problem...

TheHunted

Trådstartare
Min häst får Bioglucomin (Stavas?) både i morgon och kvälls fodret som det står att man ska göra på burken. Men nu ska hon iväg på bete och jag har bara möjlihet att fodra en gång om dagen, hur ska jag göra då? Ska hon få 2 skopor fodret eller ska hon bara få 1.

Hoppas ni förstår hur jag menar...

//TheHunted
 
Sv: problem...

Jag tror inte du ska ge allt på en gång. Kan ingen annan ge hästen den andra fodergivan så hade jag nog hoppat över den.
Eller kanske gett 1½ dos en gång om dagen.
 
Sv: problem...

Ingen annan kommer vara där...Jag kommer troligtvis vara där på kvällen och det kommer dom andra också... och det blir svårt att bara ge henne mat och ingen annan...
 
Sv: problem...

Har du ingen plats utanför hagen där du kan ge maten?
 
Sv: problem...

Jag gav min häst 2 skopor Bioglucomin en gång om dagen när han fick det och han har inte mått dåligt av det. Jag gav honom det på samma sätt i 3 år innan jag gick över till ett annat glucosaminpreparat som jag bara behöver ge 1 mått per dag av. Jag tror inte du behöver krångla till det utan ge henne två mått när du är där.
 
Sv: problem...

Har din häst fått det i maten ett tag så kanske det inte gör något om du helt enkelt hoppar över det ett tag? Det är ju bra om man gör avbrott ibland eftersom hästarna slutar producera det själva om man ger dem det länge...
 
Sv: problem...

Jenny85 skrev:
Har din häst fått det i maten ett tag så kanske det inte gör något om du helt enkelt hoppar över det ett tag? Det är ju bra om man gör avbrott ibland eftersom hästarna slutar producera det själva om man ger dem det länge...

De slutar aldrig helt att producera detta, det är bara det att om man slutar ge det, så går kroppen tillbaka till den nivå den var innan. Och hästar som få r glukosamin får ju oftast det för att den har dåliga leder eller problem med inflammationer och dyl. Så, OM hästen har problem så skulle jag inte sluta ge den det, men om den inte har problem, eller inte kommer utsättas för belastning (vilket den inte gör på bete) så skulle jag nog tagit bort det.

Annars kan du ge hästen nyponpulver under betet, det har exakt samma förmåga, om inte bättre, när det gäller effekten bioglukomin ger.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 152
Senast: Ridinglady
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 335
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp