Problem vid sadling

T

Tuddan

Har ett problem som inte verkar vara lätt att lösa. En av mina vänners hästar beter sig mycket underligt vid sadling och uppsittning. Det är en 13 år gammal valack som är bukopererad (tarmvred) som 7 mån fölunge. När sadeln läggs på reagerar han med att trampa oroligt, står så stilla medan gjorden dras för att därefter pipande hoppa rakt upp i luften, landa i ngn slags besynnerlig sågbocksställning och bli stående där en stund med mycket olyckliga ögon. Därefter slappnar han sakta av för att efter en stund röra sig avslappnat med öronen framåt och även beta. Vid uppsittning är det så dags igen. Trampar oroligt, hoppar upp i luften och ser allmänt olycklig ut... Efter en stund (20-30 sek) slappnar han så av igen och går ut på ridturen med öronen framåt, svängande svans osv. Lugn och trygg under turerna, ingenting underligt i ngn gångart, aldrig minsta skutt, lugn, avslappnad och glad (så vitt det går att bedöma).

Är det ngn som har träffat på någonting liknande? Vad ska man tro; ryggproblem, magkänningar eller är det helt enkelt huvudet som spökar?

Sv: Problem vid sadling

Har ett problem som inte verkar vara lätt att lösa. En av mina vänners hästar beter sig mycket underligt vid sadling och uppsittning. Det är en 13 år gammal valack som är bukopererad (tarmvred) som 7 mån fölunge. När sadeln läggs på reagerar han med att trampa oroligt, står så stilla medan gjorden dras för att därefter pipande hoppa rakt upp i luften, landa i ngn slags besynnerlig sågbocksställning och bli stående där en stund med mycket olyckliga ögon. Därefter slappnar han sakta av för att efter en stund röra sig avslappnat med öronen framåt och även beta. Vid uppsittning är det så dags igen. Trampar oroligt, hoppar upp i luften och ser allmänt olycklig ut... Efter en stund (20-30 sek) slappnar han så av igen och går ut på ridturen med öronen framåt, svängande svans osv. Lugn och trygg under turerna, ingenting underligt i ngn gångart, aldrig minsta skutt, lugn, avslappnad och glad (så vitt det går att bedöma).

Är det ngn som har träffat på någonting liknande? Vad ska man tro; ryggproblem, magkänningar eller är det helt enkelt huvudet som spökar?

Kan det vara så att när ni spänner sadelgjorden så förknippar han "obehaget" med den smärta han kände vid tarmvredet..det blir alltså en koppling till det onda trots att det inte gör ont.. Vissa hästar kan ju få kramp om man drar för fort och det gör givetvis ont..dra myyyckkket sakta och vänta 5 min innan ni drar nästa gång..hade han haft ont borde han reagera under ridturen ..har ni känt på musklerna i ryggen om han ömmar?
Men för mej låter det som det sitter i huvudet , en häst har väldigt bra minne och kan uppleva det obehagligt när man drar åt sadelgjorden samt hoppar upp...detta kan man ju säkert träna upp sakta så han slipper obehaget , låt honom gå med löst spänd sadelgjord utan att ngn rider och ni leder honom och dra sedan åt lite lite hårdare gång för gång..

Tackar! Har inte ridit ännu, men mina egna funderingar ligger åt samma håll som era; sadeltvång (vad det nu innebär, är ej bekant med begreppet och tycker att det låter som en "slaskdiagnos"?) eller en "åkomma å huvudets vägnar"...

Han ömmar över huvud taget ingenstans ens vid ganska hårdhänt genomgång och borde som du påpekar reagera under ridturen om det gjorde ont. Ska kanske oxå tillägga att vi har provat att byta sadel, sadelgjord, ryttare osv och ingenting gör egentligen någon skillnad. Det vi har märkt är att det är ett måste att låta honom röra sig innan man går vidare till nästa steg (dra nästa hål, sitta upp osv), annars får man mångdubbelt igen. Ett av de största problemen är dessutom att han gör inte exakt lika från gång till gång... Hans ryttare (lite äldre dam som börjat rida på gamla da´r) börjar nu bli riktigt rädd för honom, och det känns inte roligt...

Hej! Preis så var min ponny för ett par år sedan. Jag har alltid spännt sadelgjorde lite i taget, men sen fick han en skötare som spännde allt på en gång. Han rent ut sagt for i luften och ryckte sönder linerna på gången.
Detta var då sadeltvång, som det kallas.
Det du ska göra är att lägga på sadeln lugnt och försiktigt och vänta tills han lugnat sig. Prata lugnande och ge honom kanske en liten godisbit. När han är lugn drar du åt sadelgjorden FÖRSIKTIGT, väääldigt lööst. Reagerar han så spänn inte mer utan vänta tills han lugnat sig. Fortsätt så så kommer han att lugna sig vid sadling, men spänn dock alltid i fortsättningen lite i taget.
(min ponny var dessutom inte alls lika nervös att spänna sadelgjorden ute där han inte var fasstbunden)

Hoppas det var till någon hjälp :)

jag har en häst med sadeltvång och min häst reagerar med bockningar eller som du beskriver "stelnar till" och ser ut som en sågbock. man tror att vissa hästar har känsligare nerver under magen där vi drar åt sadelgjorden och reagerar med panik och ibland även "svimmar" och sätter eller lägger sig ner. kan hjälpa att massera området som är känsligt och jag har hört att akupunktur även kan hjälpa. spänn ett hål i taget och gå med hästen emellan, jag har börjat ge min häst morotsbitar efter varje åtdragning så han ska förknippa det med något gott. för hans del har det blivit mycket bättre men kommer aldrig att bli bra.

Tackar så mycket för svaren, skönt (?) att höra att det finns fler med denna åkomma och att det helt enkelt kanske är ngt man får leva med, men kan bearbeta...

Liknande trådar

Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 414
Senast: Vitsippan
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 134
Senast: palle
·
Körning ... eller ja, det är ju snarare ägaren som inte uppfostrat honom *suck*. Haft foderponnyn i drygt en månad nu och nu börjar han...
Svar
14
· Visningar
1 870
Senast: Svanhild
·
Hästvård Hejsan! Jag fick ett mail utav min medryttare idag om att min häst har fruktansvärt ont i kroppen sin. Jag har alltid kollat rygg och...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30