Protein eller energi

allahemma

Trådstartare
Anta att du tyvärr inte har ett grovfoder som täcker din hästs behov(tävlingshäst på 130-140 nivå) och du måste tillsätta energi eller protein....vad är värst/bäst? Att ge energi på annan väg än genom grovfoder eller att ge protein på annan väg? Motivera gärna.

Sv: Protein eller energi

Har jag fattat det rätt om du alltså kan välja mellan två grovfoder, det ena kräver tillskottsfodring med protein och det andra med energi?
Det går inte att ge typ hälften av båda och på så vis få en skaplig balans?

I annat fall hade jag absolut helst gett extra energi. Mycket lättare och mycket billigare, jag har hållit på att mecka med diverse proteintillskott i två år och det är verkligen ingen höjdare. Ponnyn blir dålig i magen av många sorters proteintillskott, eller så är det för mycket energi också, eller så är det snordyrt, eller så är det något annat.
Energi är lättare.

Sv: Protein eller energi

Då jag har en lättföddhäst hade jag alla gånger valt att ge energitillskott om det behövdes, annars bara mer grovfoder, proteinöverskott är inget jag bekymrar mig om på rimliga nivåer. Hade jag haft en häst med svårt för hullet så hade jag velat ha protein så det täcker behovet, och inget större överskott, och så mycket energi som möjligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV