Problem med tölt

A

Amanda

Hej!
Jag har ett problem med min islandshäst. Hon är jättetrevlig och går i fin form med bra överlinje i alla gångarter utom i tölten. (Hon är fyrgångare) Hon kan ha gått hur samlat som helst med bra bärighet, men i samma ögonblick som jag börjar tölta åker huvudet upp och allt känns stelt och obekvämt. Jag vet inte hur jag ska göra. Jag har försökt att böja henne och att jobba på volter, men då kan jag inte hålla henne i tölt. Hon kan inte hålla igång helt enkelt. Hon blir väldigt flåsig oxå upplever jag trots att hon är i ganska bra kondition. På rakt spår kan jag hålla igång henne, men det blir ofta travaktigt och stelt. Någon som har något tips om hur jag kan göra för att få en bättre tölt? Jättetacksam för svar!
:bow:

Jag bifogar en länk där ni kan se henne tölta!

http://www.youtube.com/watch?v=GFWbDPo43lA

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med tölt

Hej!
Jag har ett problem med min islandshäst. Hon är jättetrevlig och går i fin form med bra överlinje i alla gångarter utom i tölten. (Hon är fyrgångare) Hon kan ha gått hur samlat som helst med bra bärighet, men i samma ögonblick som jag börjar tölta åker huvudet upp och allt känns stelt och obekvämt. Jag vet inte hur jag ska göra. Jag har försökt att böja henne och att jobba på volter, men då kan jag inte hålla henne i tölt. Hon kan inte hålla igång helt enkelt. Hon blir väldigt flåsig oxå upplever jag trots att hon är i ganska bra kondition. På rakt spår kan jag hålla igång henne, men det blir ofta travaktigt och stelt. Någon som har något tips om hur jag kan göra för att få en bättre tölt? Jättetacksam för svar!

Det där känner jag igen med min egen häst. Han har gärna också huvudet högt i tölten, men vi tränar varje dag för att få det bättre.

Har hästen din styrka för tölten? Muskler? Orkar den att tölta?

En bra övning tycker jag när hästen har tendens att he upp huvudet är att skritta i form, tölta några steg, ta ner och skritta i form igen. allt ska ske lugnt och metodiskt och man ska inte stressa fram något.

Mjukgörande övningar är ju såklart också jättebra att göra och man ska helst se till att hästen har med bakdelen innan man börjar att tölta. Så att formen kommer bakifrån och fram.

Det är inte lätt att få bukt det här med huvuden i skyn, men med träning så kommer det att släppa.
Mjukgörande, volter, serpentiner, flytta framdel och bakdel, ställa, böja osv. Och inte stressa, utan ta det några steg i taget bara. Några steg i en bra tölt i fin form är bättre än massor med steg med högt huvud :)

Lycka till!

Ser ut som hästen har en tendens att "gå av på mitten".. Vanligt bland 4-gångarna.. Pröva att flytta hästen i en skänkelvikning på volt. När hästen jobbar på bra i skänkelvikningen (eller en öppna) så lägg till ytterskänkel mjuk och "tryck" fram den i tölt. Endast något steg! Min glói Har haft samma (har till viss del fortfarande) problem. Har kontaktat en ET som ska gå igenom honom på tisdag, Hoppas han kan hitta något. Hur som hellst fungerar Glói bäst om jag har honom något ställd. han klarar inte att gå helt rak och behålla bärigheten.. ännu!! om du jobbar din häst i samlande övningar så se till att det går i ett kort tempo oavsett gångart så du verkligen samlar energin. pröva kanske att lära den tölt vid hand..
tänk på att det är ett långsiktigt arbete! ;)

Tack så mkt för svaren! Ska testa lite när jag rider nästa gång och gången efter och gången efter det osv. :D Tack för all hjälp, det är guld värt!

Min Brana är ganska omusklad, men det börjar att bli bättre. kommer huvudhållningen att bli bättre med tiden när hon får mer muskler tror du? Eller är det bara en ren träningssak?! :confused:

Min Brana är ganska omusklad, men det börjar att bli bättre. kommer huvudhållningen att bli bättre med tiden när hon får mer muskler tror du? Eller är det bara en ren träningssak?! :confused:

Det kommer helt klart bli lättare för hästen att hitta en fin form om den har musklerna på plats, så att den orkar att bära upp sig och samla ihop sig korrekt.

Det du ska se till är att hästen arbetar korrekt med bakdelen, att den bär sig själv med bakbenen, då kommer hästen hitta en fin form även i frampartiet. Det många gör (även jag ibland) är att fokusera för mycket på hur huvudet är placerat. Istället ska man fokusera på att hästen jobbar på bra bakifrån, för då kommer formen fram automatiskt.
Men det krävs mycket jobb och styrka hos hästen, så man får se det som ett långsiktigt projekt. Det gör jag med min häst och vi gör små framsteg lite nu som då. Förr hade han huvudet i luften hela tiden, nu hittar vi formen mer och mer även fast han har svårt att få med bakdelen.

Spänner sig hästen i tölten? Är den stel?

Formen och samlingen måste komma bakifrån, dvs, du måste hämta eftergift från inre bakben till att börja med. Om hästen hänger i innertygeln så står man emot med den och driver in inner bakben tills hästen lättar i innerhanden, då har du fått äkta eftergift och inte bara något värdelöst nacksläpp med hjälp av ett massa pillande med tyglarna. Exempel på övning: Framdelsvändning under rörelse från volt, öppna, tvär skänkelvikning osv. MEN dessa övningar är endast bra om de är av god kvalite (som allt annat ;) ). Kan du göra dessa övningar på endast ytter tygel, sits och skänklar, kan du rida dem på lös innertygel och behålla böjning och ställning?Är din häst verkligen duktig på att samla sig på lösa tyglar i skritt? Ofta sitter lösningen i skritten. Du kan tex också börja med att "smyga" i svag nedförsbacke, få hästen att gå långsamt med eftergift på lösa tyglar för att senare kunna sätta mer energi i kort mer samlad skritt. Det gäller att träna massor på att korta och länga både steglängd och längd på hals och över/underlinje. Om fyrgångshästen har ett verkligt svårt problem med formen och med travtakt och det inte bara är du som har svårt att få till det så hjälper det otroligt mycket att sko hästen med tunga skor bak och lätta fram. Lycka till :bump:

Jag förstår att det hänger mkt på bakdelen. Jag kollade på hur hon såg ut när jag red idag (vi spelade in det) och då såg jag hur litet bakbenssteg hon hade. I skritt på lösa tyglar gick hon med ett lagom övertramp, men så fort tyglarna blev kortare kortade hon även steget märkbart. Det är ju iofs rätt logiskt, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att behålla energin och trampet? Har du några tips på övningar som hjälper till att länga bakbenens steg och att få bakdelen att jobba rätt? Hur ska jag gå till väga?!

Just nu känns hon ganska stel i tölten, hon har inte den där böljande känslan som man vill ha, men det blir bättre när jag rider på volter och serpentiner, men samtidigt blir det då problem att hålla i tölten så att hon fortsätter att hålla igång. Men om jag har förstått det rätt ska jag först jobba med att få en ren takt genom att få med bakdelen. Formen blir ett senare mål, lr? Men kan hon få ren takt om hon har huvudet i vädret? Jag känner mig lite förvirrad, men samtidigt överväldigad av alla hjälpsamma svar. Är det så att man får både form och renhet i tölten när bakdelen jobbar rätt? Jag ställer massa dumma frågor, men samtidigt vil jag gärna ta reda på så mkt som möjligt!:rofl:

Jag sitter nu och läser lite på olika sidor på internet och på flera ställen ser jag att folk skriver att hästen ska arbeta "bakifrån och fram" och att den ska "få energin och samlingen bakifrån" och "bära upp sig med bakdelen". Jag känner att jag inte riktigt förstår vad som menas med det. Jag förstår att det är lösningen på mkt, men hur bär jag mig åt för att få min Brana att "arbeta bakifrån och fram" och att bära upp sig med bakdelen??:confused: Vill gärna veta så att jag vet precis hur jag ska göra! Tack alla som svarar och hjälper mig!!!:love:

Säger bara en sak som har hjälpt mig massor den senaste tiden. Öppnor från marken!!!! :love: Starta varje ridpass med att göra det i ca 10-15 min, ha hästen i rätt låg form, så den verkligen rundar rygg och bakdel. Du kan hela tiden se hur den jobbar med bak och rygg. Pröva i två veckor och se om du märker någon skillnad. (se till att hästen inte hänger i innertygeln)

Hej!

Öppnor och åter öppnor.. Böja och åter böja..
Min tränare säger att det är omöjligt för hästen att köra upp huvudet och sänka ryggen när det är böjd.
Tror det stämmer för det funkar för oss.
Töltar böjda med:D Ofta

jag tänkte bara tipsa om att drivningen är viktig då man lätt glömmer bort den när hästen ändå går framåt ;) driv och ta små förhållningar så samlar du upp energin! jag tyckte ändå det såg rätt bra ut på filmen ;) Jag har oxå fått lära mig att ställa hästen fast man rider på rakt spår så har den ju svårare att skjuta upp huvudet, hoppas du hittar något tips som passar!

Tack alla för era smarta tips! :love:Jag ska testa allt!

Har du några tips på övningar som hjälper till att länga bakbenens steg och att få bakdelen att jobba rätt? Hur ska jag gå till väga?!

Träna öppna, flytta bakdelen, bakdelsvändningar, mycket övergångar mellan olika gångarter tex skritt-halt-skritt, trav-skritt-trav, tölt-halt-tölt osv. Det brukar få dom att aktivera baken -hästen ska alltså lyssna på en gång och reagera, är det halt så är det halt på en gång och så fort du vill att hästen ska börja springa så ska den göra det på en gång.
Du kan även rygga hästen och skritta över bommar.

Men kan hon få ren takt om hon har huvudet i vädret? Jag känner mig lite förvirrad, men samtidigt överväldigad av alla hjälpsamma svar. Är det så att man får både form och renhet i tölten när bakdelen jobbar rätt?

Ren takt kan du få om hästen har huvudet i vädret, min pålle är ett exemplariskt exempel på detta :) han går alltid rent oavsett vart han har huvudet.
Bara för att hästen har med sig bakdelen behöver det inte betyda att den går rent. Utan gångarterna måste ju tränas hela tiden för att bli taktrena. Vissa hästar är ju passtaktiga och vissa travtaktiga. Så får man utgå efter vad problemet är vad man behöver träna. Men i dom flesta fall handlar det om att hästen är stel eller spänd eller helt enkelt inte har orken och musklerna på plats. Formen blir dock betydligt bättre om hästen använder sin bakdel korrekt.

Så det jag tycker att du ska göra är att först och främst få hästen fin i muskulaturen, bra i kondition och att den ska lyssna bra på dina hjälper.
Sen ska du jobba den mycket på böjt spår, volter, serpentiner, flytta fram och bakdel, rid över bommar, gör olika dressyrövningar.

Börja med allt i skritt till att börja med, sen i trav. När formen sitter fint i dom två gångarterna kan du börja med tölten.
Du kan också variera med att longera ibland eller tömköra. Så att hästen får träna utan någonting som stör på ryggen också

Lycka till!

Jag sitter nu och läser lite på olika sidor på internet och på flera ställen ser jag att folk skriver att hästen ska arbeta "bakifrån och fram" och att den ska "få energin och samlingen bakifrån" och "bära upp sig med bakdelen". Jag känner att jag inte riktigt förstår vad som menas med det. Jag förstår att det är lösningen på mkt, men hur bär jag mig åt för att få min Brana att "arbeta bakifrån och fram" och att bära upp sig med bakdelen??:confused: Vill gärna veta så att jag vet precis hur jag ska göra! Tack alla som svarar och hjälper mig!!!:love:

Har redan förklarat detta mycket i mitt tidigare inlägg till dig. Men lite kortfattat då:

Hästen ska placera sina bakben under sin egen tyngdpunkt = Bära upp sin egen vikt på bakdelen, inte på framdelen. Många hästar blir framtunga och det är för att dom inte arbetar korrekt med sina bakben.
När hästen använder sina bakben korrekt så blir hästen betydligt lättare fram, hänger inte i bettet och är inte framtung.

Detta är jobbigt för hästen och krävs mycket arbeta och träning. Vissa hästar har lättare för sig än andra.

Ja det är just det, folk slänger sig med massa uttryck som "hästen ska jobbas bakifrån och fram", "det är viktigt med halvhalter", öppnor och slutor är samlande osv. Bla bla bla... Jag hyser stort hopp för dig, du medger att du inte riktigt förstår vad som ligger bakom dessa "floskler, DET är en bra början. En annan toppen grej med det du skrev var att du fattat att det korta bakbenssteget inte är bra! NEJ! Just din häst kommer ALDRIG gå i ren takt om du inte får en längre överlinje på den. Nosen i vädret= sänkt rygg= tvådelad= travtakt på den typ av häst du beskriver. Du måste lära din häst att samla sig lagom mycket i LÅG, relativt LÅNG form för att få ett längre bakbenssteg. Väldigt många som har travtaktig fyrgångshäst gör det stora misstaget att försöka samla den mer = ännu kortare bakbenssteg. Fortsätter man så kan man möjligen utveckla piaff med förkortad överlinje, INGET vidare! Som du förstår kräver det här jobbet en rätt kompetent ryttare, det ska till god teknik för att samla en häst i låg form och en hel del känsla för att veta hur mycket samling som blir lagom. Du måste också jobba hästen i mycket lågt tempo, bara strax över skrittfart och bara några få steg åt gången. Hästen får aldrig gå ifrån dig eller lägga sig i handen. Om det är en riktigt svår häst jobbar du den lösgörande i skritt ,trav och galopp på böjda spår men töltar några steg rakt fram. Många lite svårare fyrgångare tar månader på sig att klara tölta på volt. En annan sak som kan vara bra att tänka på är om din häst har svag rygg. Har den det ska du bara tölta i början av ridpasset innan den blivit minsta trött. Man kan starta värma hästen lite vid hand från marken en liten stund och sedan genast starta töltarbetet (max 5 min, dvs några steg ,skritt, några steg osv).Det gäller alltså att ta hjälp av en duktig instruktör:angel:. Jag kan trösta dig med att det finns massor av hästar som tränats av flera RIKTIGT "duktiga" och kända tränare som bara faller isär och får panik av bara tanken på tölt. "Duktiga" tränare klarar ofta av att rida dessa hästar spännflotta med mer eller mindre förkastliga metoder i högre tempo men hästarna faller totalt isär i lägre tempon. Förutom att det ska till en hel del teknik och känsla så måste du komma ihåg en sak. Ska din häst bli en god töltare, måste den älska gångarten tölt. Det är din uppgift att belöna, krava lagom och uppmuntra om den någonsin ska göra sitt bästa;).

Måste säga att det första inlägget som Gauti skrivit till dig är helt rätt tänkt! Läs det noga och gör som han/hon skrivit. Det funkar! Jag lovar. Har varit på kurs i helgen och gjort just detta jag beskriver nedan, så jag pratar av egen lycka!
En annan sak som jag noterade när jag kikade på filmen är att du sitter med alltför stängda händer och armar. Du låser både dig själv och hästen. Försök att slappna av i ryggfiléerna och i armarna och använd bara händerna med att mjukt krama tyglarna. Rör inte händerna alls utan bara krama. Kanske kan du korta tyglarna en anings aning också så att du inte sitter låst vid sadeln.
Du kan prova dig fram genom att hålla i ena änden på en tygel och krama andra ändan, utan att röra eller dra för övrigt och du kommer att märka att du har kraft ändå.
Träna mycket klättring (i skritt) för att stärka upp bakbensmuskulaturen så har du snart en häst som orkar bära sig och flytta energin från bakdelen och framåt. Trava i rätt form så du stärker ryggmuskulaturen, för på sikt skadar du hästen ifall den inte har bra ryggmuskler. För att få rätt form i tölten måste hästen ha "tänket" att resa ryggen och inte sänka den även i tölten.
Skritta fram och få hästen att "knycka" på nacken mycket mjukt och sedan när du känner att den är med dig och lyssnar på minsta vink så låt den glida över i tölt några steg genom att bara driva lite och bara mjukt krama tygeln. Sakta ner till skritt efter två, tre steg och börja om igen när hästen är mjuk och beredd. Stressa inte. Fortsätt så här och du kommer snart ha en mjuk häst som inte styvar sig när du vill tölta. Då har du en samlad och fin häst att fortsätta jobba med. Det tar tid för en häst som är van att styva sig och resa upp huvudet, men med myckte varierad träning och muskelbyggare så har ni en kul tid framför er. Om du har tålamod! :bump:

Hej. Har du testat att tömmköra i tölt? Det kanske skulle vara en bra lösning. Jag själv har inte gjort det, men en bekant till mig brukar tömmköra sin häst i tölt. Där har ju hästen ingen ryttare och den får god tid på sig att hitta sin balans.

Har redan förklarat detta mycket i mitt tidigare inlägg till dig. Men lite kortfattat då:

Hästen ska placera sina bakben under sin egen tyngdpunkt = Bära upp sin egen vikt på bakdelen, inte på framdelen. Många hästar blir framtunga och det är för att dom inte arbetar korrekt med sina bakben.
När hästen använder sina bakben korrekt så blir hästen betydligt lättare fram, hänger inte i bettet och är inte framtung.

Detta är jobbigt för hästen och krävs mycket arbeta och träning. Vissa hästar har lättare för sig än andra.

Tack för alla dina mkt tålmodiga och bra svar Gauti!:banana: Jättesnällt att du vill hjälpa mig!

Ja det är just det, folk slänger sig med massa uttryck som "hästen ska jobbas bakifrån och fram", "det är viktigt med halvhalter", öppnor och slutor är samlande osv. Bla bla bla... Jag hyser stort hopp för dig, du medger att du inte riktigt förstår vad som ligger bakom dessa "floskler, DET är en bra början. En annan toppen grej med det du skrev var att du fattat att det korta bakbenssteget inte är bra! NEJ! Just din häst kommer ALDRIG gå i ren takt om du inte får en längre överlinje på den. Nosen i vädret= sänkt rygg= tvådelad= travtakt på den typ av häst du beskriver. Du måste lära din häst att samla sig lagom mycket i LÅG, relativt LÅNG form för att få ett längre bakbenssteg. Väldigt många som har travtaktig fyrgångshäst gör det stora misstaget att försöka samla den mer = ännu kortare bakbenssteg. Fortsätter man så kan man möjligen utveckla piaff med förkortad överlinje, INGET vidare! Som du förstår kräver det här jobbet en rätt kompetent ryttare, det ska till god teknik för att samla en häst i låg form och en hel del känsla för att veta hur mycket samling som blir lagom. Du måste också jobba hästen i mycket lågt tempo, bara strax över skrittfart och bara några få steg åt gången. Hästen får aldrig gå ifrån dig eller lägga sig i handen. Om det är en riktigt svår häst jobbar du den lösgörande i skritt ,trav och galopp på böjda spår men töltar några steg rakt fram. Många lite svårare fyrgångare tar månader på sig att klara tölta på volt. En annan sak som kan vara bra att tänka på är om din häst har svag rygg. Har den det ska du bara tölta i början av ridpasset innan den blivit minsta trött. Man kan starta värma hästen lite vid hand från marken en liten stund och sedan genast starta töltarbetet (max 5 min, dvs några steg ,skritt, några steg osv).Det gäller alltså att ta hjälp av en duktig instruktör:angel:. Jag kan trösta dig med att det finns massor av hästar som tränats av flera RIKTIGT "duktiga" och kända tränare som bara faller isär och får panik av bara tanken på tölt. "Duktiga" tränare klarar ofta av att rida dessa hästar spännflotta med mer eller mindre förkastliga metoder i högre tempo men hästarna faller totalt isär i lägre tempon. Förutom att det ska till en hel del teknik och känsla så måste du komma ihåg en sak. Ska din häst bli en god töltare, måste den älska gångarten tölt. Det är din uppgift att belöna, krava lagom och uppmuntra om den någonsin ska göra sitt bästa;).

Tack för ett mkt klokt svar! Jag tar till mig allt!:bump:

Liknande trådar

Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 326
Senast: mily
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 358
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 411
Senast: Sirap
·
Islandshäst Hoppas tråden ligger rätt och det är okej med såna här trådar! Jag är ny i islandshäst-världen och behöver alla tips jag kan få! Jag...
Svar
9
· Visningar
2 999
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur