Proferm eller Probihorse Vital?

Caramaina

Trådstartare
Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt speciellt länge vilket inte kommer fungera där jag står.

Kan inte hitta någon sådant om proferm så vad gäller med den?

Någon som kanske kan tips om liknande som kan blötlöggas? Vill ha det för att boosta pålle inifrån då han gärna får mjäll under täckesperioden samt att det även kan ge effekt på nerver.

När ja gav uppblött kraftfoder å gav proferm så gjorde ja så att ja la en tuss hö över soppan å sen hällde ja på profermen. då blandade sig kliet med soppan när hästen kom in från hagen 😊

Gällande vital å proferm så innehåller vital vetekli å proferm dinkelkli. (om ja minns rätt) å ja undviker gärna all typ ab spannmål/rester

Av vilken anledning? Menar inget negativt, är bara nyfiken ☺️
För mycke spannmål (stärkelse) påverkar jäsningen i tarmen som jag förstått det. Havre går bättre, men andra spannmål har mer komplexa stärkelsekedjor som inte hinner brytas ner i tunntarmen och ger fel ph i tjocktarmen.
Men det är ju vid stoora givor vad jag vet (Brogaardens foderbok)

Sen så är ju just probihorse å sånt redan jäst och behandlat enkom för att balansera tarmen så 🤔🙃
Kompis gav probihorse till sin när han va ny i stallet, och det luktade då gott och åts. Han blev stadigare i bajskonsistensen iaf.

För mycke spannmål (stärkelse) påverkar jäsningen i tarmen som jag förstått det. Havre går bättre, men andra spannmål har mer komplexa stärkelsekedjor som inte hinner brytas ner i tunntarmen och ger fel ph i tjocktarmen.
Men det är ju vid stoora givor vad jag vet (Brogaardens foderbok)

Sen så är ju just probihorse å sånt redan jäst och behandlat enkom för att balansera tarmen så 🤔🙃
Kompis gav probihorse till sin när han va ny i stallet, och det luktade då gott och åts. Han blev stadigare i bajskonsistensen iaf.

Det blir inte många gram stärkelse dock, man ger väl cirka 20g fermenterat kli per dag? Det blir 4g stärkelse, försumbart. Cirka 20% stärkelse i vetekli.

Gällande vital å proferm så innehåller vital vetekli å proferm dinkelkli. (om ja minns rätt) å ja undviker gärna all typ ab spannmål/rester

Men proferm har 18,8% stärkelse och rent vetekli ca 20%. Det är ingen större skillnad. Det är så liten giva så mängden stärkelse hästen faktiskt får i sig är försumbar. Oavsett om man ger Proferm eller Vital.

Dinkel är dessutom ett spannmål, till och med ett vete, och dinkelkli en spannmålsrest.

Från svenska wiki:
"Speltvete (Triticum spelta alternativt Triticum aestivum spelta), även kallat dinkel, spelt, dinkelvete, sandvete och gammelvete, är en art eller underart inom familjen gräs. "

Det går dessutom utmärkt att blöta fodret med fermenterat kli i. Det som händer är att de goda bakterierna långsamt förökar sig i det nya materialet, men det går rätt så långsamt (och dom konkurrerar med andra bakterier som börjar växa, vilket inte är en dålig sak).

Det blir inte många gram stärkelse dock, man ger väl cirka 20g fermenterat kli per dag? Det blir 4g stärkelse, försumbart. Cirka 20% stärkelse i vetekli.
Precis. Känns som att man får ta i för att ge gör mycke. Men boken säger att vissa hästar lever på halm och massa kg kraft. 🫣 Så länge dom äter mestadels hö så äre nog lugnt 😅

Precis. Känns som att man får ta i för att ge gör mycke. Men boken säger att vissa hästar lever på halm och massa kg kraft. 🫣 Så länge dom äter mestadels hö så äre nog lugnt 😅

Ja, det är vanligt i södra europa där det är svårt/inte ekonomiskt gångbart att odla hö.

Men häruppe har vi ju gott om gräs och hö :).

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 622
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 856
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 074
Senast: Deluxe
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 234
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V