Proppar????

Sigel

Trådstartare
Nu är jag som arabtokig i farten, jag är så frustrerad eftersom det inte kommer ut några proppar på arablöpen, det finns bara en ute just nu och det är amatörlöpet på jägers den 24 april. Vart är de andra propparna? :confused: :confused: :confused:
Jag är den som vill ha lite framförhållning. Jag vet att du Björkis håller med mig. :D :D
Hoppas vi kan åka upp till Täby i början på april och träna. Mazze behöver lite draghjälp av Narren. Han är lite lat och ibland är en liten :devil:

Sv: Proppar????

Hej gumman! Kul att se dig härinne :banana:
Jodå, klart vi ska träna på Täby som planerat, det bästa för min del vore om det var i början av månaden eftersom Narre ska löpa i slutet. Vill inte ha för många långa resor. Det gick prima på Täby, men som den gentleman han är sköter han sig alltid :love: . Men jag kan lova dig att han blev överlycklig att få komma hem och köra race i hagen, han och Drutten är tokiga små :devil: som vet hur man får matte att börja svettas, hi hi :p

Jag vill oxå ha propparna nu, tycker det är dålig stil att de kommer så sent som de gör. Jag är något av en planerare och vill kunna planera ett schema. De ska vara på gång nu, men det är förbannat jobbigt att behöva vänta, det är bland det värsta jag vet, men det finns inte mycket att välja på.

Hur hade du tänkt rida Mazzaman när vi rider på Täby?

Kramar :bump:

både zinner och mazze ska gå jobb på söndag, lördagen ska zinner lunka runt banan och vänja sig vid omgivningen, medan mazze ska hårdköra. de ska gå boxarna båda dagarn. ska fråga om jocke kan rida zinner åt mig. han äre en jockey i särklass, :bow: :bow: :bow:

ps. jag har äntligen ordnat mitt andvändarnamn. det var lite bökigt men nu är jag tillbaka. :banana: :banana: :banana:

Har du bestämt något datum som du ska åka upp? Det ska bli kul att få rida med en arab igen, det är ett tag sedan. Än så länge går han med Drutten, men det håller inte i längden eftersom han kommer bli snabbare. Vore kul om Narre, Mazzeman och Zinner kunde cantra ett varv tillsammans. Nariaat ökar sina jobb med 200 meter/vecka. Än så länge har vi bara kunnat köra 200 m eftersom underlaget hemma inte tillåter mer, men nu i veckan blir det 400, åker till skjutfältet om ingen övning pågår. Lyx.

Bra att du äntligen ordnat fram så du kan vara här oftare och skriva, ska snart ta in pållarna för natten, är hur trött som helst efter resan och dagens arbete. Sov gott, kjam kjam

det blir i början av april. om allt går som det ska. jag tänkte 2 varv för mazze och 1 för zinner om han inte visar sig riktigt på framfötterna.
god natt och sov gott :D

Ha, jag tycker nog att det går bra utan proppar. :smirk:
Arablöpen ändras ju iallafall ständigt och jämnt. Blir inte proppen och vikterna ändrade så ställs löpen in...

Lite överdrivet kanske, men de sista åren har jag inte lyckats få nåt grepp om hur man ska kunna matcha en häst i förväg. Det får bli som det blir.

Jag har ju bara varit med en säsong men trodde faktiskt att de hade lite mer planering och koll på läget än såhär. Har det varit på detta sätt hela tiden du varit med? Kan ju alltid hoppas på att 2005 blir bättre.

Det är ju oerhört svårt att lägga proppar till araberna, i och med att det är så få hästar igång.
Vissa går BARA ut på sprinterdistans, andra på långt, vissa vill inte resa (?!), andra anmäler, men struntar i att startanmäla om det dyker upp nån bra häst.
Några startar bara på gräs, och åker hellre till danmark, även om det är bra lopp på Jägers.
Det man själv kan räkna ut är ju loppet på jägers i slutet av april, sen brukar det alltid vara ett Strömsholms Trial på Täby i mitten av maj, sen Strömsholm i juni.
Sen skulle de väl köra på med dessa större insatslopp som var förra året. Sen brukar det finnas lite "uppsamlingslopp" på småbanorna i danmark.

Senast ändrad:

jag håller inte riktigt med CK där. Vi som inte har så bra hästar är inte glada åt insattslöpen. Förra året lyckades de bra i slutet där de ordnade löp för lite sämre hästar på jägers. det jag är ute efter är medelmåttiga löp och helst datum när de går så man kan planera hela säsongen. men vi alla tycker ju oika. :bow: det jag håller med om är att det blev en hel del ändringar och inställningar förra året och det är ju tråkigt, ibland löste de "kris" löpen bra när de ringde runt till tränare som hade lämpliga hästa till vissa löp. :rofl: :rofl:

Vad är det du inte håller med mig om? :confused:
Jag har ju bara nämnt de löp som jag vet kommer att hållas.

sorry jag läste fel, jag tykcte du skrev att du tyckte det var bra med insatslopp men det tycker inte jag, en felläsning sorry :o :o

Har precis hittat detta forum som jag inte hade en aning om fanns... Kul!
Anyway: Med galoppen är det ju så att vi är bundna till en hel massa saker som vi inte kan påverka. När det gäller proppar så är de i år senare än någonsin beroende på det nya som heter "torsdagsgaloppen", och som gör att hela kalendern för 2005 är helt ny.
Gången är såhär: ATG sätter dagar åt galoppen. Svensk Galopp fördelar dessa på olika banor. Banorna och sportchefen ger sedan förslag på dagar som vi kanske kan få arablopp på. Vår propkommitté försöker sedan utifrån detta skapa lopp för de hästar som är i träning utan kollisioner. Eftersom vår sports prispengar kommer från spelare, så måste vi skapa lopp som är spelbara och ta hänsyn till mängder av olika parametrar.
I år har vi för första gången skapat proppar tillsammans med Danmark, och där har vi väntat på dagar in i det sista.
Jag kan dock meddela att jag fick de preliminära propparna i slutet av förra veckan, och de ska ut till alla medlemmar så snart jag bara kan. De som har panik kan maila mig mats@genberg.se så får ni dom en i word-fil. Påminner ganska mycket om förra året, men med kriteriet i mitten av oktober i Köpenhamn. (Vi ville gå på gräs, och vi ville ha det sent)
Insatsloppen är kvar, och får kanske mer pengar om vi har tur. Det måste finnas lopp åt alla sorters hästar. Och möjligheter för bra hästar att tjäna pengar. Ändringar görs om vi märker att det är för få hästar i ett lopp. Banorna kräver oftast minst 10 anmälda för att loppen ska bli av. Men insatsloppen blir alltid av.
Ska försöka hålla ögonen på detta forum framöver, om det dyker upp andra frågor.

Söker Frida Ekström.HALLÅ!
Går inte att maila till dig. Full box...

Liknande trådar

Tävling Ja, ni ser ju rubriken. Jag sitter och kollar på vårens tävlingar och eftersom jag håller på med lite olika grenar blir det ju en hel...
Svar
2
· Visningar
2 491
Senast: Fossing
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 815
Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 114
B
Islandshäst Åhh hjälp! Ska försöka ge mig ut på tävlingsbanan för första gången någonsin i år. Har planerat att debutera på Stormur endagars i...
Svar
10
· Visningar
1 301
Senast: josse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka