Problem vid uteritt, unghäst.

ladydelicious

Trådstartare
Hej!

Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men efter fyra år tillsammans vet hon vem som bestämmer. Vi har jobbat mycket med horsemanship och det har vi gjort från allra första början.

Lady är som en treåring i ridningen då hon har varit skadad ett flertal gånger under åren.

För ett år sen exakt, red vi ut ensamma överallt här hemma. På öppna ängar, åkrar, vid sjöar, vid bilvägar där stora lastbilar ofta passerade, kohagar etc. Det gick alltid sååå bra, vi kunde tom galoppera på öppna marker med långa tyglar om vi så ville..:) Då var hon exemplarisk och jag var så glad att det gick så enkelt allting!

Nu ett år senare, är hon under igångsättning efter vintervilan (även där pga skada..). Men nu är hon som en heeelt annan häst! Det är helt lönlöst att rida ut ensamma, hon steppar hela tiden, går spänd som en jag vet inte vad, är rädd för allt, kan få ryck då hon bara flyger rätt upp i luften och kastar sig, och ibland vägrar hon gå för att sen efter flera minuters tjafs gå jättelätt förbi :banghead: Dock såfort jag har sällskap av häst eller människa går det superbra!

Jag som ryttare är konsekvent, envis, orädd, lugn och positiv! Såfort hon gör rätt berömmer jag och visar att det inte är någon fara om hon är "rädd". Däremot när hon fjantar sig och är allmänt dum så är jag envis och låter henne aldrig vinna. När hon är såhär är jag lugn och stabil i sadeln, jag vill att hon känner att jag är säker och aldrig rädd. Hon ska kunna lita på mig att jag aldrig skulle utsätta henne för fara... :)

Lady har utprovade sadlar, och övrig utrustning. Hon har även kollade tänder, samt inga spänningar eller låsningar i kroppen.

Så nu skulle jag verkligen uppskatta vad ni har för tips och råd, egna erfarenheter m.m? :D

Tack! :)

/Agnes
 
Sv: Problem vid uteritt, unghäst.

Ge inte upp! Fortsätt som du gör är nog mitt råd. Är du, som du skriver, lugn och orädd borde hon ge sig efter ett tag.
Jag kan även om jag VET att de har skött sig och inte är rädda på riktigt ta i lite hårdare och smacka fram o visa att nu är det jag som bestämmer att vi ska gå här och det är ingen fara!

Hur är hon om du går med henne? Kanske även skulle fokusera på en och samma runda så ska det inte finnas nått att steppa :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: Lager
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 674
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp