problem vid ridning

sofiaspel

Trådstartare
nu ni kära bukefalister får ni något att bita i (flytta gärna tråden om den ligger fel) letar även hästar med liknande beteende och gärna tips å råd.

Detta är en häst i mitt stall, men eftersom jag rider med henne varje dag så börjar jag fundera om hästen är knäpp i huvudet eller om den har något slags "ticks"

fakta om hästen.
född 99, halvblod/fullblod/pinto, 165 cm, sto.

Efter 5 minuter skrittning (händer 9 av 10 ggr) börjar hon ruska på huvudet och efter en stund helt oförberett slänger sig rätt upp i luften och hoppar iväg i galopp, ryttaren har i princip inget att säga till om, hon svänger in på volter, försöker hitta på annat som skänkelvikning/öppna/sluta mm, efter en stund ger sig hästen och fortsätter normalt. Detta händer både under uteritt och på bana.

Ryttaren säger att hon har börjat med det här efter hon fick svamp i öronen i sommras, men som nu ska vara helt borta.

Nu har vi testat allt, vi har flätat hennes man (ifall det skulle på något sätt killa henne i öronen) sättit på henne en huva men inget har funkat.

Vad skulle ni gjort? är hästen bara "dum i huvet"? vad har ni för teorier? skulle vara intressant att höra.

//Sofia

Sv: problem vid ridning

Tycker att det låter som att hon har ont nånstans eller är irriterad på något. Det behöver inte vara något stort problem eller något som syns.
Min pålla hade ett litet, litet skav vid manken precis vid slutet av hårremmen som irriterade henne. När jag skulle rida och kom åt där med tyglarna eller med handen så flög hon i luften. Jag trodde hon bara var helt knäpp i huvudet. Jag kunde inte fatta vad det var, för det syntes knappt förrns jag märkte att hon reagerade när jag tog där och klöpp bort lite man just där. Altså, jag menar att, kolla igenom hästen. Gå igenom utrustning och allt sånt där.
Det är inte förrns ni kollat igenom allt det där och konstaterat att hon inte har ont, och inte blir irriterad på någonting som ni kan säga att hästen är knäpp i skallen.
(Okej, man ska väl inte säga att nån häst är knäpp i skallen) men du kanske fattar vad jag menar. Försäkra er om att hästen inte har ont! Har den inte det, så då kan ni börja fundera på varför hästen gör som den gör och försöka träna bort det.

Hoppas det ordnar sig.

Finns en sjukdom som heter Headshaking Syndrom. Läste lite om den för ett tag sen, men här finns kanske nån som vet mer...

Men headshaking syndrom är väl bara att dom slår med huvudet, inte att dom flyger i luften? Aja, inte vet jag.

Men hade jag varit i era kläder skulle jag kollat absolut allt i utrustningsväg, kännt igenom hela hästen, sppeciellt på sånna ställen där man lätt kommer åt hästen vid ridning.

Händer det enbart en gång under ridpasset eller händer det lite då och då?

Hästar med headsshaking slår mest med huvudet, de brukar sällan hoppa i luften. De kastar inte bara med huvudet ett par gånger, utan genomgående när man rider, det spelar egentligen ingen roll i vilken gångart man rider eller vad man gör. Ofta har denna "sjukdom" utvecklats då hästen pressats vid ridningen, var med om en som ridits med graman (hårt dragen) och två dressyrspön varje dag och där de försökt att forcera fram ökad trav, vilket naturligtvis inte fungerade. :crazy:

Jag anser inte att det finns en enda häst som är "dum i huvudet", ett beteende har alltid en orsak, om det nu är dålig uppfostran eller att det gör ont/skaver eller likn.

Jag skulle, som andra redan har påpekat, kollat igenom hästen ordentligt, i värsta fall tillkallat veterinär som dubbelcheckar. Det är svårt att ge råd om ridning när man inte sett händelsen i fråga, men det kan vara ett invant mönster, något skav, något som gör ont. Kanske prova med en annan, van, ryttare en gång för att se om beteendet ändrar sig.

tack för alla tips.

när hästen kom nämnde ägaren att den hade någon slags sadeltvång.
Igår när vi skulle sadla henne var hon skitsur så vi började titta igenom båda hennes sadlar och hoppsadeln låg imot bogbladen, dressyrsadeln detsamma men inte lika mycket på bogbladet.

Jag har den erfarenheten att en sadel ej ska trycka imot bogbladen efter att min förra ponny hade en sådan sadel för länge sedan som trycke och hon hade väldigt trång bog, efter sadelbyte ändrades det sakta till "normal" bog. Men inte bettede hon sig på detta vis, iofs alla hästar är ju olika och reagerar olika.

Ägaren (som inte är någon slags nybörjare) ska lägga in en större bom eller nåt i sadeln och se om den ligger bättre, annars får hon nog skrota hennes båda sadlar.

Hon nämnde även att sadlarna låg bra i sommras, men mycket har skett hon har musklat sig osv.

Även om det är sadeln "fel" att hon får sina utbrott, en rolig teori, varför börjar hon skaka på öronen först?

Som jag skrev förrut hennes utbrott sker 9 av 10 fall men det är inte ofta hon hoppar i väg mer än 1 gång, men efter detta går hon och ruskar på huvudet och klipper med öronen.

Förr i utbrotten hade hon öronen strykna bakåt, dom senaste veckorna har öronen varit frammåt, precis som det hela vore en lek.

Jag har ridit denna häst en gång och då hade hon redan haft sitt utbrott, men visst det skulle vara intressant och testa och byta.

Hur skulle ni gjort?
Ägaren vågar inte rida barbacka då hon fasar att hon kommer få utbrott då med och då ligger man på backen.

Mer tips och funderingar är jätte gärna välkomna!

//Sofia

Fanns en pålle i grannens stall som betedde sig ungefär likadant. tränaren sa att det var sadeltrång. Visade sig att hästen hade magsår. Har någon vet kollat henne?

Även om det är sadeln "fel" att hon får sina utbrott, en rolig teori, varför börjar hon skaka på öronen först?

Det med att hon skakar på öronen. Det gjorde min med. När jag kom åt henne vid det känsliga stället så skakade och ruskade hon på hela huvudet. Sen när jag kom åt lite till så vibrerade hela hon till och flög i luften. Så. Hon kan mycket väl vara irriterad på någonting.

Det med att att hon hoppar i luften och att ägaren inte vågar rida barbacka. Varför inte prova rida barbacka. Om hon nu ändå tror att det är sadeln som ligger knas och att den trycker någonstans, så om hon rider barbacka så borde hästen ju inte reagera (om hon inte har ont i ryggen eller något sådant) men Regarerar hon inte så är det ju nästan helt säkert att det på något sätt är sadeln som irriterar henne. Okej, kan vara svårt att prova om man nu inte vågar rida barbacka på grund av detta. Men hm, ja, det är min "teori" iallafall. Skulle iaf ha provat att rida/skritta barbacka. :(

En av hästarna i stallet hade ett liknande beteende, testades sedan positivt för erlichias! kan vara värt att kolla!

Hon gjorde vad som helst för att slippa gå framåt istället började hon piaffera, rygga, trava sidvärtes...

Senast ändrad:

jo tycker också det är en bra ide att prova rida barbacka men man kan ju inte tvinga någon som inte vågar och det är i skritten hon får utbrotten, i igång skrittningen.

Vad var det för "fel" på din häst?

golden_tinka: vad är erlichias?? :confused: berätta gärna mer.

och till alla, nej ingen vet. har kollat upp henne det är ägarens ensak om hon vill söka upp vet. tycker jag, visst kan man komma med förslaget.

vad som var för fel på min häst. . . Skrev om det högre upp. Det med att det var endast ett pyttelitet skavsår vid manken som hon irriterade sig på. Så, för att dom får sånna där knasiga utbrott behöver inte bero på att dom är knäppa i huvudet utan kan vara något jätte litet.

Nä självklart kan man inte tvinga någon att rida barbacka om personen i fråga inte vill. Men det kanske kan vara värt att prova :confused: Jag menar, kanske inte beror på sadeln, och då lägger hon ut en massa pengar på å byta bom. :smirk:

Vet igentligen inte så mycket om sjukdomen mer än att den är fästinburen, och att symptomen kan vara väldigt varierande.
Det vanligaste är feber, svullnad och hälta, hästen här hemma hade inget av detta, hon var istället väldigt stel och öm i hela bakpartiet och bakknäna fick man inte röra, veterinären trodde inte heller att det var erlichios utan att det var nån inflammation, men blodprov togs ändå, vilket var tur då det visade sig att hon haft erlichios en längre tid. Hon hade några månader tidigare kommit hem från fodervärd!
Har även hört om hästar som blivit "galna" under ridning som sedan testats positivt för erlichios.

Skickar med några länkar så att du kan läsa lite mer.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=664958&highlight=erlichios
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=480978&highlight=erlichios
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=613606&highlight=erlichios

jahaa ja just det, så var det ju med din häst.
Näe hon har en wintec-sadel som hon kan byta på själv.

golden_tinka. okej tack så mycket.

Ska prata med ägaren imorgon, har inte träffat henne idag.
Det bästa vore ju om en vet. gick igenom hästen iallafall, känns nästan som det vore bäst.

jahaa ja just det, så var det ju med din häst.
Näe hon har en wintec-sadel som hon kan byta på själv.

Ah okej. :)
Jo precs, bäst att ta ut vet. Eller ET/kiropraktor som får gå igenom hästen. Hoppas som sagt att det löser sig iallafall. Kram Kram

du menar leder och går brevid? tror aldrig hon har testat det, men jag vet att hon tycker det är obehagligt att leda hästen hon säger att hon har bättre koll på hennes utbrott ifrån ryggen. hm. ja, hon känner ju hästen bäst så.

kan ge det som förslag nästa gång vi ska rida på banan.

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 890
Senast: Dopy
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama