problemhäst

G

Gentle shark

Jag har ägt mitt shetlandsto i två år nu och jag kan fortfarande inte ta henne i hagen.Hon kommer om jag ropar efter hästarna hon kommer fram men bara så att jag inte kan ta henne,hon är rädd för grimskaft,händer och plötsliga rörelser.Hon vill komma till mig men det är som om det är nåt som tar imot inom henne.:confused:
Jag har provat med att tillbringa timmar i hagen ,men om jag har godis i en hink då går det bra,men jag vill inte använda hinken,jag vill att hon ska komma till mig och inte för att det finns mat.Jag har provat att inte göra nått med henne men då blev hon bara som en vildhäst.Finns det nån där ute som kan ge lite tipps :)

Sv: problemhäst

Min häst har varit lika, i ca 15 år innan jag köpte honom.Han är också den skygga typen och det enda som har funkat på honom är att följa efter, långsamt i hagen. Stanna när hon stannar och närma dig försiktigt men lite från sidan, inte direkt mot.Gå avslappnat med "långa"
steg. Smyg inte!!! Fortsätt tills hon släpper fram dig,(hon kommer att tröttna på ha dig hängandes efter). Ge lite godis när du får ta på henne grimman/fästa grimskaftet o gå iväg med henne.Eller släpp henne bara o gå ut ur hagen. Gör samma sak varje gång.
Jag har sällan problem med min herre nu för tiden även om jag kan få följa honom en liten bit ibland. Jag har lärt mig när jag får gå fram för då
ställer han sig i sin "nu får du komma" ställning :p
Ett till tips, när hon släpper fram dig, börja rör henne lite på rumpan o arbeta dig fram mot huvudet, stirra aldrig direkt på henne.
Lycka till!!!! / Fotis

Sv: problemhäst

När jag fick hem mitt shettisföl så hade han aldrig blivit hanterad i huvudtaget. När vi va och kollade på honom innan köpet så stod han och två och tryckte sig in i ett hörn med rumpan utåt och i stort sätt panikslagna. De första tre dagarna fick han tillbringa i boxen, och de första 1.5 dagar med mig i hela tiden. Jag satt och läste böcker, gjorde läxor osv, jag brydde mig alltså inte särskilt mycket om honom, utan det var han som skulle komma fram först.Efter att han kommit fram och sökt komtakt med mig så hälsade jag på honom och efter ett tag när jag märkte att vi hade bra kontakt och han litade på mig (jag kunde klappa honom utan problem ut och gå med honom osv) så släppte jag ut honom å de va inga problem alls att fånga honom då. detta tog alltså bara tre dagar.

Det är ju ganska taskigt på ett sätt, jag tog ifrån honom all trygghet han i princip hade (med de andra hästarna) så jag mer lr mindre "tvingade" honom att söka sig till människor. Men det funkade och ca två veckor efter det så skulle några kompisar kolla på honom i hagen, jag hade sagt att han kanske blir lite osäker och inte vågar fram, men icke;) Vi var 5 st och han kom i full galopp längst bortifrån hagen och tvärstannade mitt framför oss och bara njöt av uppmärksamheten.

Men min hade ju inte haft någon egentligen dålig erfarenhet av männsikor innan vilket ger det hela ganska enkelt, jag vet ju inte om din pålle blivit hanterad innan och så.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama