Pronine flx™ för häst

viola66

Trådstartare
Hade startat denna frågan på hoppning.Men kanske fler kollar på vård???Fyrfaldig effekt mot ledbesvär – på naturligt sätt säger dom om denna produkt,allt brukar ju låta bra.har en hopphäst som vi vill stärka lederna på,eller rättare sagt hjälpa till på traven;) stärka lederna och hålla ev inflammationer i schack,som tyvär hopphästar lätt kan få...hur gör eliten för att hästarna ska hålla ??Hur gör ni? hörde av en veterinär att man på många håll behandlar hästar inför o efter tävlingssäsongen...
http://www.pronineflx.com/ompronine.php

Sv: Pronine flx™ för häst

Har inte provat men beställt produkten idag. Låter väldigt intressant, och ska bli spännande att prova på min häst som har haft problem med leder under en längre tid. Har pratat med någon på företaget idag och enligt honom ser man viss förbättring redan efter en månad och full effekt efter ca 100 dagar.

Håll tummarna för att det fungerar...

Har inte provat men beställt produkten idag. Låter väldigt intressant, och ska bli spännande att prova på min häst som har haft problem med leder under en längre tid. Har pratat med någon på företaget idag och enligt honom ser man viss förbättring redan efter en månad och full effekt efter ca 100 dagar.

Håll tummarna för att det fungerar...

Får väl kolla med dig om det fungerara,bra med provkaniner:angel:

Jag funderar också på att prova på min häst som nyligen fått diagnos måttliga ledbroskskador...

Hur länge har produkten funnits? någon som vet?

En burk ska visst räcka ca en månad, beräknat på en häst på ca 600 kg.

Kallie ställer gärna upp som försökskanin ;). Delar gärna med mig om hur det går...

Den här produkten skulle jag aldrig i livet köpa!!!

När man läser noga på deras hemsida och kollar länken till "Professor Pärsson" på Nya Zeeland som gjord "studierna" så finner man att det är en fejk! :eek:
Flexiscience är ett "intitut" som gör studier på begäran, dvs man betalar dem för att skriva en rapport som låter vetenskaplig!

Klipp från flexiscience.com (Kolla in den - den är färgglad i alla fall ...)
"We can design scientifically-sound marketing materials that outline your claims in clear language."

Va!?:eek:
Nä, fy för lurendrejare!
Kan man verkligen få oss hästägare att köpa vad som helst???

Jag reagerade också på deras hemsida. Texten är ju full av konstigheter (jag är cellbiolog/biokemist) och det finns inga referenser till Dr Mcphersons så kallade studier.

Ett vegetabiliskt protein från fårull, hmmm.

Trist med lurendrejeri. Vi hästägare vill så gärna tro.

Eftersom produkten är godkänd av jordbruksverket tycker man ju att den måste innehålla någon verksam ingrediens. Men man vet ju aldrig... Upp till bevis, jag provar och meddelar eventuella resultat :confused:.

Men, jordbruksverket godkänner väl genom att produkten inte är skadlig och just att det är ett tillskott och då räknas som foder?! Det är i så fall långt ifrån godkänt :confused: :crazy: Snackar vi läkemedelslagen så lär inte denna produkt vara godkänd. Och godkända produkter har till största del faktiskt receptbelagts i höstas ...

Utdrag läkemedelslagen:
Enligt läkemedelslagen (1992:859) 1 § är läkemedel varor som är avsedda att tillföras människor eller djur för att förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom eller symptom på sjukdom eller att användas i ett likartat syfte. Enligt 2 § ska läkemedelslagen inte tillämpas på djurfoder som innehåller antibiotika eller kemoterapeutiska preparat. Detta regleras i stället i lag (2006:805) om foder och animaliska biprodukter samt förordning (2006:814) om foder och animaliska biprodukter.

För att ett läkemedel ska få användas i Sverige ska det ha godkänts för försäljning av Läkemedelsverket. Läkemedelsverket har rätt att meddela de ytterligare föreskrifter som behövs för att skydda människors eller djurs hälsa eller miljön enligt § 17 i läkemedelsförordningen (2006:272).

Eftersom produkten är godkänd av jordbruksverket tycker man ju att den måste innehålla någon verksam ingrediens. Men man vet ju aldrig... Upp till bevis, jag provar och meddelar eventuella resultat :confused:.

Nej som sagt - att jordbruksverket har godkänt innebär ingenting annat än att det inte är skadligt. Du kan mala kålrötter och kalla det kosttillskott, och få det godkänt av Jordbruksverket. Effekten av din kålrötter är dock fortfarande onämnd ...

Och på säljaren säger att preparatet är "granskat" men lämnar inga referenser. Granskat av vem? Grannen? Och vad kom "granskningen" fram till?

Jag tror nog att annonseringen skulle kunna kvala in som vilseledande ...

Jag tror som sagt inte att det är skadligt, men om det har någon verkan är ju en helt annan fråga. Konstigt om företaget skulle vara oseriöst, för företaget säljer ju även produkter till människor och har tydligen gjort det i många år via hälsokostbutiker.
Fast huruvida hälsokost fungerar är ju också omdiskuterat.. Ja man blir inte riktigt klok på sånt här, man vill ju som sagt så gärna tro...

Nu har jag tittat på det företagets hemsida också, och även där hänvisar de ju hela tiden till "vetenskapliga studier" men alla referenser man som kund får ta del av är artiklar i Året Runt :eek:
Och Året Runt är ju en verkligt seriös källa till vetenskapliga rön. Inte!

Nä, jag tycker att det luktar skumt ...

Fast tycker man att det funkar är det ju bra. Placebo-effekten är inte att förringa, inte ens i skolmediinen!

Nä, fy för lurendrejare!

Visst är det trist, men så är det tyvärr. Många letar enkla utvägar, och då finns det möjlighet för den här typen av marknadsföring.

Till TS: Du undrar vad hoppeliten använder, många använder ett preparat från VetVital som heter Orthohyl

Visst är det trist, men så är det tyvärr. Många letar enkla utvägar, och då finns det möjlighet för den här typen av marknadsföring.

Till TS: Du undrar vad hoppeliten använder, många använder ett preparat från VetVital som heter Orthohyl
Försökte kolla vad detta var på hemsidan,men det fanns inget att läsa.vad är det i denna produkt som gör sen bra,har du ngn susning,Synd att priset inte stog på hemsidan.Vet du ngt om detta kan du väl skriva.Som sagt man vill ju gärna veta vad som är i.Finns mkt att välja på i djungeln av fodertillskott.....:crazy:

Försökte kolla vad detta var på hemsidan,men det fanns inget att läsa.vad är det i denna produkt som gör sen bra,har du ngn susning,Synd att priset inte stog på hemsidan.Vet du ngt om detta kan du väl skriva.Som sagt man vill ju gärna veta vad som är i.Finns mkt att välja på i djungeln av fodertillskott.....:crazy:

Jag kollade på den engelska hemsidan, och där framgår att det innehåller Hyaluronsyra.

Sedan står det i och för sig att man bör kombinera att injicera Hyaluronsyran med att ge den oralt.
Låter dyrt ....
Men kan kanske vara värt det om hästen blir bra ...

Den här produkten skulle jag aldrig i livet köpa!!!

När man läser noga på deras hemsida och kollar länken till "Professor Pärsson" på Nya Zeeland som gjord "studierna" så finner man att det är en fejk! :eek:
Flexiscience är ett "intitut" som gör studier på begäran, dvs man betalar dem för att skriva en rapport som låter vetenskaplig!

Klipp från flexiscience.com (Kolla in den - den är färgglad i alla fall ...)
"We can design scientifically-sound marketing materials that outline your claims in clear language."

Nä, fy för lurendrejare!

Nej det är inte en fejk, inte uppenbart iaf.

Det som citeras gäller just MARKERTING, dvs reklam och marknadsföring. Och det som är inklippt ovan säger bara att de kan utforma marknadsföringsmaterial som på 'begripligt språk' talar om de vetenskapliga fördelarna'. Fritt översatt.

Det betyder INTE att de hittar på. Man måste skilja mellan deras MARKNADSFÖRINGSDEL och själva 'forksningsdelen'. De har enligt hemsidan forskare knutna till sig, kan utföra korrekta studier osv åt företag.

Det som man kan befara är att studierna inte blir helt korrekta och/eller att resultaten vinklas för att nå ett redan färdigt syfte, t ex bevisa verksamhet mot ledbesvär på häst. Det är dock inget unikt för dem utan den risken finns ALLTID när det inte är oberoende och vetenskapligt korrekta studier. Som dessutom testats (dvs andra forskare måste kunna få samma svar i sina studier).

Så, att kalla det för lurendrejeri med ovanstående motivering är inte korrekt och baserar sig på en feluppfattning.

Om preparatet fungerar eller ej låter jag vara osagt, men det har blivit poppis med orala hyraulonsyrepreparat nu.

(Det finns inte en enda studie som är vetenskapligt korrekt som stödjer att oral glukosamin fungerar heller, och homeopati har aldrig lyckats hålla vetenskapligt, finns studier på att det fungerar, men det fyller inte kravet att det ska kunna upprepas av oberoende forskare. Som en spin off)

Så, att kalla det för lurendrejeri med ovanstående motivering är inte korrekt och baserar sig på en feluppfattning.

Nej, men du får ju gärna tycka att det ser seriöst ut om du vill.

Det är bara det att det finns definitiner på "vetenskaplig studie" och det inkluderar upprepbara experiment enligt standardiserade metoder etc.
Om man inte kan hitta en enda rapport eller artikel på ämnet utöver Dr McPhersons (som för övrigt också tycka vara svår att få tag på och läsa!), så känns det åtminsotne för mig lite skumt.
Han torde ju då ha sammanställt forskningsrön på ett populärvetenskapligt sätt, men vad? Vilka rapporter?

Hm - jag tror nog att jag köper konserverad älg-skit istället. Troligen lika bra. Mot nå't ... :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka