Problem vid väderomslag, fuktig väder.

P

pastor

Förra året blev mina hästar riktig dåliga, p.g.a hö, och stallet. Stallet renoverades, de stod på papper, får hösilage, sedan början av april i år går de ute dygnet runt.

Båda mådde kanon under hösten, vintern, men nu när började bli plusgrader har den ena fått symtom igen.

Den andra mår bättre.

Han kan hosta vid första traven men bara när det är fuktig ute eller t.ex när det var kallare på natten och det börjar bli varmare på morgonen. Han hosta sedan inte mer, men han har tyngre andning då också, tar i mera med magen vid utandning. Däremod är han hur pigg som helst, kan galoppera och racea runt i hagen utan att bli svettig eller andfådd.

Hans andningsfrekvens är normal, men det är just det där med magen, grannarna menar att han redan har lungemphysem eftersom man ser en kvickdragsfåra vid dåligt väder. Men borde han inte bli jätte slut då?

Hade veterinären ut också, hon lyssnade och kollade när i luftvägarna och allt så fint ut och lät bra också. Hon sade att om han bara hostar till i början ska jag inte oroa mig så mycket och jag ska inte titta så mycket på magen. Jag ska rida honom efter hans dagsform.
Hon menar att vissa bronkit/ astma hästar har det lite jobbigare vid fuktigväder och jag ska hellre hålla koll på hans andningsfrekvens.

Hur är det mera era hästar? Andas de tyngre/ hostar de vid hög luftfuktighet?

Sv: Problem vid väderomslag, fuktig väder.

Ingen som har några erfarenheter, som har varit med om liknande symptom?

Många hästar med luftvägsbesvär blir sämre när det är fuktigt väder ute. Detsamma gäller för många mänskliga astmatiker. Exakt varför vet jag inte, men din pålle är inte ensam om att reagera så!

Jag hade en ponny med kronisk bronkit för många år sedan. Vi hade honom mycket på lösdrift och eftersom han tränades och tävlades en del fick han stå i utebox när han var uppstallad. Han mådde bra av att leva så men blev sämre just vid fuktigt väder. Gjorde såsom du beskriver; hostade i början av ridpasset men det försvann när man hade travat en liten stund.

Han tränades i hoppning och dressyr och tävlades lätta klasser. Han gick också med som lektionsponny på vårat dåvarande ridlekis några gånger i veckan och mådde bra av att hållas igång. De dagar han var lite sämre red jag dock lugnare men generellt mådde han som sagt bättre av att ha god kondition.

Jag inbillade mig också att det var bra att han fick hosta upp ev. slem och annat och det gjorde han ju vid ridning så jag såg det som att det var positivt att jogga en stund även på hans sämre dagar. Jag vill minnas att han fick alger i fodret som gav en positiv effekt vid fuktigt väder så det kanske kan vara värt att testa?

Det bästa man kan göra är att ha bra foder och strö, lösdrift och mycket men anpassad motion samt vara uppmärksam på hästens välmående. Ponnyn ifråga blev förresten 23 år och tränades och gick som läromästare till sina sista dagar. Många barn har lärt sig rida på denna fantastiskt snälla ponny! :love:

Lycka till! /JV

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
4 186
Senast: leia
·
S
Hästmänniskan Jag har en d-ponny, som har kronisk hosta, Men hostar inte varje dag. Utan det går i perioder, Värst är det vid fuktig väderlek...
2
Svar
21
· Visningar
1 895
Senast: Smultron92
·
S
Hästvård Tänkte inte skriva så mycket här om detta för att man kanske får höra en massa skräckhistorier som gör en ändå mer nervös, men jag tar...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Skuggabaldur
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 573
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka