Problemhovar

Sv: Problemhovar

Jag ser att många tittat, men ingen svarat.
Borde jag lägga upp bilderna direkt istället?

hade en inhyrd häst för en tid sedan med mycke dålig hovkvalite,hovslagarens råd var att ge ett halvt paket vanlig bakjäst om dagen i en tid framöver o det gav verkligen resulta.

Se till att skaffa en riktigt bra hovslagare som verkar hoven korrekt. Det är inget fel på hovarna mer än att någon har låtit dem bli övervuxna och obalanserade å nu så har hoven verkat sig själv.

Så åtgärden är enkel. En bra hovslagare och foderstat.

Håller med sissu, se till att en hovslagare kommer å fixar till dom.
lycka till;)

Ja, jag tycker också det bara ser ut som att de har växt för mycket och gått sönder. Det där fixar en hovis lätt, och vill du ha den vidare barfota kan de fråga hovis hur du kan underhållsraspa mellan besöken.
Tycker det ser ut som fin hovkvalite :bow:

Håller med de andra här. Ser i alla fall på bilden ut som om det inte är något större problem. Inte hos hästen i alla fall ;)

Men någon har nog "glömt" att kalla på sin hovis!? :)

Ser ut att vara breda fina strålar och att det blivit några sprickor nere vid och en bit loss är ju inte så konstigt med hovar som fått växa ut så.

Ring en hovis direkt så ordnar det sig säkert, och som någon sa: den som har hand om hästen kan säkert hålla efter kanterna lite med en rasp mellan verkningarna. :)

Det här med foder är en viktig del för att få bra hovar. Mitt fullblod på 4 år är uppväxt på Lympos och har hur bra hovar som helst. Medans mitt ny inköpta fullblod har super dåliga hovar för att hon gått på mindre bra foder. Så jag rekommenderar att köpa ett bra foder (som lympos) så slipper man dåliga hovar. Det tar drygt 6 månader innan man ser resultat men det funkar.

Enkel åtgärd för dessa hovar, mer regelbunden verkning. :-)

Tack till alla.
Då var det (som tur var) en problemägare och inte problemhovar.
Jag har så himla dåligt samvete, men har varit dålig i två
månader och har inte kunnat sköta hästarna själv. Jag hade inte en tanke på att ardennern behövde värkas oftare än travaren.
Hovslagare är dock redan beställd.
Tack igen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstaterat lindriga inflammationer på sidoligamenten i båda framhovarna + en liten skada på djupa böjsenan i höjd med...
Svar
2
· Visningar
665
Senast: MiniLi
·
Utrustning Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i...
Svar
14
· Visningar
2 225
Senast: Luem
·
Hästvård Hej Detta är inte min häst, och det ända jag vet om den är att den är 10år gammal, är inte inriden och har haft fång. Vad säger er...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: moonstruck
·
Hemmet Jag tänkte köpa 7 stolar (se nedan) och klä om, kanske stoppa om lite också. Har ni några tips eller smakråd? :) Lägenheten i övrigt...
Svar
16
· Visningar
2 453
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka