Projekt: Roa hundgårdshundar

Migo

Trådstartare
Dagens läge: Fyra stora starka draghundar som bor i hundgård, och har ganska tråkigt utom den timmen de dragtränas. De låter en del (av förklarliga skäl, de har tråkigt...) och är experter på att demolera leksaker. Tre av dem har jaktinstinkt, men saknar föremålsintresse (visar dock lätt intresse om man verkligen laddar grejen). Två av dem är jag av olika skäl tvungen att stanna i hundgården med för närvarande. Samtliga är mycket matmotiverade, men en är spannmålsallergiker. Det går att stänga av hundgården i sektioner så att man jobbar med en hund i taget.

Eftersom jag ska dela hem med gänget i flera år framöver så vill jag ta tag i deras vardagsstimulering. Att de låter är ju jobbigt, men ffa så ser jag det som ett tecken på att de är understimulerade.

Jag har börjat med att bygga en hundgård som innehåller miljöstimuli. Gräs, en bäck (som tyvärr är torr just nu...), stora grenar och lite sten. Flera plattformar som de kan hoppa upp på för utsikten, en koja/lya samt en stor box som de går in och ut ur som de vill. De har utkik över gårdsplanen och ser vad som händer i alla byggnader, vilka bilar som kommer osv.

Just nu är jag hemma pga förkylning, så har gott om tid att engagera mig, aktiveringen jag har börjat med redan är:

Godissök i högt gräs, vilket är jättepoppis. Dock lite problematiskt med den spannmålsallergiska hunden, man kan inte kasta ut speciellt mycket... De äter färskfoder i vanliga fall, så att ge fodergivan på det viset är inte aktuellt.

Är jättenoga med "Tystbelöning". Dvs bara uppmärksamhet när de är tysta. Då kommer jag farande med kul leksak, gott godis eller bara en kelstund.

Försöker bygga upp föremålsintresse, vilket inte är helt lätt;) Ena tiken svarar fint, de andra verkar mest konfunderade.

Massa gos, massage och annat, så klart. Socialt umgänge med folk är det bästa de vet.

Tänker klicka in dem så man kan frishejpa lite för hjärngympans skull.

Men HUR kan man göra gården roligare för dem när de är ensamma? De leker fint ihop, men jag skulle gärna se att de hade ännu mer omväxlande miljö som uppmuntrar till rörelse och egna påhitt. Leksaker som tål tuffa tag, riktigt svåra godisgömmartips osv! (Hanhunden har demolerat ett crazy egg, gjort för tigrar...)

Om vi blir kvar på gården mer än några veckor till så kommer jag att dubbla storleken på deras lekgård, så de får en stoooor liggande ek att klättra på också. Det är dock en del jobb att dra ytterligare 50 meter grävsäkrat staket med viltnät, så det kommer dröja lite;)

Hur har ni inrett era hundgårdar?

Sv: Projekt: Roa hundgårdshundar

Har du kollat pa boomer ball? Den gar min Rottis bet pa och hon ar en javel pa att ha sonder saker.

Ben, tugg och liknande får de flera gånger i veckan.

Idag var jag lite innovativ; hängde upp en plastdunk insmetad med mjukost så att de precis nådde den om de stod på bakbenen.

Mycket poppis, och vilken balans de hittade efter ett par försök!

Däck från skottkärror, hänga upp avdagade skyddsärmar i rep? Leon älskar sina däck, han svingar up dem i luften så att de rullar ner för ett berg o genast har han något att jaga. Uppgängda bil/traktordäck.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka