Problem med traven

L

LouiseL

Jag började rida en islandshäst för cirka 1 månad sedan. Hon har väldiga problem med traven. Hon väljer passen och tölten i första hand. Visst har jag fått henne i trav ett antal gånger, men när man väl får henne i trav så går det inte att röra sig för då övergår hon till tölt. Många gånger så för jag inte alls fått igång henne. För att få henne i trav brukar jag ställa mig upp och trycka ner händerna lätt på manken. Oftast fungerar det bäst att få henne i trav när man har ridit ett tag och hon är lite trött. Har funderat på att prova lägga ut bommar och se om hon tar längre steg då.

Är det någon som har förslag på hur jag ska få henne lättare i trav så är jag väldigt tacksam!

Sv: Problem med traven

Hej!
Har haft samma problem med min femgångare.
Bommar är väldigt bra övning, långa och korta sträckor. Kan lägga ut bommar i mitten av ridbanan och rida åttor.
Sen en mycket bra grundgrej till trav är att tälten är hyffsad korrekt.
Om din häst kommer igång med trav diret och den faller in i grisepass eller tölt så sakta av direkt och ta om det.
Kör mycket balansövningar också sen mycket övningar så att den håller koll på sina ben.
Hmm vet inte hur mycket mer tips jag har men börja med dom här :) Det tar tid men det kommer :)
//Linnea

Sv: Problem med traven

bommar är bra. en del hästar har åxå svårare att trava instängd på en ridbana, det brukar vara lättare ute. Longera och tömkör mycket åxå för att hästen ska kunna trava utan att bli störd av någon på ryggen. du kan åxå testa att sätta boots med lite vikt på i bak. de funkade på min gamla islänning. och som linneeaaa sa, så fort hästen faller över till tölt eller grisepass så sakta av. växla heller inte mellan tölt-trav, trav-tölt. det är lättare för hästen att hålla isär gångarterna då. lycka till

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter