Pronutrin - erfarenheter?

Alexandra_W

Trådstartare
Funderar på att köpa Pronutrin till valacken (se separat tråd, mycket vätska med avföringen), men då det är hemskans dyrt så vill jag gärna ha erfarenheter och så innan?

Sv: Pronutrin - erfarenheter?

Det hjälpte inte min pålle med samma problem, provade även linfrökaka utan resultat. Jag bytte sen ut tidigare foder mot Hestekraft samt krafft protein då innehållet i vårat hösilage inte är särskilt bra samt linfröolja. Nu är han hur fins om helst i lilla maggen, trivselkottarna trillar ur honom som dom aldrig gjort något annat. :D

En travhäst i vårt stall, hade magproblem fick just det preparatet och han blev bra av det..kan inte säga så mycket mer då det inte var min egen häst jag gav det till.
Vår klinik säljer detta och rekomenderar det i alla fall till hästar som är lösa i magen etc och jag har bara hört folk som är nöjda med det;)

Linfrö, där sa du ju något, det har jag ju hemma, men inte velat ge då det känts som det bara skulle öka problemet, men det är klart slemmet lägger sig ju som ett skyddande lager.

Jag har hört att det finns likvärdigt preparat som heter Fiber-plex. Tror det är billigare och har hört många som är nöjda med det.

Fiberplex är inte billigt, i varje fall inte billigare än linfrö kaka/olja. Men jag tror att även en ökning av strukturen i fodret hjälper, det visade i varje fall min pålle som äter hösilage som grovfoder. Lusernhack som Alexandra var inne på i den föregående tråden, samt kanske lite linfrö kan hjälpa upp det hela.

Använder själv rena linfrön kokta i vatten. Menade bara att Fiberplex är billigare än Pronutrin.

b4nugget skrev:
Jag har hört att det finns likvärdigt preparat som heter Fiber-plex. Tror det är billigare och har hört många som är nöjda med det.

Fiberplex är inte på långa vägar samma sak som pronutrin. Fiberplex är närmast (jag stod och läste på en hink idag) foderjäst deluxe. Så de 500 kronorna sparade jag raskt in genom att INTE köpa efter att ha läst på hinken!

Köpt en säck Lucern Mix nu iaf, och ska koka en omgång linfrö (har en hel kartong under bokhyllan, ger dem i omgångar, vet inte varför jag inte tänkt på det innan)

Men jag fnular fortfarande på pronutrin faktiskt..

Pronutrin
Innehåller 3,5 kg, priset vet jag inte men en vild gissning på 700-800 kr då den kostar ca58 Euro att köpa i tyskland.

Pronutrin och Probimin har snarlika beståndsdelar enligt min vetrinär, gammelman fick akut kolik men inte förstoppad. Då skulle jag ge just Pronutrin, men när hon fick se att jag hade Probimin av bägge sorter så sa vet att det gick lika bra med dessa då de i princip var samma sak. Grunden ligger tydligen i probiotican som bägge innehåller, och skall vara gynnsam när magen är ostabil.

De tidigare två skiljer sig något, då den ena ges i planerade syften och den andra vid akuta tillfällen eller även vid planerade.

Boj skrev:
Pronutrin
Innehåller 3,5 kg, priset vet jag inte men en vild gissning på 700-800 kr då den kostar ca58 Euro att köpa i tyskland.

Pronutrin och Probimin har snarlika beståndsdelar enligt min vetrinär, gammelman fick akut kolik men inte förstoppad. Då skulle jag ge just Pronutrin, men när hon fick se att jag hade Probimin av bägge sorter så sa vet att det gick lika bra med dessa då de i princip var samma sak. Grunden ligger tydligen i probiotican som bägge innehåller, och skall vara gynnsam när magen är ostabil.

De tidigare två skiljer sig något, då den ena ges i planerade syften och den andra vid akuta tillfällen eller även vid planerade.

Snarare 600 - 700 kr, iaf där jag sett den. Men är ju några hundralappar billigare med Pro-Bio som du länkade med. Men då ska det på frakt också så det är nog ganska dött lopp i slutänden. Och jag tror jag tar pronutrin, det kan jag köpa när jag ändå är nere på klinik.

Och det du länkar till är INTE PROBIMIN, det är Pro -Bio, såvitt jag vet finns det ett preparat som heter just Probimin med??

Det här andra, är det i pellets med? Jag gillade just att pronutrin är pellets, allt som är pellets går som kraftfode ri valackens värld *hehe* Så då kan jag stryka ut nästan allt annat kraftfoder :angel:

Ja skickade efter 2 burkar, en av var och betalade ca 750 kr för hela paketet inklusive frakt.

Men du ju även kolla om det finns någon återförsäljare i din närhet, då behöver du inte betala frakten. :angel: Maila och fråga vet ja. :idea:

På gammeln med samma problem testade vi efter många om och men just Probimin. Det hjälpte över förväntan, och det dröjde inte alls många dagar innan allt stabiliserat sig. Det var inte så dyrt heller, runt 400 för en burk förra året.

Alexandra, du kanske kommer i håg honom så du vet problemet lite mera.

Boj skrev:
Ja skickade efter 2 burkar, en av var och betalade ca 750 kr för hela paketet inklusive frakt.

Men du ju även kolla om det finns någon återförsäljare i din närhet, då behöver du inte betala frakten. :angel: Maila och fråga vet ja. :idea:

Det finns ingen, jag ger Equimins Flexijoint till valacken så jag är helt säker på att det inte finns. Snälla Martha här på sidan skickar åt mig mot faktura.

Så frakten kommer jag inte runt.

Men fortfarande, här pratas om Probimin och Pro-Bio som samma sak, och det är INTE samma sak, jag vill gärna höra om fler som använt just ProBio.

Jag blev rekommenderat Pro-Bio när Probimin var slut, eftersom vi nu har användt oss av bägge så kan jag säga att de verkar funka lika bra. Dessutom kostar den senare några kronor mindre, jag har själv skickat efter de från Equimin direkt och pålagan för frakt är ringa då de endast debiterat postförskott.

Hjälpte vår otroligt avmagrade och "diarreiga" magsår märr tillbaka på endast 3mån....vet dömde ut henne....Efter hon lagt på sig och blivit frisk blev hon dräktig på första försöket och fick en underbar liten kille....Jag tror på pronutrin!!!

Men jag har provat protexin. Det fungerade men var ju ännu dyrare än ert. 1kg kostade 498 kr.
Nu ger jag ju b-jäst och det kostar 25 kg för 498 kr. Jag ger nu lite över 4 dl per dag och mitt halvblod är jättefin. Det rekomenderar jag iaf. Fast det är ju pulver.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: Mearas
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 128
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 071
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka