Pronine flx™ för häst

Sv: Pronine flx™ för häst

Nej, men du får ju gärna tycka att det ser seriöst ut om du vill.

Det är bara det att det finns definitiner på "vetenskaplig studie" och det inkluderar upprepbara experiment enligt standardiserade metoder etc.
Om man inte kan hitta en enda rapport eller artikel på ämnet utöver Dr McPhersons (som för övrigt också tycka vara svår att få tag på och läsa!), så känns det åtminsotne för mig lite skumt.
Han torde ju då ha sammanställt forskningsrön på ett populärvetenskapligt sätt, men vad? Vilka rapporter?

Hm - jag tror nog att jag köper konserverad älg-skit istället. Troligen lika bra. Mot nå't ... :smirk:

Det skrev jag ju, att företaget bakom sidan förvisso gör studier, men att det är samma problem med de studierna från andra oberoende, för att en studie ska vara vetenskapligt korrekt ska resultatet kunna uppnås av andra forskare (dvs upprepade experiment, standardiserat, och av oberoende laboratorium/forskare).

Däremot så det som citerades in som tecken på lurendrejeri handlade om marknadsföring av redan 'färdiga' resultat.

Dvs de är inte mer/mindre seriösa än 'alla andra' studier det haglar av, och som gäller exempelvis glukosamin. Vad gäller glukosamin kan man hitta flera studier om man googlar, men inte en enda som 'håller för granskning'.

Och rent teoretiskt så är jag tveksam om det finns ett enda fodertillskott som klarat granskning, då skulle det nämligen raskt bli ett läkemedel av det när det gäller just ledpåverkan.

Så jag tror inte preparatet fungerar ett dugg bättre/sämre än glukosmin och andra ledtillskott. Däremot var argumenten för lurendrejeri inkorrekta.

Nu kan jag ju inte sluta att kolla runt och leta efter tillskott.Massor att välja på.Men vad kan tänkas om detta ,BioGlucomin +HA.Ett bioglucomin (Glucosamin med inulin och hyaluronsyra).Ett välkänt märke med en ny variant med "tuppkam" i...kanske,hmmm.Någon som testat ?

Beställde mitt Pronine Flx igår och kunde hämts ut det redan idag, så kundservicen var i alla fall seriös... Vet inte om det kommer att fungera men kan ju vara värt att prova. Meddelar eventuella resultat eftersom...

Beställde mitt Pronine Flx igår och kunde hämts ut det redan idag, så kundservicen var i alla fall seriös... Vet inte om det kommer att fungera men kan ju vara värt att prova. Meddelar eventuella resultat eftersom...
ska bli spännande...men det tar väl ett tag innan resultat syns,kanske? Lycka till!!!

Ja, du måste skriva o berätta om det blir nån skillnad! Det låter ju väldigt bra i reklamen om inte annat :)

Om preparatet fungerar eller ej låter jag vara osagt, men det har blivit poppis med orala hyraulonsyrepreparat nu.

Det aktuella preparatet Pronine flx™ innehåller ingen hyaluronansyra. Det som sägs vara den aktiva substansen är proteinet Keratin.

Keratin finns i päls, hud, hovar och i epitelceller. Det finns inte i lederna.

Det skrev jag ju, att företaget bakom sidan förvisso gör studier, men att det är samma problem med de studierna från andra oberoende, för att en studie ska vara vetenskapligt korrekt ska resultatet kunna uppnås av andra forskare (dvs upprepade experiment, standardiserat, och av oberoende laboratorium/forskare).

Däremot så det som citerades in som tecken på lurendrejeri handlade om marknadsföring av redan 'färdiga' resultat.

Dvs de är inte mer/mindre seriösa än 'alla andra' studier det haglar av, och som gäller exempelvis glukosamin. Vad gäller glukosamin kan man hitta flera studier om man googlar, men inte en enda som 'håller för granskning'.

Och rent teoretiskt så är jag tveksam om det finns ett enda fodertillskott som klarat granskning, då skulle det nämligen raskt bli ett läkemedel av det när det gäller just ledpåverkan.

Så jag tror inte preparatet fungerar ett dugg bättre/sämre än glukosmin och andra ledtillskott. Däremot var argumenten för lurendrejeri inkorrekta.

För övrigt har Bennie rätt. För att en studie ska vara vetenskapligt korrekt utförd så ska försöken vara upprepbara och innehålla korrekta kontroller. Att försöken ska vara upprepbara betyder inte att någon annan måste kunna upprepa dem. Det betyder att man själv ska kunna upprepa dem. Däremot är det självklart mer trovärdigt om andra forskare kommer fram till samma resultat.

Lurendrejeri eller inte, så länge inga vetenskapliga resultat överhuvudtaget presenterats i en vetenskaplig tidskrift från det så kallade institutet ifråga eller Dr McPherson så kan man inte ta produkten på allvar. Det finns inga referenser. Var är Dr McPhersons studie publicerad? Var är rapporten?

Det finns däremot mängder med studier angående glukosamin som verkligen är vetenskapliga studier. De är publicerade i vetenskapliga tidskrifter och har innan publikation granskats av andra oberoende forskare (så kallad peer review). De flesta studierna visar dessvärre att glukosamin (oralt) inte har någon effekt.

Det aktuella preparatet Pronine flx™ innehåller ingen hyaluronansyra. Det som sägs vara den aktiva substansen är proteinet Keratin.

Jag gick på vad Bennie skrev, att det innehöll hylarounsyra.

Lurendrejeri eller inte, så länge inga vetenskapliga resultat överhuvudtaget presenterats i en vetenskaplig tidskrift från det så kallade institutet ifråga eller Dr McPherson så kan man inte ta produkten på allvar. Det finns inga referenser. Var är Dr McPhersons studie publicerad? Var är rapporten?

Jag har aldrig någonstans sagt att det finns minsta vetenskapligt resultat för preparatet. Däremot så citerades en text om hur företaget kunde hjälpa till att marknadsföra produkter, som att företaget var oseriöst och att man anlitade dem för att skriva en rapport som låter vetenskaplig. Och det är helt inkorrekt. Det är det jag uttalat mig om.

Företagets studier i övrigt har samma nackdelar som alla engångsstudier som inte är vetenskapliga.

Det finns däremot mängder med studier angående glukosamin som verkligen är vetenskapliga studier. De är publicerade i vetenskapliga tidskrifter och har innan publikation granskats av andra oberoende forskare (så kallad peer review). De flesta studierna visar dessvärre att glukosamin (oralt) inte har någon effekt.

Precis vad jag skrev redan i mitt första inlägg ju? Det finns inte en enda vetenskapligt korrekt studie som bevisat att oral tillförsel av glukosamin har någon effekt. Det närmsta jag sett (jag har dock säkerligen inte läst alla) är att vid si och så stora doser så når en liten del av glukosaminet leden. En väldigt liten del, och då med doser många ggr över det som blir av en rek dos av de tillskott som finns. Men närmare har jag inte sett någon komma. Dvs det finns inga korrekta studier som stöder att glukosamin oralt har effekt. (Dock så finns det ju användare av det som kan svära på att det ger effekt, och folk anser generellt inte att oral glukosamin HCl är lurendrejeri, även om åsikterna om det fungerar eller ej går isär bland de som provat. Och för mig, som inte provatd et här preparatet och inte tänker göra det, är det lika mycket/litet lurendrejeri i dagsläget som glukosamin. )

Jag gick på vad Bennie skrev, att det innehöll hylarounsyra.

Det var nog Bojs inlägg om Orthohyl som felaktigt kom in i bilden.

Precis vad jag skrev redan i mitt första inlägg ju? Det finns inte en enda vetenskapligt korrekt studie som bevisat att oral tillförsel av glukosamin har någon effekt. Det närmsta jag sett (jag har dock säkerligen inte läst alla) är att vid si och så stora doser så når en liten del av glukosaminet leden. En väldigt liten del, och då med doser många ggr över det som blir av en rek dos av de tillskott som finns. Men närmare har jag inte sett någon komma. Dvs det finns inga korrekta studier som stöder att glukosamin oralt har effekt. (Dock så finns det ju användare av det som kan svära på att det ger effekt, och folk anser generellt inte att oral glukosamin HCl är lurendrejeri, även om åsikterna om det fungerar eller ej går isär bland de som provat. Och för mig, som inte provatd et här preparatet och inte tänker göra det, är det lika mycket/litet lurendrejeri i dagsläget som glukosamin. )

Fast jag har för mig att någon tidig studie (vetenskapligt korrekt utförd) om oralt tillförd glukosamin faktiskt visade effekt. Andra studier av andra forskare (många) har ju sedan visat det motsatta. Det behöver inte betyda att den första studien var lurendrejeri. Så är det tyvärr inom forskningen. Lovande resultat visar sig vara fel. Det tycker jag är skillnaden mellan glukosaminpreparat och Pronine flx™. Att glukosamin fortfarande säljs stort beror väl på att det blivit så vedertaget.

Att keratin skulle kunna ha någon som helst effekt på leden tycker jag verkar mycket osannolikt. Och marknadsföringen baseras ju i stort på en studie som inte finns någonstans. Men vem vet snart kanske Dr Mcpherson plötsligt publicerar sina fantastiska resultat i Journal of Veterinary Medicine :).

Om ca tre månader har preparatet full effekt, men redan efter en månad skulle man märka viss skillnad. Har gett honom första dosen idag. Min equiterapeut borde kunna märka eventuell skillnad i leder då jag åker till honom var sjätte vecka.

Jag och några tjejer testar också. Lovar rapportera. Spännande.

"Bennie" säljer kanske något annat medel ?.?.?.
Sluta hitta på konstiga saker. Jag kolla "företagets engelska websida" som du länka, det är ju en helt annan pryl. Resten av alla dina inlägg är ju också knepiga och fel.

Om ca tre månader har preparatet full effekt, men redan efter en månad skulle man märka viss skillnad. Har gett honom första dosen idag. Min equiterapeut borde kunna märka eventuell skillnad i leder då jag åker till honom var sjätte vecka.
Hej!nu har det gått ett tag,har du märkt ngn effekt av tillskottet.....

Kallie har ätit Pronine flx i lite drygt en månad nu. Han är som en ny häst, men jag tror inte att det är tillskottet som är enda orsaken. PG-beslagen har gjort underverk, och sen har han fått Biosynov mot knäppande leder i lite mer än en månad, så det är svårt att veta vad som gör vad. Sen han börjat med Biosynoven har knäppandet minskat till ca hälften, och sen han börjat med Pronine har hans bakben blivit mycket lättare att lyfta. :bump: Tidigare har han "dragit bakbenen åt sig" och varit väldigt tung att hålla. Det är helt otroligt vad lätt han känns nu. Har fått för mig att det är Pronine som ligger bakom förbättringen i bakbenen. Jag ska på återbesök hos equiterapeuten nästa helg, ska bli spännande och se om han känner någon skillnad...

Dock får man inte full efffekt förrän efter 100 dagar, men enligt Sanpharm kan man märka av en liten förbättring redan efter en månad. Jag tänker i alla fall forsätta mina hundra dagar ut, och om jag, equiterapeuten, och veterinären märker någon skillnad så tänker jag forsätta ge Pronine flx.

Kallie har ätit Pronine flx i lite drygt en månad nu. Han är som en ny häst, men jag tror inte att det är tillskottet som är enda orsaken. PG-beslagen har gjort underverk, och sen har han fått Biosynov mot knäppande leder i lite mer än en månad, så det är svårt att veta vad som gör vad. Sen han börjat med Biosynoven har knäppandet minskat till ca hälften, och sen han börjat med Pronine har hans bakben blivit mycket lättare att lyfta. :bump: Tidigare har han "dragit bakbenen åt sig" och varit väldigt tung att hålla. Det är helt otroligt vad lätt han känns nu. Har fått för mig att det är Pronine som ligger bakom förbättringen i bakbenen. Jag ska på återbesök hos equiterapeuten nästa helg, ska bli spännande och se om han känner någon skillnad...

Dock får man inte full efffekt förrän efter 100 dagar, men enligt Sanpharm kan man märka av en liten förbättring redan efter en månad. Jag tänker i alla fall forsätta mina hundra dagar ut, och om jag, equiterapeuten, och veterinären märker någon skillnad så tänker jag forsätta ge Pronine flx.
Underbart att han är bättre,sen vad det beror på är ju som sgt svårt att veta nu.Men du lär ju märka om du slutar med ngn av prepareten.Du får köra uteslutningsmetoden sen...lycka till

Eftersom produkten är godkänd av jordbruksverket tycker man ju att den måste innehålla någon verksam ingrediens. Men man vet ju aldrig... Upp till bevis, jag provar och meddelar eventuella resultat :confused:.

Svarare tvärtom. Om ett preparat har eller påstås ha medicinska effekter så skall det inte godkännas av SJV utan hänvisas till läkemedelsverket för godkännande som naturläkemedel.
Tyvärr har inte SJV resurser att hålla koll på detta, vilket även ger problem i dopingsamanhang.
PL

Nu kan jag ju inte sluta att kolla runt och leta efter tillskott.Massor att välja på.Men vad kan tänkas om detta ,BioGlucomin +HA.Ett bioglucomin (Glucosamin med inulin och hyaluronsyra).Ett välkänt märke med en ny variant med "tuppkam" i...kanske,hmmm.Någon som testat ?

Hej!

Jag har provat BioGlucomin+Ha, den är superbra!!!

Blev rek att använda av equi-terapeut, har använt det 1 mån nu och det är stor skillnad på hästen. Har köpt 1 burk till och ett par veckor efter att den tagit slut skall vi på återbesök till equi-teraputen för uppföljning.

MVH/Carina

Gällande doping så är det inget jag behöver oroa mig för med min häst. Han är en fritidshäst och vi tävlar inte. Men naturligtvis är det viktigt för sådana som har aktiva tävlingshästar... Jag vet att preparatet har varit på marknaden ganska länge för människor och kan köpas på hälsokost, men huruvida det fungerar kan jag inte svara på. Som sagt, jag provar, har liksom inget att förlora på det förutom pengar i mitt fall.:angel:

KL Keratin som är den aktiva substansen är ett protein. Proteiner kan inte tas upp genom tarmen!
PL

Jag håller med dig. Man får det intrycket när man läser informationsbladet. Även om det senare står att det tas upp som aminosyror även om det är lite luddigt skrivet.

Men jag undrar över det sista som står där:

"Eftersom aminosyrorna i det keratin som ingår i Pronine flx lätt tas upp i kroppen på naturligt sätt behövs heller inga kemiska tillsatser som sulfat eller saltsyra."

Vad menar de med det? Är antagligen dum som inte begriper.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka