problem men kontakt

TheHunted

Trådstartare
Hej!
Min häst har vilat i 2 månader. Nu har jag ridit igång henne i skritt och trav och börjat lite smått på galoppen. Problemet är att nu varje gång jag fattar galopp så fattar hon direkt men sen slänger hon upp huvudet och drar iväg i full galopp, man får ingen kontackt med henne. Hon blir jätte stark och bara springer, hjälper inte om man galopperar på volt liten som stor...

Hon har normalt jätte lätt för att gå i form och hon lyssnar jätte bra i skritt och trav...

Något förslag vad jag kan göra för att få kontakt med henne?

Hon är 14 år och sadeln ligger bra....
 
Sv: problem men kontakt

Jag skulle satsa på övergångar, övergångar, övergångar. Dom ska inte underskattas. Både i tempot men också trav - galopp - trav - galopp - skritt - o.s.v...
 
Sv: problem men kontakt

det är bara det att ju med jag gör över gångar dessto mer slänger hon upp huvudet:crazy: fattar inte varför, vi över jätte mycket på det men funkar värkligen inte, ibland funkar det om man lägger sig på en liten volt och håller sig där men jag vill ju kunna jobba längst spåret...
 
Sv: problem men kontakt

Styrkan saknas antagligen och hon kastar väl upp huvudet för att hon inte orkar = hon vill komma undan, de flesta hästar vill ju det om man får generalisera så.
Ligg på volten och gör övergångar tills hon orkar det, sen får du väl prova på spåret ju starkare hon blir och checka av hur många/få steg ni klarar.
Jag har ridit övergångar i... ja sju månader nu :p
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp