Problematiskt förhållande till bonusbarn

T

trowall

Jag har två bonusar på 3 och 5 år. Träffar dem 4dagar varannan vecka. Ibland funkar det kanon men sen helt plötsligt så svarar de inte på tilltal. Behandlar mig som luft. Jag har verkligen försökt prata med dem, fråga om de är sura på mig och i så fall varför. Inget svar. Detta gäller mest 5åringen. Även om hon vägrat prata med mig på hela dagen så ska hon ändå med till stallet eller vill göra andra roliga saker med mig.
Känns som att jag är nån jäkla leksak som är bra att ha när man har lust. Känns bara skitjobbigt när de ena sekunden sitter i soffan och gosar och i nästa sekund finns man inte. Vad ska man göra när de vägrar prata??? Jag vet verkligen inte...
Begär inte att de ska älska mig men svara på tilltal känns inte som nåt omöjligt krav att ställa. kan tillägga att 5åringens attityd inte är den bästa mot andra heller. Hon sa: Sluta tjafsa och ge mig julklapparna! till sin farmor på julafton. Hade jag varit farmor hade hon inte fått en enda julklapp men alla är vi olika...
 
Sv: Problematiskt förhållande till bonusbarn

Hola,
JAg tycker inte att du skall ta det personligt. Många barn har såna perioder i den åldern. Inte alls ovanligt.

Vår 4 årige son har haft en "bara älska mamma period" nu i flera månader. Ingen annan duger. Han har varit rent elak mot pappa och storasyster som blir tvärsårade.

Eftersom det bara har varit mamma som gällt har jag tagit mig mycket tid till att prata med sonen om detta. Förklara, förklara och åerigen förklara varför man inte får bete sig så. Och vad det får för konsekvenser. Att storasyster blir lessen, får gråt och sen inte kommer att vilja leka med honom när han inte vill annat.
Få honom att fundera på hur ledsen han skulle bli om någon gjorde så mot honom osv.

JAg är ju av den åsikten att man måste försöka tala med barnen, de är ju ändå individer som vi hoppas skall bli vuxna.mogna och ansvarstagande.

Nu har vi kommit till läget att sonen kan förstå när någon blir ledsen (och vi har visat tydligt när vi blivit det). Han har lärt sig att gör man elaka saker så någon blir ledsen så får det konsekvneser för honom själv på ena eller andra sättet. (Typ varför skall pappa köpa godis till dig om du bara slår honom?)

En väg att få honom att börja säga förlåt och mena det var att själv föregå med gott exempel. Alltså han surade, jag grälade och efter en stund så pratade vi och jag sade förlåt (och verkligen menade det) så kom hans "felåt"som ett brev på posten, så kramades vi och vände det till något positivt genom att göra något med/för honom.

Ser jag till din situation så får du förklara för flickan att du blir ledsen när hon bär sig illa åt. Och någon som är så dum vill inte du ha henne med dig i stallet, eller vilket du nu kan komma på som kan passa för tillfället.
Var noga med att verkligen göra allvar av ditt hot. Men ge henne flera chanser att be om förlåt. Börja gärna själv med att föreslå att ni inte skall gräla och säg förlåt för att du grälade och säg att"nu får du säga förlåt till mig för att du inte svarade" etc..

Får du inget så ge upp och gå därifrån. Låt henne inte få följa med i stallet den gången (eller vilket du nu satte upp).
När du kommer tillbaka hem så är det ett nytt kort. Då har hon fått sitt straff så då är det bara att vara som vanligt.

Efter ett par gånger kommer hon på det. Att man måste behandla andra såsom sig själv.

mvh Eva
 
Sv: Problematiskt förhållande till bonusbarn

Kan det vara så att de upplever att de itne kan påverka sitt liv? Småbarn är tämligen utlämnade och maktlösa. Att prata eller inte är en av de få saker de kan styra över?
Vill de inte gå så kan man lätt hiva dem över axeln och gå i väg med dem. Men prata kan man inte tvinga dem till.
De har kanske upptäckt att de kan använda det som ett maktmedel.
Bara en tanke.
 
Sv: Problematiskt förhållande till bonusbarn

Jag har haft två bonusfamiljer och det gäller att vara lugn. Ta inte åt dig. Var en vuxen förebild. Säg ja och roligt ibland och nej och dåligt andra gånger. Samarbeta med föräldrarna även om det inte är så lätt.

Barn i den åldern skall inte ha för mycket uppmärksamhet när de "trotsar" eller bråkar. Blir de nonchalerade då kommer dom plötsligt på att det är bättre att vara glad och snäll, äta upp sin mat och ha lämpliga kläder...

Ingen expert men jag har i alla fall lyckats ganska bra med barnen i dessa familjer.
 
Sv: Problematiskt förhållande till bonusbarn

KL
Gäller det även barn som är 10 och 13år som beter sig lika illa?
 
Sv: Problematiskt förhållande till bonusbarn

KL
Gäller det även barn som är 10 och 13år som beter sig lika illa?

Vet ej. Ingen expert. Tonåringar är ju ett kapitel för sig...
Tror ändå att man måste ha ett barns förtroende, visa att man bryr sig, har känslor och tycker om dem. Först då kan man också visa den andra sidan att de gjort en besviken, förbannad osv.
 
Sv: Problematiskt förhållande till bonusbarn

Det verkar ha löst sig. Den äldste pojken gick med världens ångest som mamman lagt på han. Vi hade killarna 2veckor i rad och dom var rosiga om kinderna och glada. Nu håller jag tummarna för att det ska gå bra att hämta dom imorgon igen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 121
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 092
Senast: Zaria
·
Övr. Barn Jag behöver ventilera lite och hoppas på att få lite kloka reflektioner från er Bukefalister!! :) Jag separerade från mina barns pappa...
Svar
17
· Visningar
4 653
Senast: Jenny1
·
K
Katthälsa Långt inlägg, men snälla läs någon ! Hej, mitt första inlägg (heter de så? ) på något forum nånsin och hoppas på hjälp. Min katt...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp