycket halm....

Ska se om jag kan hitta en bild.

Tittar man på bilden och läser va du ger så har din häst energibrist och inte proteinbrist.

I ditt läge skulle jag ta bort nåt av grooven och sätta till mer betfor och olja för att få till hästens hull bättre över hela kroppen. Det är vädligt ofta man bara stirrar sig blind på proteinhalten, vad man lika ofta då inte vet är att det går åt mängder med energi att spjälka en hög proteinmängd och då räcker det inte till för att sätta hull och blir det för högt intag med protein för individen så reagerar kroppen med att tillbakabilda musklerna istället, alt. blir väldigt hård i de muskler som finns.

Till detta behövs även en sadel som tillåter ryggen att utvecklas.
Va sen glad att magen ibland hänger det tyder ju på att din häst kan slappna av i sina muskler, det är inte alla som kan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 879
Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 137
Senast: Masse
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Senast: arabia
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka