Problemen tar aldrig slut! Nu är det hålväggar...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 867
S

Skuggabaldur

Hovis upptäckte att hästen hade en närmare 3 cm djup hålvägg när han skulle slå på tappsko. Kommer nästa vecka och gör helskoning och det är förmodligen på alla hovarna:(. Hon ska ha virkonfotbad 3 ggr i veckan nu och är det riktigt illa på de andra hovarna måste hon till klinik sa han. Han trodde inte det var så illa, men med min tur är det säkert det:cry:. Hur illa kan det bli egentligen? Vet inte så mycket om hålväggar. Kan det bli så att de aldrig blir bra?

Hela detta året kunde man ju bara hoppat över alltså - bronkit, kliproblem (antagligen exem i samband med bronkiten), benskada stallproblem osv. Idag var hon även svullen på överläppen också, så det blir till att ringa vet. igen imorrn, suck!

Sv: Problemen tar aldrig slut! Nu är det hålväggar...

Puttar upp tråden då jag tror att min häst också har det som kallas för "hålvägg", för det är väl det som är som ett hål längst upp på strålen lite mot ballarna?:confused:

Min häst har precis blivit bra igen i hovarna efter att ha haft bärrandsröta som orskat hålväggar.
Hans hålväggar gick ungefär halva hoven upp (nordishovar). Jag har karvat ur det dåliga i bärranden (vita linjen) och sen blött bomull i virkon som jag klämt ner i hålen, bandagerat om med självhäftande linda och så på med boots (använde old mac's men de flesta fungerar ju bra).
I början gjorde jag detta 3 gånger i veckan sen fick han skav av bootsen och fick gå vissa dagar utan något på hovarna, men då i hage fri från lera samt box med spånbädd på natten. Efter första månaden så blev det endast 1-2 gånger i veckan som jag tog mig an hans hovar, lät bandagen sitta 1-2 dagar och resten av tiden fick han ha endast luft runt hovarna.

Började behandla honom i juli och idag är han snart redo att skos igen. Min häst har förmodligen haft detta sen jag köpte honom för 4 år sen så förhoppningsvis är han ett extremfall.

Att ta hästen till klinik tror jag inte är nödvändigt om man har en duktig hovslagare, det enda de kan göra är att röntga hovarna och be deras hovslagare titta på hovarna. Kan inte tänka mig att de gör mer än så.

Det kommer lösa sig för din häst, men det kan krävas en del jobb. Men jag tror det fungerar bättre med bomull och självhäftande linda än med fotbad.

/M

Tack för svaret:)!

Jag frågade om jag skulle linda, men det tyckte han inte. Han satte även på skon igen - brukar man göra det? Hon går ute dygnet runt nu eftersom hon har bronkit (flyttade till nytt stall för knappt en månad sedan och hon började gå ute jämt efter nån vecka där). Hagen är ganska okej, fast lite lerig på vissa ställen bara.

Hålet på den här hoven var ca 2,5 cm djupt. Hoppas du har rätt om klinik, det hade varit sååå skönt att slippa!

Det låter konstigt att han satte dit skon igen, då stänger han ju verkligen in bakterierna (man tror att det är bakterier som liksom äter upp så det blir hålväggar).
Min hade på alla 4 hovar och har fått gå barfota så jag kommit åt att karva ur det dåliga och kunnat göra rent ordentligt.

/M

Hm, ja det låter ju konstigt då... Är en ny hovslagare, då min gamla inte kunde följa med till nya stallet. Men alla säger att han är så bra, så jag hoppas det stämmer. Så svårt när man inte kan så mycket om det själv:(.

Ring till närmsta klinik och hör vad de rekommenderar istället.

Att sätta på skorna låter som en dum idé. Det versioner jag har hört är att antingen plocka bort skor och skära upp hålväggen bit för bit allt eftersom hoven växer ner och hålla ordning på det hela tiden med rengöring. En annan är att man helt sonika skär upp hålväggen, gör rent och plastar.

Men att bara stänga in bakterierna känns inte som en lysande idé. Sen är jag ingen hovslagare så jag kan så klart ha fel i det också, men hör med en klinik.

Puttar upp tråden då jag tror att min häst också har det som kallas för "hålvägg", för det är väl det som är som ett hål längst upp på strålen lite mot ballarna?:confused:

Nej, hålvägg får hästen i hovväggen. Det blir liksom hål/fåror där lamellranden sitter.

Går det riktigt långt kan dessa hålväggar gå ruskigt långt upp i hovväggen och hovslagaren måste skära bort mycket hovvägg för att öppna upp så det kommer syre till. Detta gillar nämligen inte de svampar och bakterier som orsakar eländet.

Har det blivit håligt och gropigt på strålen så kan det vara strålröta.

Senast ändrad:

Hej!

Om skor ska slås på när hovslagaren upptäckt en hålvägg tycker jag att hålväggen måste verkas upp så pass mycket på utsidan av hoven att du kommer åt att rensa och behandla området + att syre måste komma in ordentligt (eftersom man tror att bakterierna som orsakar eländet trivs i syrefattig miljö). Det kan därför vara bättre att hoven får vara barfota.
Min dams enorma hålvägg i ena hoven blev inte bättre förrän den verkades upp ordentligt. Hon fick sedan ha specialsko som höll ihop hoven bättre + gips ett bra tag (hon hade ett 5 cm brett hål ända upp till tillväxtzonen på hoven :eek:). Jag behandlade därefter med allsköns medel (enl. rekommendation från min hovslagare - "man vet inte riktigt vad som fungerar så variera medel"). Jag spolade ur med vanligt vatten för att få bort all jord/sand och använde sedan virkon, jodopax, trush-buster, kopparsulfatlösning, väteperoxid, O-desinfektion etc. Sedan fick jag ett nytt preparat utskrivet av veterinär som tog bort det sista - Cyklospray - rekommenderas varmt!
Lycka till - bärrandsröta är ett elände! /Anna

Har just nu en häst med hålväggar. Saxar från min blogg så kan du få höra allt.

Jag har ett 2 årigt sto som jag tog hem för ca 8 veckor sedan och skodde första gången hemma för ca 2 veckor sedan.
Vid skoning hittade min hovslagare en gammal utläkt hovböld på båda fram men som hade orsakat hålväggar i hoven.
Hästen har gått klockrent och inte markerat på vet. bes eller visat nån markering alls innan detta upptäcktes.
Hon öppnade upp ena framhoven en bit men inte hela hålväggen. Dagarna efter var hästen blockhalt och ville inte gå alls.
Nu hade hon haft en tappsko och min hovslagare kom ut igen och tyckte då att hästen hade fått röta och sa att hon inte kunde gå vidare med detta.
Hon bad mig då att ta kontakt med några hovslagare för att få se vad du tyckte man skulle göra.
Hästen har inte gått gipsad alls utan enbart rengjord med virkon och vatten.

Efter tappskoskoningen i måndags har hon inte velat gå ut alls på mornarna och ställer sig brett med frambenen och viftar med öronen men tar inte ett steg fram.
Efter några timmar i hagen går hon omkring igen.

Några bilder från det som hovis gjorde hemma:
s6300148_1192127340.jpg

s6300154_1192127504.jpg

Imorse var det dags för klinikbesöket. 06:39 åkte jag hemifrån och släppte ut hästarna.
08:00 börja vi lasta och gullehästen gick rakt in och stod stilla och perfekt hela resan. På kliniken skötte hon sig exemplariskt, många blev förvånade över att hon bara var 2.
Springprov för David, visade inget sen in till Ubbe och fixa hovarna.
Hålväggen hade krypit desto högre upp än Helena öppnat så det var bara att öppna upp allt och karva ur all röta. Hon stod stilla och skötte sig, fick dock domostedan i fall att men det tog inte, haha.
Hoven öppnades upp så mkt så att det mjuka inuti hoven kom fram, hon hade dock ingen hålvägg på höger fram utan det var bara en spricka som bildats pga överansträngning.
Fick på en ringsko och blev varmskodd båda fram, det luktade lite äckligt tyckte hon.
Sen blev det gips på och coflex. Hemma då är det boxvila i 14 dagar tills återbesöket ska ske. Kan gå ut med henne lite men då är det plastpåsar och silvertejp runt gipset som gäller så det inte blir blött.
Nu kommer jag iaf få byta gips var tredje dag och fixa o greja.
De sa iaf att det var bra att jag tagit tag i det INNAN hon hade börjat markera på något sätt att hon hade ont för då skulle rötan krypit så långt upp att det nästan skulle va omöjligt o fixa. 4 år trodde de att hon skulle bli om jag låtit det vara.

Liknande trådar

Hästvård Igår skulle jag och hästen iväg och hoppträna, som på varje tisdag. Men när jag gjorde iordning henne upptäckte jag att hon tappat en...
Svar
13
· Visningar
1 828
Senast: cowgirl73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka