fio

Trådstartare
Vad finns det för proteinalternativ som inte är pelleterat förutom lucernhack, soja och potatisprotein? Om det överhuvudtaget finns något? Det är till en gammal häst som det visat sig inte tåla pellets antagligen pga bindmedlet, nått är det iallafall. Lucernhack kommer han inte äta och potatisprotein får jag inte tag på häromkring. Soja äter han så det är ok men tänkte om det fanns något annat mer miljövänligt alternativ som jag inte tänkt på?

https://stud.epsilon.slu.se/6852/1/lindroth_k_140613.pdf

1814C263-5473-4352-9D08-FE1FFB473890.webp

Ja men Tack! Men bryggerijäst, kan man verkligen ge det till häst 🤔 Hade ju varit perfekt då min man framställer det! Om det inte smakar för mkt vill säga för min kräsna herre.

Ja men Tack! Men bryggerijäst, kan man verkligen ge det till häst 🤔 Hade ju varit perfekt då min man framställer det! Om det inte smakar för mkt vill säga för min kräsna herre.
visst kan man det :)
Foderjäst består väl mest av det, tror jag.
Det är också efter att man fodrat med jäst på vårarna som man trott att det är B-vitaminet i jästen som hjälper till vid pälsbytet - fast numera vet man att det är proteintillskottet de behöver.

visst kan man det :)
Foderjäst består väl mest av det, tror jag.
Det är också efter att man fodrat med jäst på vårarna som man trott att det är B-vitaminet i jästen som hjälper till vid pälsbytet - fast numera vet man att det är proteintillskottet de behöver.

Kanske enklare att bara köpa foderjäst ?

Om den reagerar mot pellets så finns risken att den reagerar mot foderjäst också då det ofta är gluten i det också. Min tål ju inte något av det och det är rätt vanlig har jag förstått. Det riskli Casp klarade av heter Cool Performer, men det finns flera bra sorter.

@tuaphua har ni något som passar?

• Gilla
Reactions: fio
Om den reagerar mot pellets så finns risken att den reagerar mot foderjäst också då det ofta är gluten i det också. Min tål ju inte något av det och det är rätt vanlig har jag förstått. Det riskli Casp klarade av heter Cool Performer, men det finns flera bra sorter.

Vi kör proteinfoder gjort på microniserade sötlupiner till en häst som är allergisk mot diverse. Det går att servera som det är eller uppblött.

Sen finns ju spannmålsfria helfoder-alternativ också. Men nu vet man väl inte vad exakt hästen reagerar på i det här fallet. Vi har haft några som inte tål spannmålsfoder men kan gå på de spannmålsfria trots att de kan vara pelleterade. Koncentraten behöver man ju så liten mängd av med att det kan funka.

Gluten alltså? Men är det verkligen någon proteinmängd att tala om i riskli? Är det inte mest fett?

Vi kör proteinfoder gjort på microniserade sötlupiner till en häst som är allergisk mot diverse. Det går att servera som det är eller uppblött.

Sen finns ju spannmålsfria helfoder-alternativ också. Men nu vet man väl inte vad exakt hästen reagerar på i det här fallet. Vi har haft några som inte tål spannmålsfoder men kan gå på de spannmålsfria trots att de kan vara pelleterade. Koncentraten behöver man ju så liten mängd av med att det kan funka.

Han får väldigt lite kraftfoder. Nu får han betfor och fibergi muscle up, det kanske räcker med det egentligen, jag vet inte jag har precis gått över till det. Förut fick han hippo Pro action.. kunde säkert kanske bara byta till själva musliformen men den fanns inte på mitt ställe.

Jag har faktiskt inte egentligen någon större aning vad han reagerar emot förutom att för 10 år sedan fick han krafft och blev slö och trög och konstig, alla prover var bra men jag hörde att flera hästar hade reagerat mot bindmedlet i just krafft så jag slutade med det och efter en vecka blev han sitt vanliga pigga jag! Då hade han fått krafft kanske i 2-3 månader, jag minns inte riktigt. Innan det fick han bara vanlig havre och funkade bra på det. Så tror inte han inte tål spannmål egentligen.?

Nu fick han kolik för 3 veckor sedan och fick bara äta betfor ganska länge (han har alltid fått betfor så inget nytt som las till) och blev väldigt mkt piggare, han har upplevts lite trög precis som jag upplevde honom för 10 år sedan och tänkte att han kanske inte pallar något pelleterat alls? Men han är mkt piggare nu utan pelletsen så då är det lika bra att skita i den.

Egentligen täcks ju behovet av protein av grovfodret av vad analysen säger men han är 26 och mkt fullblod så han behöver lite extra och givetvis är han kräsen och har ju aldrig varit någon storätare så det funkar inte att bara höja grovfodret eftersom han redan lämnar kvar det han får.

Gaah

Det man ska vara uppmärksam på är att det är fullvärdigt protein, dvs. att lysinbehovet tillgodoses också, inte bara själva proteinet. Det kvittar nämligen hur mycket protein man tillför om inte lysinbehovet är tillgodosett. Har du analys på lysinet i ditt grovfoder? Kanske behöver du bara tillsätta mer lysin för att han ska må väl? Annars hade jag utan dåligt samvete gett soja nu när du vet att det är något han äter och tål. Det handlar i normalfallet om så små mängder att det är försumbart om man ser till övriga lantbrukets konsumtion.

Vad gäller pellets så är det ofta ganska hopplöst att utröna vad hästen inte tål i det om de reagerar. Det kan vara bindemedlet eller något helt annat. Då är det enklare att bara utesluta det.

Vad finns det för proteinalternativ som inte är pelleterat förutom lucernhack, soja och potatisprotein? Om det överhuvudtaget finns något? Det är till en gammal häst som det visat sig inte tåla pellets antagligen pga bindmedlet, nått är det iallafall. Lucernhack kommer han inte äta och potatisprotein får jag inte tag på häromkring. Soja äter han så det är ok men tänkte om det fanns något annat mer miljövänligt alternativ som jag inte tänkt på?
Kul att du tog upp att det skall vara miljövänligt 😀

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 574
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 471
Senast: SiZo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 870
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar