Problem med tränsning

carzz

Trådstartare
Har en 2årig minishettis som är väldigt svår att tränsa. Hon stegrar sig och försöker på alla sätt att slippa undan. Hon har haft träns ca 10 gånger kanske och har under alla tillfällen varit svår att tränsa, men när hon väl har bettet i munnen är hon lugn. Vet inte riktigt hur jag ska göra, därför behöver jag tips och råd hur jag ska gå till väga med detta problem.

Sv: Problem med tränsning

Något som jag gjort på bångstyriga unghästar (även shettisar) har varit att öppna ena sidostycket på tränset. Jag stoppar då bettet i munnen först och sedan fiskar jag över remmen över nacken och knäpper sidostycket. Voila - en tränsad häst utan bråk :idea:

När vi kör in våra små shettisar har vi inga pannband då det är en himla massa man att sortera framför/bakom nackstycket. Vi ser också alltid till att vara på en plats där hästen inte kan backa iväg när man tränsar. Vad gäller din stegrande shettis så tror jag att "trägen vinner". Ge inte upp, dom brukar växa till sig snabbt så länge man är vänlig men bestämd mot dem :love:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama