Sv: Proteinbrist vs fet
Hello!
Fler med foderhuvudbry!
Har nu funderat i foderbanor några år och änteligen kommit fram till något som funkar.
Med våra två känsliga typer, varit med om mkt stress, felutfodring tidigare, funkar detta!
Absolut fri tillgång på grovfoder och olja som energitillskott +gröt av mald linfrökaka. har nog bra hö för de har musklat sig bra hittills.
Den sunda unga herren går på ca ett kilo krafft och är okomplicerad i full travträning och fin form. Pigg som en räser och tjock!
Men då vår problemkille nu har hull över revbenen och muskler som räcker till för uppgiften, men jag vill ha mer rygg och ländmuskulatur. Det vill inte fastna där riktigt!
Då funderar jag på att öka proteinhalten.
Svårt då det är en häst som är allergisk!!
mot havre och förvandlas till en utomjording av några nävar. Han får även mag/tarmstörningar och korsförlamning/fång av stärkelse och melass...
Någon som har koll på sojaolja. Läste på flaskan igår men det marknadförs ju mer som energitillskott. jag vill ge protein!!
Ska prova musli och hoppas att han kan hantera den mängd melass och stärkelse som är i den. Ger kraffts magtarm pulver nu i övergången. hoppas det ger resultat efter priset!
-Hängbuk kan komma av proteinbrist, eller näringsbrist öht. men om hästen har hyfsat hull i övrigt så kan man ju tänka sig att den inte jobbar så mycket med sina magmuskler
Våra får ha stor mage då de tränas lugnare.
Den dras ihop då kraven ökas.
Många ridhästägare särkillt på ridstall där det tränas mest inne i ridhus och i moderat tempo... -håller nere på grovfodret och pumpar i kraftfoder för att hålla hästarna snygga i kroppen.
Men där har man oxå ganska mycker mag o tarmstörningar och slöa/heta hästar. beroende på hur de reagerar på mkt kraftfoder och vilken typ de får.
Man måste ju ha koll på hästens tänder då de börjar se ut som ni beskriver oxå. -Magra revben och hängbuk! Om de inte kan tugga ner allt foder spelar det ju ingen roll hur mkt man häver i dem.
Min arab var raspad av vet i alla år men var ruggigt hemsk i munnen visade det sig då tandis kollade henne. Helt fel balans i käken, ömma käkmuskler och ca 60 % fungerande tuggyta. Inte konstigt hon hetsåt men ändå var mager över revbenen.
Efter den raspningen kom det snabbt på ett fattlager över ryggen och magen började tränas ihop. Mindre hungrig o kunde stå och sola lite i hagen, inte stå PÅ balen och tokäta HELA tiden.
Detta är jag övertygad om: Många hästar blir SLÖA av sin kraftfodergiva. Kropp överbelastad av näringsämnen och slaggbildning blir slö och dåligt fungerande. Ger problem från öra till bakhov. Särskillt stum muskulatur och känsliga leder.
Alternativt blir de mentalt heta men fysiskt ovilliga och tröga.
Hetsar men blir snabbt utpumpade och trötta.