Protein, muskler och hormoner

sthu

Trådstartare
En häst med nedsatt sköldkörtelfunktion har lägre ämnesomsättning.
Hur påverkar det förmågan att bygga muskler? Är det svårare för någon med hypotyreos att öka muskelmassan?

Om tillståndet behandlas med levotyroxin (T4), hur påverkas muskelbyggandet?
Kan man anta att behoven förändras, och i så fall hur? Krävs ex mer protein, ska energin vara högre?

Anledningen till min fundering är, som alltid, min ponny. Nedsatt sköldkörtelfunktion, insulinresistans. Överviktig (surprise, med den sjukdomsbilden..) men i dagsläget i fin(are) form. Fortfarande något kilo för mycket, men ingen panik längre. Tappat hela överlinjen och ser benig ut över rumpa och rygg. Foderökning leder på bara någon dag till depåer vid ffa bogarna.
Motioneras sparsamt i dagsläget pga fång i början på maj (pga fodring med hösilage+lucern förmodligen, inget gräs), ca 1 h skritt per dag med små inslag av trav utan ryttare.

Medicineras sedan flera månader tillbaka med levotyroxin, fulldos (36 mg/dag). Minskning av dosen ger, precis som foderökning, depåer på mycket kort tid.

Foderstat i dagsläget: halm, soja, mineraler, e-vitamin, linfröolja motsvarande ca 30 MJ och 300 g smb rp. Går i gräshage med betesreducerare ca 8 h/dygn övrig tid i box och gräsfri hage.

Sv: Protein, muskler och hormoner

Detta är egentligen frågor du bör ställa till din veterinär.

Alla hormoner påverkar hästens metabolism, dvs. den hastighet med vilken hästen förbränner kalorier. Sköldkörtelhormonerna T3 och T4 är speciellt viktiga för metabolismen.

Metabolismen påverkar en rad olika kemiska processer i kroppen inklusive muskelproduktion. T3 är den aktiva sköldkörtelhormonen och den är anabolisk vilket betyder att den stimulerar proteinsyntes och muskeltillväxt.

IR och hypohidrosis hänger ihop. Låga värden för sköldkörtelhormonerna, T3 och T4, är ofta en följd av hormoniella problem i samband med IR. Speciella låga T4-värden är ganska vanligt förekommande men behöver inte vara någon katastrof. Det brukar rätta till sig när du får IR under kontroll. Se dock till att din häst får tillräckligt med jod. Du kan ge ca. 1 mg per 100 kg kroppsvikt.

Så länge det aktiva hormonet T3 inte har extremt låga värden finns det oftast ingen anledning att ge tillskott. Ser du positiva effekter med levotyroxin så bör du ju dock fortsätta att ge detta.

Men som sagt detta är frågor som du bör diskutera med din veterinär.

Allmänt när det gäller muskelbyggnad så krävs det både tillräckligt med protein (och rätt sorts protein) och motion för att bygga muskler. Utan motion hjälper ofta inga tillskott. Möjligtvis kan lite extra lysin hjälpa.

Har du testat din häst för cushings?

Beträffande din foderstat:

Soja är absolut inget bra proteinfoder för din del. Det påverkar sköldkörtelfunktionen negativt. Byt mot potatisprotein.

Vilka mineraler ger du? Vad är Ca : Mg-kvoten?

Oj, det visste jag inte om soja! Veterinären rekommenderade det.. Men hade ändå tänkt byta när säcken är slut, bra det! Ska jag vara ärlig är jag lite skeptisk till veterinärernas (har haft 4 olika än så länge) på området...

I och med att hästen inte svarade på metformin ville veterinären prova levotyroxin, hästen tappade mycket muskler på kort tid men inget hull trots träning minst 1 h/dag under hela sommaren/hösten. Förutom uppehållet nu i vår har han tränats så gott som dagligen i flera år, både ridning och körning.
Jag har inte alla värden i huvudet, minns bara att blodbilden var rätt dålig, glukosprovet visade någonstans mitt emellan frisk och sjuk, T3 lågt.

Vi har inte testat för cushings.

Just jod satt jag och räknade på tidigare idag. Det var alldeles för lite av den varan i foderstaten! Mineralfodret, Mustang Gul om jag inte minns fel, hade mycket lägre innehåll än det jag haft förut. Ca/Mg ligger på 3,1 i totalfoderstaten.

Oj, det visste jag inte om soja! Veterinären rekommenderade det.. Men hade ändå tänkt byta när säcken är slut, bra det! Ska jag vara ärlig är jag lite skeptisk till veterinärernas (har haft 4 olika än så länge) på området...

Mycket märkligt att din veterinär rekommenderade soja. Det finns hur mycket som helst att läsa om sojas negativa inverkan på sköldkörtelfunktionen och ämnesomsättningen. Goggla “sköldkörtelfunktion+soja”, se t.ex.:

http://skoldkortel.blogspot.com/2009/04/se-upp-med-soja.html

I och med att hästen inte svarade på metformin ville veterinären prova levotyroxin, hästen tappade mycket muskler på kort tid men inget hull trots träning minst 1 h/dag under hela sommaren/hösten. Förutom uppehållet nu i vår har han tränats så gott som dagligen i flera år, både ridning och körning.
Jag har inte alla värden i huvudet, minns bara att blodbilden var rätt dålig, glukosprovet visade någonstans mitt emellan frisk och sjuk, T3 lågt.

Metformin kan hjälpa att få ner insulinnivån i blodet kortsiktigt men det är ingen långsiktig lösning. På en del hästar har det dessutom ingen effekt. Motion har i princip samma inverkan på hästen som metformin (båda aktiverar enzymet AMPK) och det är hundra gånger bättre att motionera hästen än att stoppa den full med mediciner.

Många IR-hästar blir även “hypothyroid”, dvs. får hypotyreos. Sköldkörtelhormonerna minskar under stressade förhållanden. Det är inget fel att ge levotyroxin särskilt om hormonvärdena är mycket låga. Det kan t.o.m. förbättra insulinkänsligheten. Men det löser inte det bakomliggande problemet som är insulinresistens. När du har fått kontroll över din hästs IR kommer förmodligen sköldkörteln att börja fungera normalt igen och då kan du trappa ner på levotyroxinet.

Vi har inte testat för cushings.

Orsaken till att jag nämnde cushings syndrom är att dessa hästar kan se ut som du beskrev, dvs. “tappat hela överlinjen och ser benig ut över rumpa och rygg.” En häst med cushings, eller PPID som det egentligen heter, producerar ett överskott av hormonet ACTH ungefär på samma sätt som en IR-häst producerar ett överskott av insulin. ACTH stimulerar produktion av cortisol. Den höga cortisolnivån blockerar användningen av glukos som energi och hästarna börjar istället att katabolisera (bryta ner) protein och använda protein som energi.

Just jod satt jag och räknade på tidigare idag. Det var alldeles för lite av den varan i foderstaten! Mineralfodret, Mustang Gul om jag inte minns fel, hade mycket lägre innehåll än det jag haft förut. Ca/Mg ligger på 3,1 i totalfoderstaten.

Förutom jod är selen också viktigt för sköldkörtelfunktionen.

Jag skulle rekommendera en Ca : Mg kvot på ca. 1,5 för en IR-häst för att säkerställa att hästen inte lider brist på magnesium. Kalcium och magnesium använder samma transportmekanismer vilket gör att en hög kalciumhalt i foderstaten kan blockera upptagningen av magnesium. Ger man dock ca. 4 – 5 g magnesium per 100 kg kroppsvikt brukar hästen inte få magnesiumbrist (det finns andra transportvägar där kalcium inte konkurrerar).

Nu är ju problemet att hästen inte svarade på motion eller en "IR-foderstat" heller ;)
Motionerade massor utan någon som helst effekt på blodvärde eller hull. Så fort han fick levotyroxinet sa det bara poff! och han gick ner massor och är pigg som en unghingst igen.
Det var därför vi sökte hjälp från första början: Hästen motionerades enligt konstens alla regler och fodrades med proteinfoder (potatisprotein, soja, lucern) + halm, blötlagt hö, men gick inte ner och satte inga muskler.. Tvärtom, han gick upp i vikt och tappade muskelstyrka. Efter mycket tjat och många veterinärbesök (och veterinärer) fick jag äntligen träffa någon som trodde på mig. Man blir inte riktigt tagen på allvar när man har en överviktig fjordkorsning av någon anledning :grin:

Tack för tips, jag ska se över foderstaten igen och se hur jag kan pilla ihop det på bästa sätt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka