Problem när vi ska gå ut på promenad

Blomman89

Trådstartare
Min hund kan visa väldigt tydligt, speciellt på morgonen att han behöver gå ut, han blir stissig och kan inte vara still. När jag klär på mig jacka och skor springer han runt i cirklar runt mig. Sen när jag väl säger till honom att komma till mig när jag står vid dörren så jag kan koppla honom så springer han bara ifrån mig en bit bort och tittar på mig. Så sitter han bara där trots att jag kallar på honom och närmar jag mig honom så springer han bara ännu längre in i lägenheten. Han är 9 månader och har hållt på med det här i flera månader. Jag har tänkt att det kommer väl gå över. Jag tänkte höra om det är någon som har något tips? Jag har lockat med godis vilket fungerar ibland, men vill inte behöva locka på honom på det sättet utan att han ska komma när jag kallar på honom utan godis. Han behöver ju trots allt gå ut,det är ju för hans skull vi går ut. /En morgontrött matte i höstmörkret

Min hund kan visa väldigt tydligt, speciellt på morgonen att han behöver gå ut, han blir stissig och kan inte vara still. När jag klär på mig jacka och skor springer han runt i cirklar runt mig. Sen när jag väl säger till honom att komma till mig när jag står vid dörren så jag kan koppla honom så springer han bara ifrån mig en bit bort och tittar på mig. Så sitter han bara där trots att jag kallar på honom och närmar jag mig honom så springer han bara ännu längre in i lägenheten. Han är 9 månader och har hållt på med det här i flera månader. Jag har tänkt att det kommer väl gå över. Jag tänkte höra om det är någon som har något tips? Jag har lockat med godis vilket fungerar ibland, men vill inte behöva locka på honom på det sättet utan att han ska komma när jag kallar på honom utan godis. Han behöver ju trots allt gå ut,det är ju för hans skull vi går ut. /En morgontrött matte i höstmörkret

Gör saker i omvänd ordning - koppla hunden först innan du klär på dig och be den sitta still och vänta medan du sätter på dig dina ytterkläder :) Har den koppel på sin, så kan den inte ranta runt på samma sätt och du får mer kontroll.

Smart svar av @russinbulle . Tänkte bara tillägga att jag har en likadan hemma. Han är ett år snart och blir så tossig när vi ska ut att han varken vet ut eller in. Precis som din springer han undan ibland, hoppar upp och ner i soffan, cirklar runt mina ben....

Jag vet att han vill ut och funderar inte så mycket på det. Faktiskt hade jag ett människobarn som var likadant i två-fyraårsåldern. :)

Dörrträna.
Även om ni inte ska gå ut. Platssätt honom och försök gör dina rutiner. Sticker han iväg är det bara att börja om. Det är bara att nöta på med godis och tålamod.
Börja med en rutin. Tex skorna. Sätt på hunden kopplet. Plattsätt. Ta på dig skorna och avbryt där.
När han har tålamod för att klara det momentet kan du lägga till ett till.

Dörrträna.
Även om ni inte ska gå ut. Platssätt honom och försök gör dina rutiner. Sticker han iväg är det bara att börja om. Det är bara att nöta på med godis och tålamod.
Börja med en rutin. Tex skorna. Sätt på hunden kopplet. Plattsätt. Ta på dig skorna och avbryt där.
När han har tålamod för att klara det momentet kan du lägga till ett till.
tack, jag testade dettta nu, och gick riktigt bra faktiskt! :)

Smart svar av @russinbulle . Tänkte bara tillägga att jag har en likadan hemma. Han är ett år snart och blir så tossig när vi ska ut att han varken vet ut eller in. Precis som din springer han undan ibland, hoppar upp och ner i soffan, cirklar runt mina ben....

Jag vet att han vill ut och funderar inte så mycket på det. Faktiskt hade jag ett människobarn som var likadant i två-fyraårsåldern. :)
hehe okej :) hur löser du situationen?

Kanske dags för lite allmänlydnad? Dvs det är inte valbart att komma när du kallar eller ge sig av från platsen man har blivit tillsagd att stanna på...

Håller med de som redan skrivit, men lägger till en fundering: vad har han för associationer till "ta på kopplet"? Är det tex en stark koppling till "slut på det roliga"?

hehe okej :) hur löser du situationen?
Jag väntar oftast. Sätter mig på en stol vid dörren och fibblar med mobilen eller nåt. Det tar inte lång stund innan han kommer och då gör jag inga större åhävor av det. Vi går bara ut. Min hund blir lätt överentusiastisk så jag har inte velat låtsas om just den situationen och att jag bara väntar funkar ofta för honom. De första gångerna tar det lite tid men nu går det fort och det behövs inte alls lika ofta längre.

Min gjorde så (gick iväg) även som vuxen, men bara om hon hörde att det var fel halsband/sele jag plockade fram. Endast ett visst halsband dög. Då behövde jag bara skramla lite med det så kom hon. Nu tror jag ju mera på tidigare tips i tråden, men jag ville bara flika in att hunden också kan reagera olika på olika halsband också.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 307
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka