Problem med taklampa+elskräck

Sonic76

Trådstartare
Jag kom hem igår och skulle tända lampan i sovrummet. Det bara poffar till och slår gnistor från taklampan. Jag slår genast av knappen, men vad gör jag nu?
Kan jag byta glödlampa, även om det inte är felet, eller vågar jag ta i lampan och ta ner den och byta hela kittet?
Lampan är av typ skomakarmodell större i plåt.
Jag har elfobi :o och är livrädd för stötar o sånt.
Ska jag skruva ur proppen först kanske?

Sv: Problem med taklampa+elskräck

Var det själva glödlampan som blixtrade så byt den, i och med att kontakten är av så ska det inte finnas någon ström att vara orolig för.

Jag vet inte, det sprutade gnistor, antagligen från där man skruvar i lampan, men resten av strömmen i rummet funkar ju så det kan ju inte vara kortslutning.

Jag vet inte, det sprutade gnistor, antagligen från där man skruvar i lampan, men resten av strömmen i rummet funkar ju så det kan ju inte vara kortslutning.
Antingen gnistrar det bara inuti lampan, till följd av att glödtråden nätt och jämt sitter ihop... eller så gnistrar det från lampsockeln på grund av att lampan inte är ordentligt iskruvad. I båda fallen kan du lugnt stänga av med lampbrytaren, skruva ur säkringen för den lampan/rummet, om du fortfarande känner dig osäker, och byta glödlampan. Skruva i den nya lagom hårt - inte så att något riskerar att gå sönder, men såpass hårt att det inte blir dålig kontakt i sockeln.

Skulle det fortfarande gnistra så är det inte omöjligt att någon ledare lossnat i lampsockeln - i så fall behöver du ta ner hela lampan och titta närmare eller be någon annan om assistans med det.

Senast ändrad:

Oj får ta och testa detta och se. Jag lyckades ju kortsluta huvudsäkringen i min allra första lägenhet för 14 år sen och sen dess är jag lite smått rädd för allt som har med el att göra.

Oj får ta och testa detta och se. Jag lyckades ju kortsluta huvudsäkringen i min allra första lägenhet för 14 år sen och sen dess är jag lite smått rädd för allt som har med el att göra.

Jösses - hur gör man det??? :eek:

Jo då jag lyckades på nåt sätt komma åt med nån del av lampan i kontakten och pang sa det. SOm tur var boode storasyrran nedanför så jag fick sova där.
De hade bytt elskåp i källaren och de gamla satt kvar med så ingen visste riktigt vad som var vad.
Nu behöver jag inte bekymra mig dock, vattnet står som spön i backen från taket:)

Ja man vet aldrig. Nu måste jag ju ta ner alla lampor som är kvar:crazy:
Vaktis tog ju ner de det rann vatten ifrån, men plafonden i tvrummet och kökslampan ska ner för jag måste ha dem i den andra lägenheten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka