Sv: Proppar????
Har precis hittat detta forum som jag inte hade en aning om fanns... Kul!
Anyway: Med galoppen är det ju så att vi är bundna till en hel massa saker som vi inte kan påverka. När det gäller proppar så är de i år senare än någonsin beroende på det nya som heter "torsdagsgaloppen", och som gör att hela kalendern för 2005 är helt ny.
Gången är såhär: ATG sätter dagar åt galoppen. Svensk Galopp fördelar dessa på olika banor. Banorna och sportchefen ger sedan förslag på dagar som vi kanske kan få arablopp på. Vår propkommitté försöker sedan utifrån detta skapa lopp för de hästar som är i träning utan kollisioner. Eftersom vår sports prispengar kommer från spelare, så måste vi skapa lopp som är spelbara och ta hänsyn till mängder av olika parametrar.
I år har vi för första gången skapat proppar tillsammans med Danmark, och där har vi väntat på dagar in i det sista.
Jag kan dock meddela att jag fick de preliminära propparna i slutet av förra veckan, och de ska ut till alla medlemmar så snart jag bara kan. De som har panik kan maila mig
mats@genberg.se så får ni dom en i word-fil. Påminner ganska mycket om förra året, men med kriteriet i mitten av oktober i Köpenhamn. (Vi ville gå på gräs, och vi ville ha det sent)
Insatsloppen är kvar, och får kanske mer pengar om vi har tur. Det måste finnas lopp åt alla sorters hästar. Och möjligheter för bra hästar att tjäna pengar. Ändringar görs om vi märker att det är för få hästar i ett lopp. Banorna kräver oftast minst 10 anmälda för att loppen ska bli av. Men insatsloppen blir alltid av.
Ska försöka hålla ögonen på detta forum framöver, om det dyker upp andra frågor.