Problem med vinterbrodd

I

IBOJ

Nu blir så jäv... arg:mad: Nu är det andra gången som brodden går av och gängorna sitter kvar i skon. Är det fler som har samma problem?
Jag har elitbroddar skall vara av den bästa kvalitén.

Sv: Problem med vinterbrodd

Nej dom har haft just det problemet ett tag. Även förra året hände det. Har du kvar av dom?

Har aldrig varit med om att broddar går sönder. Och ändå har jag verkligen inte haft några speciellt dyra broddar...

OJ, aldrig hört talas om !

Har oxå elitbrodd och inte upplevt det.
Tänkte köpa nya nu i år men nu vet jag inte om jag vågar....kanske bättre köra med gamla vanliga....:crazy:

Har nya broddar, då jag hade samma problem förra året. Då fick hovslagare skon om två gånger. Det var många som hade det problemet. Så min hovslagare fick kräva av pengar av de som tillverkade broddarna för alla omskoningar.

Hoppas att det inte blir samma sak iår.

Man börjar ju tro att de har bytt ut till ett billigare stål i broddar. Har aldrig under min 25 år med hästar varit med om detta problemet tidigare.

*KL*

Oj, har bara elitbrodd och aldrig varit med om. Inte köpt brodd i år dock, men förra året köpte jag. Och mina gräääver, dvs påfrestning på ffa tåbrodden.

Hade elitbrodd förra vintern och ett flertal gick av, inte kul alls...

KL
har också elitbrodd och aldrig genom alla år varit med om det.

dock hörde jag ngt ang. om förra året att vissa var felproducerade.....

Jag har använt elitbrodden i åtta år (inne på nionde) på mitt stora halvblod.
Har aldrig varit med om några problem. Förra året satt de i skorna 3 skoningar, vi tog bara av och verkade och satte sen på samma skor igen...

Senast ändrad:

Det är standard här med. Vintertid när snön ligger, så går samma skor + brodd om och om igen, de slits knappt.

Funderat på guldskor? Det hade jag när jag hade skodda hästar, hatar att försöka skruva ur nötta broddar eller skruva nya broddar i gängor som är dåliga.

3 omskoningar med samma skor innebär att hästen belastas minimalt. dvs mest går i hage och rids på snö eller mjukt underlag väldigt sporadiskt.

3 omskoningar med samma BRODD däremot, är standard för mig gällande elitbrodden. jag byter nog elitbrodd 2 gånger på en vinter, inte mer.

hästen rids fullt ut 5 dagar i veckan omväxlande uteridning och dressyrarbete i ridhus. nemas problemas ang. brodd slitaget.

ligger bara snön så om man så rider/kör sju dagar i veckan. Brodden skyddar och skon slits knappt pga snön. Men gäller ju det är snö både i hagen och där man rider.

det är väl inte så konstigt om man sider på vintrigt underlag eller i mjukt ridhus?

Slits ju mer när det är barmark, grus och asfalt!

Se på min bil, jag detta är tredje säsongen jag har dubbdäcken och dom slits då betydligt mer på barmark än vad pålles broddar gör :p

Öh, jag tackar för förklaringen, den känns lite överkurs : )

självklart slits brodd mer på hårt underlag : )

förra vintern var ju extrem och kan knappast jämföras med generellt. jag skodde om samma skor 2 ggr på raken, men har man hästar som är mindre och lättare gick det säkert med 3 också. Men generellt brukar inte skor kunna läggas om 3 gånger på raken.

Min ridsportshop här säljer inte elitbrodd i år, de skall ha haft sådana problem att de valt att inte ta in dem alls.

Det där varnade min hovis mig för redan förra året! Tydligen har de bytt ägare eller tillverkare och gjort om något så att de har blivit sjukt känsliga. Han blev utringd flera ggr för att de gick rakt av i broddhålen.

det problemet hade jag förra året..
enligt min hovis och även andra häromkring så var det så att de lyckats att härda brodden en gång för mycket och då blir dom sköra.
dom visste inte i vilka förpackningar de kunde vara i då de blandar alla innan förpackning=(

hos mig löste det sig iaf att jag tog av mina extrabrodd som jag har...
har dock inte hört om det iår... kanske är en gamal förpackning?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 588
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat