Program för animationer

keramin

Trådstartare
Hej,

Jag undervisar på en kurs för deltagare med lätt intellektuell funktionsnedsättning och skulle vilja ha lite tips på program vi kan använda. Det handlar om att göra animationer av egna teckningar och foton, alltå göra små filmer som vi kan visa på TV eller projektor t ex (klassisk tecknad film). Har någon tips på program som fungerar till detta och inte är för komplicerade (vi är så klart personal som hjälper till) och helst är gratis. Vi använder Windows.

Sv: Program för animationer

Eftersom ingen har svarat försöker jag igen men med tillägget att det får kosta, jag får klämma lite pengar ur budgeten helt enkelt.

Borde inte Power Point fungera för detta? För det handlar väl inte om att göra regelrätta tecknade filmer(ruta för ruta) eller gif-animationer(som den dansande-bananen-smileysen här på buke, t.ex.)? Finns antagligen en motsvarighet i Open Office (Impress, tror jag det ska heta) om det ska vara gratis :)

Jo, det handlar faktiskt om att göra regelrätta tecknade filmer :p Jag vill alltså scanna in teckningar som i en filmsekvens blir rörliga (jag vet att det behövs 24 bilder för att göra en sekund). Förr använde man ju filmkameran och helt enkelt tog en bild i taget men så funkar ju inte den digitala filmen så jag vet inte hur jag ska gå till väga. Tack för ditt förslag ändå, det ska nog dyka upp en lösning.

Jaha, trodde inte det skulle vara riktigt så avancerat :D
Det första programmet jag kommer att tänka på då är Flash, där du jobbar med frames per sekund. Fast det kostar ju, däremot har jag använt gratis studentversion när jag läst en kurs i Flash (skolan fixar antagligen ett avtal med Adobe) och det finns säkert även trial-versioner för privatpersoner. Flash är väl inte så extremt lättanvänt, men det finns däremot många tutorials på nätet :)

Tack för ditt svar. Jag har också kommit fram till att flash borde vara det rätta egentligen. Det är dock som du säger ett dyrt program och jag vet ju inte riktigt om detta kommer att funka trots allt. Kanske är jag för ambitiös, men jag har elever som verkligen skulle tycka att det är kul och uppskatta tekniken. Jag får väl googla vidare...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka