Problem vid lastning!

V

V_Lyster_V

Någon som har lite tips när de gäller svårlastad häst.

Min fjording som är världens goaste är helt makalös när det gäller lastning.

Troligtvis har det kanske hänt någontiong när han blev lastad för länge sen, för förrförra ägaren kunde lasta han utan problem men ägaren innan mig sa att han inte gick in.

Nu är det så att jag vill komma ut på tävlingsbanorna igen eftersom både han och jag tycker det är roligt.
(förr kunde vi gå ner till tävlingarna mn nu har ridklubben slutat med hopptävlingar)

Mn problemet är då lastning.

När vi ska lasta han (eller försöka) total vägrar han röra sig, man kan locka han lite med godis så att han halvvägs går in och ibland helt. Men efter att han fattat att han är i trailern slänger han sig rakt ut. har försökt med lina bakom men det funkar inte heller.

Så har ni några tips så skicka för kattsingen..

Man saknar ju att se han så stolt och glad när han får en rosett! :smirk:

Sv: Problem vid lastning!

Mitt tips är att sedig om efter en duktig instruktör. Många westerninstruktörer är väldigt duktiga på att få hästar att mer eller mindre lasta sig själva.
Jag tränade, med hjälp av instruktör, "trängsel-lekar" Alltså¨att få honom att lungt gå mellan mig och staketet i grimskaft. Börja med ett brett avstång o minska tills han snuddar vid dig för att komma förbi. Fortsätt sen men alla möjliga hjälpmedel, typ gå över presseningar, under lakan, mellan träd som växer nära varandra. Upp o stå på förstärkt lastpall m.m m.m. Allt detta är bra för att arbeta bort lite av klaustrofobin och att få honom att lita på att vad u än ber honom om så är det inte farligt.
När du sen lasttränar så bör han veta att en cirklande rörelse med spöet betyder frammåt.... du står bredvid lemmen och ber honom att gå upp på den genom att visa riktning med grimskaftet samtidigt som du gör en cirklande rörelse med spöet bakifrån rumpan. När han tar några steg upp så räcker det...skaka på grimskafter vilket betyder - backa ut igen. Fortsätt med myrsteg. Till slut är han hela vaägen uppe - då ser du till att be honom gå ut (innan han själv tar initiativet) genom att skaka på grimskafter (du står alltså fortfarande bredvid lemmen utanför). Låt honom göra så ett par gånger innan du låter honom stå still o vila när han är helt inne i transporten. Till slut kommer han tycka att det är ganska skönt att gådirekt in o få vila istället för att springa upp o ner för den där lemmen....

Men som sagt, detta var det som funkade på min häst.... o dessutom är det svårt att förklara utan att kunna visa, så hör om du kan hitta någon bra instruktör.. är värt vartenda öre!

Har ni prövat att lasta från stallet?

Men när han väl är i transporten, hinner ni inte stänga då innan han upptäcker att han är där inne? Strunta i bakbommen, bara stäng snabbt som attan;)

Sen tycker jag att det är viktigt att man inte lastar ut hästen det första man gör när man är framme, vänta ett tag, för annars vänjer sig hästen vid att bli avlastad så fort man står still och det kan leda till problem vid tex en tävling.

Men öva öva och åter öva på att han ska stå still när han är där inne, testa med en repgrimma som ger tryck och gör det obehagligt när han rycker bakåt. Ge honom massa gott när han är i transporten, så kanske han glömmer att han står det.

Nej du, jag vet inte exakt hur man får en häst att inte slänga sig bakåt, men testa dig fram med olika metoder, tex dom som jag nämnde.

var försiktig med att binda fast din häst med repgrimma dock - de är otroligt starka och kan lätt bränna... Jag lastar visserligen alltid med repgrimman men sen byter jag till vanlig innan vi åker.

Är jätte taksam för era råd. Ska genast börja öva med hjälp av de ni rekomenderade.

Kommer även se mig om efter en instruktör. Ni har ingen att rekomendera? för här där jag bor är väldigt litet och det finns i stort sett ingen att få tag på.

En rekomenderade mig förut att sätta något för ögonen på han, men är det ett bra sätt. Vill ju ändå att han ska gå in självmant och inte för att han inte ser.

Det är ju skillnad på en häst som är rädd och en som bara är tjurig. (Jo, det finns sådana!)
Om hästen är rädd för transporten så är mitt tips att du lugnt och försiktigt vänjer honom vid transporten. När han väl är där inne, STÄNG INTE! Utfodra honom istället där o låt honom se att det inte är farligt, ni kan stä där inne o mysa en stund o sedan backa ut, gå in igen, och sedan backa ut. Han måste inse att man inte varje gång åker någonstans, utan att lastning är något man gör varje dag och sedan får äta.

Sen när han går in utan problem kan man stänga, utan att åka iväg. Öppna, gå ut, gå in igen utan att stänga, backa ut, gå in igen..osv.. Man håller på tills hästen inser att man inte ska åka, för en del hästar tycker att själva resan är obehaglig och inte att det är själva transporten som är farlig.

Sen kan du börja med att köra korta turer på ca 5 min, sen lasta in utan att stänga osv..

Det värsta man kan göra är att bara lasta hästen då man ska på tävling/träning o liknande eftersom man själv är stressad, har en tid att passa och sedan måste hästen prestera. Se till att lastningen blir en naturlig del av vardagen.

Om du vill kan du PM:a, har massor av last-trick då jag själv haft en häst som varit otroligt såvrlastad. (Efter 2 dagars lassträning går hon nu in UTAn mig och står där inne hur lugnt och snällt som helst)

Lycka till!

PM: a mig en rad så kan jag kika på vad det finns för instruktörer i ditt område.... Vet ingen på rak arm med jag kan höra mig för-

Jag håller precis på att träna min häst och har fått hjälp av en NH-instruktör som jobbar efter Pat Parrellis program. Kan du få tag i hans DVD om lastning så är det guld värt!! Jag fick hjälp av henne igår och han har redan gjort otroliga framsteg!!:bow: :bump:

Jag började med att, i repgrimma och långt grimskaft, longera honom runt mig bredvid transporten. Sen skulle han upp och över rampen, fortfarande på volt runt mig. Vi vände håll och hade oss. Jobbade med respekten för mig eftersom han gärna körde ut bogen och mer eller mindre sprang över mig istället för över rampen. Vi hade god hjälp av en "carrot stick" med den nådde jag honom överallt och kunde hålla honom ifrån mig.

Till slut gick vi upp på rampen. Tryck med repgrimman som försvinner så fort han bara tänkte framåt. Backade han så följde jag bara med med ett jämnt tryck på repgrimman. (Inte så enkelt.. :crazy:) Inget "nej" eller annat, det var okej att backa. Men eftergiften kom bara när han gick framåt. Vi höll på typ två timmar igår men lastade aldrg på honom. Han fick gå upp på rampen och vi backade ner honom massor med gånger. Till slut så kände han ju att han inte satt fast, att det var inget tvång, ingen höll emot när han försökte backa = han hade en utväg.

Så idag när jag provade själv var han otroligt mycket duktigare!!! Helt cool. Var halvvägs in i transporten flera gånger. Jag backade ut honom.. Hemligheten ligger lite i att ta det lugnt, lagom mycket press, läsa av hästen och inte vara så bunden vid att hästen måste IN varenda gång. I dag var jag nöjd när han flera gånger varit upp med alla fyra fötterna på rampen. (Då var han ju halvvägs in eftersom han är stor..) I morgon tränar vi igen, då kommer vi kanske lite längre. Snart kommer jag kunna sända in honom bara genom att peka! :bow: WOW säger jag bara!!!

I dag hade jag en tjej som tittade på och hon var helimponerad!! Hon har varit med och lassat honom förut.. :cool: Say no more... Nu såg hon ju att jag bara efter att ha tränat så här igår så gick han framåt uppåt på rampen utan att jag ens bad honom. :bow: Kan tillägga att jag alltså står utanför, målet är att kunna sända honom in.

Jag är ju absolut ingen expert på detta, så det här var ett försök att förklara från en som gjort det en gång... (Två idag faktiskt..) Men jag är frälst, helt otroligt vilka framsteg! Nu ska vi träna varje dag en vecka och sen varannan dag i några veckor så kommer det sitta hur bra som helst sen och vi kan starta vår tävlingskarriär!! :)

TACK MARIA för att du hjälpte mig!!! Du är bäst!!! :bow::bow:

http://www.parelli.ch/sweden/#

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett lite smärre problem med min häst när det gäller lastning. Han är lite tveksam till det, men går på efter lite övertalan. Vi...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: Boj
·
Hästhantering Nu på söndag så har jag erbjudit mig att hjälpa en kompis att lasta hästarna som hans ex har lämnat på hans gård. Då han själv är...
2
Svar
25
· Visningar
2 833
Senast: Ferrari
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 841
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA