Promenad med fölis.

T

Tigerlilja

Har en liten fölis på 7mån (shettis).
Hon är världens snällaste i all hantering. Helt okomplicerad och med på allt. :)

Det "problem" (vet inte riktigt vad jag ska kalla det) jag har är när vi ska ut på promenad. Fölis tycker det är skitkul, spetsar öronen och sen är det full fart framåt hela tiden!
Totalt orädd för allt joggar hon glatt på med en svettig matte i hälarna som försöker hitta någon slags broms på fölis... :o :smirk:

Jag vill ha tips på hur jag får henne att ta det lite lugnare och hålla mitt tempo.
Vi gör inga avancerade turer utan går endast korta svängar i skogen. Övrig tid går hon i hagen med kompisar 06-21.

Sv: Promenad med fölis.

Se till att hon alltid håller sig bakom dig eller i alla fall bredvid dig, men med nosen bakom din axellinje. Då bestämmer du tempot. Om hon försöker springa förbi, vänd dig mot henne och backa upp henne några meter så att hon förstår att det inte är tillåtet.

Du kanske klarar av att hålla henne nu, men snart är hon mycket starkare än du och då gäller det att ditt mentala övertag är etablerat.

Carina på Silver Arabians

Ha med dig ett extra grimskaft som du kan lägga om bringan på henne det brukar funka som extra broms eller gas om man lägger det om baken!:idea:

Tack, då var jag inte helt fel ute i början då..
Fick minsann höra av en "duktig" hästmänniska att om jag fortsatte bromsa henne på det viset riskerade jag att få en häst utan framåtbjuning senare, och det ville jag väl inte?? :crazy:

Det du oxå kan göra är att när hon springer förbi dig - vänd om helt tvärt och gå åt andra hållet, dom brukar bli lite överrumplade och efter ett tag e det inte kul att springa förbi matte hela tiden för det tar ju så mycke energi att vända om hela tiden :D Så tillslut brukar dom snällt lyssna på matte för det e enklast...funkar på ung som gammal ;)
Lycka till :bump:

Hur skulle du gjort med en vuxen häst med samma beteende?

Jag behandlar alla lika, oavsett om det är föl eller äldre hästar och det fungerar bra, har en fölis på 7 månader (korsning fullblod lippizaner) och han är helt medveten om vad matte vill och det är aldrig några problem med honom.
Han är faktiskt mer väluppfostrad än de andra är :D

Kolla lite på NH forumet....där finns det råd och tips om ledarskap.
Även om det är en liten shettis så ska den ändå behandlas som en stor häst.

Min kille (halvblod/travare, alltså blir stor häst) behövde jag bara tala om för en gång vad som gällde och sedan dess så följer han mig snällt vart jag än går.
När jag menar talar om så visade jag honom var mitt område är och att han inte ska tränga sig på där.
Jag stannade honom och backade honom,,,,han förstod direkt.

Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 595
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·
Ridning Känner att jag skulle behöva lite hjälp med detta. Har ingen irl som jag kan diskutera detta vettigt med utan hoppas på att få hjälp här...
2
Svar
25
· Visningar
4 257
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka