Problem vid försäljning...

Texaz

Trådstartare
En bekant har sålt sin häst. Tre månaders provtid åt bägge håll.

Efter en vecka ringer stallägaren i hästens nya stall upp säljaren och talar om att köparen inte sköter hästen, skulle inte stallägaren ha trätt in skulle hästen vissa dagar inte ens fått mat:(
Köparen har i sin dagliga kontakt med säljaren talat om att ALLT går jättebra. Nu visar det sig att K ljugit om det mesta, sin bakgrund, sina erfarenheter etc.
S vill nu ta hem hästen så fort det bara går, och kontaktar därför transportören som körde hästen. Här visar det sig att K INTE betalt för transporten men däremot uppvisat en förfalskad kvittens på att hen ska ha betalt....
Dock säger sig transportören villig att köra tillbaka hästen (120 mil), t o m från dörr till dörr, vilket de inte gör i vanliga fall.
Problemet är dock att transportören inte törs hämta hästen utan K:s tillåtelse, för att inte bli anklagade för att ha tagit hästen utan tillåtelse:o

K har blivit förbjuden att ens visa sig i stallet av stallägaren, svarar inte i telefon eller på sms....

HUR kan S göra för att få hem sin häst igen?:confused:
 
Sv: Problem vid försäljning...

Tyvärr är stallägaren bortrest över helgen:(
 
Sv: Problem vid försäljning...

Då är det ju betydligt svårare. Ägaren får helt enkelt hitta någon som enligt fullmakt från ägaren kan lämna ut hästen till transportören. Något annat sätt lär ju inte finnas. Transportören kan ju - om denne går med på det - få fullmakt från ägaren att hämta hästen, men har ju full rätt att vägra.
 
Sv: Problem vid försäljning...

Det löste sig den här gången då säljaren fått tag på köparens far, som godkänner att hästen hämtas :)

Frågan är om säljaren har rätt att ge ett sådant godkännande, rent juridiskt tänker jag??? Denne står ju fortfarande som ägare till hästen, men har denne rätt att hämta hästen om köparen skulle ha motsatt sig hämtning?
 
Sv: Problem vid försäljning...

Köparens far ( om nu köparen är över 18) har inget med saken att göra över huvudtaget.

I övrigt beror det till stor del på vad som står i kontraktet och hur man kan beredas tillträde till hästen. Frågan är om man juridiskt ens kan utforma ett Köpekontrakt där säljaren har rätt att återta hästen enligt eget tycke och smak.

Skönt att det läser sig.
 
Sv: Problem vid försäljning...

Fast köpet har ju ännu inte gått igenom? Vet dock inte hur det ärt skrivet mellan dem, eller ens om det är det.

Kan säljaren (nuvarande ägare) hämta hästen även om köparen (som ännu inte äger hästen) skulle motsätta sig det?

Rent hypotetiskt alltså!
 
Sv: Problem vid försäljning...

Antingen har man köpt eller har man inte gjort det utan har en annan avtals form såsom att hästen är utlånad på foder eller uthyrd. Man kan inte hämta hur som helst även om hästen bara är uthyrd eller på foder eller för den delen stulen. Går inte den som har hand om hästen för stunden med på det så kan det bli fråga om handräckning, och då är ett avtal på papper guld så att situationen går att reda ut lättare.
 
Sv: Problem vid försäljning...

Antingen har man köpt eller har man inte gjort det utan har en annan avtals form såsom att hästen är utlånad på foder eller uthyrd. Man kan inte hämta hur som helst även om hästen bara är uthyrd eller på foder eller för den delen stulen. Går inte den som har hand om hästen för stunden med på det så kan det bli fråga om handräckning, och då är ett avtal på papper guld så att situationen går att reda ut lättare.

Så du menar (utifrån en helt annan situation) att jag kan neka en hästägare att hämta sin häst hos mig om jag vill bråka?
Jag befinner mig i en situation där det är lockande att hindra hämtning:o hämtning skulle leda till slakt av frisk, ung häst.
 
Sv: Problem vid försäljning...

det menar hon ju inte, såvida du inte äger hästen själv vilket du ju inte gör? på vilka grunder skulle du neka hämtning?
oavsett anledning så är det ju ägaren som avgör om de vill avliva hästen eller ej. för mig blir det extremt konstigt om en stallägare skulle försöka sätta käppar i hjulet för ngt sånt.
 
Sv: Problem vid försäljning...

det menar hon ju inte, såvida du inte äger hästen själv vilket du ju inte gör? på vilka grunder skulle du neka hämtning?
oavsett anledning så är det ju ägaren som avgör om de vill avliva hästen eller ej. för mig blir det extremt konstigt om en stallägare skulle försöka sätta käppar i hjulet för ngt sånt.

Låt oss kalla det att jag är fodervärd - ungefär.
Det är inte helt klart vem som äger hästen utan det finns egentligen två potentiella ägare varav den ena placerat hästen hos mig. Eller ja. Den som står som ägare i papperen är en travtränare. Travtränaren skänkte hästen till min bästa kompis som är hans systerdotter. Kompisen har placerat hästen tillfälligt hos mig.
Kompisen, och antagligen morbrodern, tycker båda att hästen kan få vara kvar hos mig.

En tredje person, som är släkt med båda tänkbara ägare, hävdar att hästen ska slaktas. Det vore lite kul om hästen inte går till slakt.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid försäljning...

Det du rent praktiskt kan göra är att vägra någon annan än registrerad hästägare tillträde till din gård. Om personen som vill att hästen slaktas inte har papper på sitt ägarskap så kan den då inte komma åt hästen.

Men att göra sig omöjlig på det sättet kan ju föra med sig att du får anmälningar på dig och dåligt rykte att du är besvärlig när hästägare vill ha tillbaka hästar du lånat.
 
Sv: Problem vid försäljning...

Med andra ord borde man kunna hämta SIN häst så länge man är registrerad ägare till hästen?

Har så många gånger hört annat....
 
Sv: Problem vid försäljning...

Det är den linje jag hade drivit. Jag är ägare, och har bett Sture fullmakt att lämna ut hästen till transportören.
 
Sv: Problem vid försäljning...

Funkar det rent juridiskt? Folk som lämnat hästar på foder brukar ju ha problem emd att kunna åka och hämta dem bara....

Kanske är annat om FV e dyl även är stallägare??

Hästen står dock nu på transporten hemåt, så om ett dygn ska han ha landat hos ägaren igen;), men kan vara bra att veta inför framtiden tänker jag...
 
Sv: Problem vid försäljning...

Om ingen protesterar, blir det ju inga problem oavsett vad som sägs i vilket kontrakt. Det är ju om en FV vägrar släppa ifrån sig hästen, och hästen står hemma hos denne som det blir problem.

Att åka till ett "allmänt" stall och ta hem sin häst tror jag sällan blir ett problem.
 
Sv: Problem vid försäljning...

Så du menar (utifrån en helt annan situation) att jag kan neka en hästägare att hämta sin häst hos mig om jag vill bråka?
Jag befinner mig i en situation där det är lockande att hindra hämtning:o hämtning skulle leda till slakt av frisk, ung häst.

Du kan neka folk tillträde till din gård, det skjuter väl mest upp problemet och är knappast en lösning. Föreligger det en tvist så är det dessutom rimligt att neka folk att hämta hästen. Är någon annan bevisligen ägare så finns risken att hästen ämtas med hjälp av polis/kronofogde.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid försäljning...

Med andra ord borde man kunna hämta SIN häst så länge man är registrerad ägare till hästen?

Har så många gånger hört annat....

Vem som är registrerad som ägare är likgiltigt, det är kvitton etc som gäller. Kan du bevisa att du köpt hästen är du ägare oavsett vem som står somägare hos rasföreningen.
 
Sv: Problem vid försäljning...

Det du rent praktiskt kan göra är att vägra någon annan än registrerad hästägare tillträde till din gård. Om personen som vill att hästen slaktas inte har papper på sitt ägarskap så kan den då inte komma åt hästen.

Men att göra sig omöjlig på det sättet kan ju föra med sig att du får anmälningar på dig och dåligt rykte att du är besvärlig när hästägare vill ha tillbaka hästar du lånat.

Kommer antagligen inte att agera på det sättet - ingen vits att göra sig omöjlig.
Det är en familje-affär, som ni sett.

Jag har inte lånat hästen. Jag har blivit ombedd att ta hand om och rida hästen. Men jag gör det gratis eftersom den som bett mig är min bästa kompis.
 
Sv: Problem vid försäljning...

Med andra ord borde man kunna hämta SIN häst så länge man är registrerad ägare till hästen?

Har så många gånger hört annat....

Tänkte mest på hur krydde kunde uttrycka sig i sin fråga, visst går det att bråka på flera sätt och visst finns det andra saker som kan göra att man kan anses vara den lagliga ägaren till en häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 719
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 440
Senast: Smedholt
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 056
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp