P

provider

Jag har fått erbjudandet om att rida & tävla en grand prix ponny idag! Jag åkte dit & tittade på den på en träning och under de tjugo minutrarna jag satt på läktaren åkte ryttaren av 4 gånger. Efter hindren så bara rusade han och tränaren sa åt henne att INTE dra i munnen for att det ger motsatt effekt (drar upp huvudet). Men VAD ska man gora om det är sken runt runt i ridhuset? INTE ta tag i tyglarna? Visserligen så skjøt hon ifrån med sätet väldigt i landningen pga ganska ostadig sits vilket jag anser kan ha bidragit till farten han fick. Ponny-mammorna på läktaren envisades med att det var graman-tyglarna hon red med's fel. Men om jag ska rida den i fortsättningen så är det inte så mycket mer jag kan gora eftersom nuvarande ryttare är oerhørt skicklig (bortsett från sits øver hinder), kanske byta upp bettet (nuv. tredelat) och använda martingal i børjan. Han är extremt svårriden & har bara lyckats ridas utav en ryttare sedan importen från irland. Jag vill ha TIPS!

Om det nu är som du säger att denna ryttaren är extremt skicklig, så har jag svårt för att se detta som en "Grand-prix-ponny". Han må hoppa hur bra som helst, men med denna dåliga ridbarheten så är det ingen GP-ponny. Han kan kanske bli det, men han är inte det.

Tipset är släpp i munnen och rid med extremt mycket ben. Och framförallt lyssna på din tränare.

Han gick 140 cm på Irland & var extremt lugn då. Nu vet dom inte VAD som skett, & därfor ska jag (?) ta over rodret. Varfor skulle han lugna ner sig om jag rider med ännu mer ben?

Be en veterinär undersöka ponnyn, ibland kan det vara så att hästen springer/rusar i från för att komma i från obehag.
Det behöver inte vara några allvarliga saker men det kan kanske kännas skönt om man kan utesluta en sådan faktor.
Annars gäller mycket markarbete och hoppning på låga hinder för att få den lugn och trygg över och imellan hindren.

För att många hästar reagarerar mot drag i munnen genom att slänga upp huvudet och försöka springa ifrån det. Min gamla svårklassponny betedde sig på precis samma sätt. Han hade blivit sliten i munnen mellan hindren, och uppbetslad när han började protestera... Det var upp till mig att lära mig rida med sits och skänkel om jag överhuvudtaget skulle kunna kontrollera hästen.

Han gick 140 cm på Irland

Nej, det har ponnyn INTE gjort. For den hogsta klassen pa Irland ar 135cm utomhus, samma hojd i omhoppning!!

Daremot kan jag tanka mej att ponnyn var lugn pa Irland med nu ar lite hetare. Vi rider annorlunda i Sverige an man gor pa Irland och darfor kan vissa hastar/ponnier inte hantera situationen. De far vad vi kallar en "kulturchock". Normalt sa brukar hasten lara om sej till svensk ridning, men ibland tar det lite langre tid. Dessutom sa brukar ju duktiga ponnier vara lite speciella.

Jag tror inte att du ska betsla upp, daremot ska du satta pa en martingal, for det kan jag lava att ponnyn hade pa Irland!!
Jag tror kanske inte pa MER ben, men jag tror pa STADIGA ben! Stadiga ben som ar stilla vid ponnyns sidor.

Vad hette ponnyn pa Irland? Nar kom den till Sverige? Hur gammal ar ponnyn nu? Kanske du kan ta reda pa mer om ponnyn pa Irland??

Dessutom sa ska ni komma ihag att det ar svart for en svensk tjej att ta over en ponny fran en irlandsk grabb!

Våran första ponny var en ponny från Holland, och han var het!
Jag var inte så duktig i början och drog i tyglarna för att jag trode att då fick jag stopp på honom!!
Men det kunnde jag glömma!

Fick sedan en bra tränare, hon sade att jag skulle sluta att "hänga" i tyglarna och bara ta mkt korta och mjuka tag, benen skulle hålla om ponnyn, för att rama om honom och få han att känna sig trygg!

Lugnet komm efter ett tag!
Tyvärr så betslar många upp sina "heta" ponnysar i tron att de ska kunna hålla de bättre, efekten blir oftast att de blir ännu hetare och försöker springa bort från det onda som finns i munnen!

Jag rekomenderar mkt markarbete över bommar och små hinder, för klara man inte av det i ett lungt kontollerat tempo, så ska man inte ge sig på högre hinder!

Håller med ramonarounds.

Betsla inte upp ponnyn men släng på en martingal.
Importerade själv min ponny från England för många år sedan. han hade inte gjort så mkt och på de bilder vi såg av honom så verkade han lugn fast med mkt motor. Gissa om vi fick en chock när han kom. Het och bara rusade. Tog ett år innan vi kom överensoch kund ge oss ut på tävlingsbanorna. Och varje gång jag glömde hålla om med benen och ge eftergift rusade han för mig. Även om ponnyn är het så behöver den oftast stöd utav benen.
Lycka till :D

Jag ska ta reda på hans fulla namn.. på träningen kallades han Fuxy, men jag tror det bara r ett smeknamn. Återkommer!

Han kan ha fått lite miljöshock, har han nyss kommit? Inte säker att han mår bra. Psykiskt alltså. Jag tycker att man ofta har alldeles för bråttom att komma ut och tävla med nya hästar, inte att undra på att dom blir "knasiga". Allt är ju så nytt. Ge honom lite tid, och hoppa inte innan han går bra i markarbete. Betsla inte upp (snarare ner), använd martingal, och sitt stadig med benen rundt honom.

Min ponny är precis likadan som denna...d.v.s drar i landningen och drar upp huvudet, rider på gummipelham, går skitbra på det då jag slipper ta mycket blir han inte lika het,(ska börja rida på tredelat nu, då jag börjar veta hur jag ska rida honom) och martingal. Rider med extremmycket ben annars går det inte...du kan ju inte bara dra hästen i munnen utan att använda benen. Min ponny har oxå gårr jättehöga klasser, och det är bara att lära sig hantera temperamentet. Rider mycket med magen och håller emot med sitsen, och bromsar genom den, och drar inte i munnen och håller om med benen.

tja.. vad ska man göra? stöd med benen, lugn i handen och massa markarbete o lydnadsövningar över hinder... i nödfall finns det ett naturläkemedel med lugnande effekt som inte är klassat som doping... kommer bara inte på vad de heter...
men de e klart att du ska prova ta hand om hästen, en sådan chans får man inte var dag!!lycka till!!! :bump:

Min ponny har oxå gårr jättehöga klasser, och det är bara att lära sig hantera temperamentet.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Mycket bra skrivet!! Manga vill skola om hastar och ponnier till en generell form. Man vill att alla hastar ska vara likadana. Du har helt ratt, som ryttare maste man vara lyhord och kunna rida hasten som den behover ridas, inte skola om hasten till hur man sjalv rider.

Sjalvklart ska denna ponnyn ut och hoppa de hoga klasser som den tavlat tidigare...den nya ryttaren maste bara veta hur ponnyn fungerar och vad ryttaren ska gora for att halla hasten under kontroll.

Tränaren foreslog också pelham & martingal, så det blir väl att borja hårdträna med mycket markarbete & lydnadsovningar så hoppas jag att han blir så fin som han en gång var!

nej d är det inte, men jag vill inte sluta i graven heller (inte i denna unga ålder iaf) :) tur att jag har tålamodet på min sida.

Liknande trådar

Utrustning Egentligen är jag inte mycket för att mixtra med bett och/eller hjälptyglar när man har problem. Hursomhelst. Jag har haft min ponny i...
2
Svar
33
· Visningar
2 663
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 474
Senast: annan1
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 153
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 929
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama